Nagu eelnevalt öeldud, juhivad uurimisküsimused uurimistööd ning annavad vihjeid selle kohta, milline uurimisperspektiiv ja millised andmekogumis- ning andmeanalüüsi meetodid on asjakohased. Näiteks küsimused “Kas?”, “Kui palju?”, “Kuidas on seotud?”, “Kuidas mõjutab?” viitavad pigem kvantitatiivsele uurimisperspektiivile ja küsimused “Kuidas kogetakse?”, “Miks?”, “Milliseid tähendusi omistatakse?” viitavad pigem kvalitatiivsele uurimisperspektiivile.
Kvantitatiivne ja kvalitatiivne uurimisperspektiiv
Cresswell & Guetterman (2020) on kirjeldanud kvantitatiivse ja kvalitatiivse uurimisperspektiivi loogikat läbi järgmiste tunnusjoonte (vt tabel 1, sünteesitud õpiobjekti autorite poolt). Need võiksid anda õpilasele mõtteid, kuidas enda uurimistööd metodoloogiliselt raamistada.
Tabel 1. Kvantitatiivse ja kvalitatiivse uurimistöö tunnusjooned
Kvantitatiivne uurimisperspektiiv | Kvalitatiivne uurimisperspektiiv |
|
|
Kvantitatiivse ja kvalitatiivse uurimisperspektiivi eesmärgid on erinevad. Kvantitatiivse uurimuse eesmärgiks on kirjeldada, seletada või ennustada mingit nähtust või nähtuste koos esinemist. Kvalitatiivne uuring on pigem suunatud uue teadmise avastamisele, nähtuse süvitsi mõistmisele selle kontekstis.
Mõlemal juhul on töös oluline koht eelneval kirjandusel ja teoreetilisel raamistikul. Kvantitatiivse uurimistöö juures on aga teooria roll oluline juba uurimisküsimuste ja hüpoteeside sõnastamisel. Hüpoteesid, mida uurimistöös minnakse kinnitama, peavad tulenema teooriast ja eelnevate uuringute tulemustest. Kvalitatiivse uuringu puhul tavaliselt hüpoteese ei püstitata. Uurimist juhivad uurimisküsimused. Uurimisküsimused on oluliselt avatumad (nt Kuidas kogetakse koolikeskkonda?), samas kui kvantitatiivse uuringu puhul peavad uurimisküsimused ja hüpoteesid olema kitsamad ja mõõdetavad (nt Milline on õpioskuste arendamise programmis osalemise mõju õpilaste kognitiivsete õpistrateegiate kasutamisele?).