UPT koostamisega kaasneb õpilaste jaoks tavaliselt kaks erinevat mahukat probleemi (vt joonis 3), mis mõlemad vajavad planeerimist ja lahendamist:
- Kuidas teha ära UPT, mida on kooli lõpetamiseks tarvis? Enamik õpilasi ei ole sellises mahus ja sedavõrd uudset tööd kunagi varem teinud ning neil ei ole töö planeerimiseks, korraldamiseks ega hindamiseks olemas valmis lahendusi.
- Kuidas lahendada ära uurimistöös tõstatatud sisuline uurimisprobleem või luua praktilises töös kavandatu?
Sarnaselt probleemilahendusoskusele peab UPT-de protsessi kontekstis vaatama planeerimist kahest aspektist:
- töö läbiviimise tehniline planeerimine, st aja jt ressursside planeerimine;
- töö sisuline planeerimine, st uurimisküsimustele vastamise viisi ehk uuringudisaini kavandamine või praktilise töö tulemuseni jõudmise planeerimine.
Ajaplaneerimisoskus ja ajaplaani järgimine on üks UPT-de läbiviimise võtmepädevus. Uurimistöös vähekogenud inimesel on väga raske hinnata erinevateks tegevusteks vajaminevat aega. Seetõttu on UPT stressivabamaks valmimiseks vajalik, et õpilaste aja planeerimist juhendatakse eraldi ja süstemaatiliselt.