Skip navigation

Ülesanne 6: Uurimistöö eetikat puudutavad juhtumid

Järgnevalt äratoodud näidisjuhtumi kirjeldust saavad õpetajad kasutada klassis, näiteks uurimistöö planeerimise etapis. Sarnaseid juhtumeid saab õpetaja ka ise koostada, toetudes oma uurimistöö juhendamise kogemusele ning kriitilisematele õpilasuurimustes esile tulevatele eetikaga seonduvatele aspektidele. Õpetaja saab rühmatöö käigus lasta õpilastel juhtumeid analüüsida ning toetab seekaudu õpilaste kriitilise ja loova mõtlemise arengut, probleemilahendamisoskust, samuti meeskonnatöö oskusi. Uurimistöö eetika puhul võib kerkida esile dilemmasid, mis ärgitavad diskussioonile.

Stsenaarium juhtumi kasutamiseks: Jagada  juhtumid 2-4 liikmelistele õpilasgruppidele. Sama juhtumit võib arutada mitu gruppi või siis võib klassis arutelu alla võtta mitu erinevat juhtumit. 

Näidisjuhtum:  Kooli rahulolu uuring

Õpilane Kaire uurib õpilasuurimistöö raames oma kooli õpilaste rahulolu koolikeskkonnaga. Teda tegelikult ennast see teema ei huvita, kuid juhendaja andis loosi teel õpilastele teemad ja nii oli ta sunnitud viima läbi kooli rahulolu uuringu õpilaste hulgas. Ta koostas ankeedi, mis koosneb 3 osast: 1) õpilaste taustaandmed (nimi, klass); 2) hinnang kooli keskkonna erinevatele aspektidele; 3) soovitused kooli keskkonna parendamiseks. Küsitlus viidi läbi Google Forms keskkonnas ning kõik küsimused olid vastajatele kohustuslikud. Küsimuste hulgas oli nii skaalaküsimusi /vastusevariantidega küsimusi kui avatud vastustega küsimusi. Küsitluse linki aitas jagada juhendaja kooli Stuudium keskkonna kaudu. Uuringule vastas oodatust vähem õpilasi. Uuringu põhjal valmis gümnaasiumi õpilasuurimus. Uuringu tulemusi tutvustati ka kooli arenduspäeval ettekande vormis. Mitmed õpetajad leidsid tööst  hinnanguid enda kohta ning üritasid arvata, kes nende kooli õpilastest võisid sellist tagasisidet neile anda.

Tööjuhis:

Palun analüüsige juhtumit:

  1. Milliseid uurimistöö eetikaga seonduvaid aspekte märkate juhtumis?
  2. Milliseid uurimistöö eetika põhimõtteid on rikutud?
  3. Milliseid aspekte märkate, mis ei ole seotud uurimistöö eetika põhimõtete rikkumisega, kuid mis oleks võinud olla teisiti ning võimaldanud saavutada kvaliteetsema uurimistöö?
  4. Mida teeksite teistmoodi?

Järgnev arutelu klassis. Kui õpilased ise mõnda aspekti välja ei too, siis saab teemaks võtta erinevad aspektid:

  1. uurimisteema valik - vabatahtlikkus teema valikul, huvi ja motivatsioon teemat uurida;
  2. uurimisinstrumendi koostamine - tutvustatakse uurimistöö eesmärke, andmete kogumise, säilitamise ja tulemuste kasutamisega seonduvaid aspekte. Kas on otstarbekas küsida isikuandmeid? Kuidas see võiks mõjutada vastajate % ja tulemusi? Kuidas võis mõjutada tulemusi see, et kõik küsimused olid vastajatele kohustuslikud? 
  3. Kas ja kuidas on uurimistöö puhul kindlustatud konfidentsiaalsuse nõue? Mida saaks teisiti korraldada?

Made with eXeLearning (New Window)