UPT-de üldised õpieesmärgid on sõnastatud “Õpilasuurimuse ja praktilise töö ettevalmistamise ning hindamise tingimused ja korras” (Vabariigi valitsus, 2013). Igas koolis on oma UPT-de juhend, kus on sõnastatud ootused selle kooli õpilaste UPT-dele. Käesolevas alapeatükis tuleb juttu pigem uurimistöö üldisest olemusest.
Uurimistöö definitsioone on väga mitmeid, kuid kõige lihtsamalt öeldes on uurimistöö protsess, millel on kindlad etapid ja mille eesmärgiks on suurendada meie teadmist teatud kitsama teema (uurimisprobleemi) kohta (Cresswell & Guetterman, 2020).
Uurimistööd iseloomustab:
a. Uudsus
Uurimistöö lisab uudset teadmist juba olemasolevale teadmisele. Õpilasuurimistööde puhul ei eeldata, et avastatakse seni täiesti teadmata nüansse mingis teemavaldkonnas. Küll aga võiks UPT olla uudne vähemalt konteksti vms aspekti poolest.
Suunake õpilasi otsima ja lugema kirjandust teemavaldkonna kohta ja kriitiliselt allikaid hindama, identifitseerima teemasid ja probleeme, mille kohta allikaid napib.
b. Aktuaalsus
Uurimisprobleemi või praktilise tegevuse aktuaalsus ja olulisus, mida põhjendatakse UPT sissejuhatuses, toetudes kirjandusallikatele.
Suunake õpilasi (rühmas) genereerima uurimis- või praktilise töö teemasid ning põhjendama, miks iga teemaga tegelema peaks, miks oleks vaja valdkondlikku teadmist või praktilist lahendust, kellele võiks see teadmine või lahendus kasulik ja oluline olla.
c. Objektiivsus
Uurimisprobleemile vastamiseks on valitud sobivad meetodid ja uurimisinstrumendid, kogutud andmed on piisavad ja analüüs korrektne ning tulemused toetuvad kogutud andmetele.
Suunake õpilasi reflekteerima, mis võivad olla piirangud ühe või teise teema uurimisel ning erinevate andmekogumismeetodite kasutamisel.
d. Kriitilisus
Uurimistöö lahutamatuks osaks on positiivses mõttes kriitiline hoiak kasutatud allikate, meetodite, instrumentide ja tehtud järelduste suhtes, sealhulgas kriitiline hinnang oma tööle.
Suunake õpilasi hindama erinevat tüüpi allikate usaldusväärsust. Suunake õpilasi enda ja kaasõpilaste tööd erinevates etappides analüüsima ja hindama, õpilasi kaasõpilaste töid retsenseerima ja tagasisidestama.
e. Tõestatavus
Uurimistöö lugejal peab olema võimalik uurimisprotsessi ja analüüsi kirjelduse põhjal veenduda esitatud väidete tõestatuses ja veenvuses. Uurimisprotsess peaks olema nii selgelt esitatud, et seda oleks võimalik korrata. Kirjanduse ülevaates esitatud väited peavad põhinema usaldusväärsetel allikatel ning olema varustatud korrektsete viidetega.
Suunake õpilasi analüüsima tekste, sh eelnevaid õpilastöid.
f. Kooskõla uurimiseetika printsiipidega
Igasugune uurimistöö, sh õpilasuurimistöö peab olema viidud läbi kooskõlas uurimiseetika põhinõuetega. Uurimistöö eetika põhinõuetest on pikemalt juttu järgmises alapeatükis.
Suunake õpilasi läbi näidisjuhtumite analüüsima eetilisi küsimusi, identifitseerima eetilisi dilemmasid, pakkuma sobivaid lahendusi.