Aktiivne lugemine (McGuire, 2015)
Õpingute ajal on vaja palju iseseisvalt lugeda. See ei tundu esmapilgul keerulise ülesandena, kuid kas oled leidnud end olukorrast, kus oled küll materjalid läbi lugenud, kuid ei suuda meenutada, mille kohta lugesid või mida lugedes teada said?
Kui lugemine toimub õppimise eesmärgil, siis on oluline loetut mõista, mitte ainult mehaaniliselt läbi lugeda. Lugeja, kes on saavutanud metakognitiivsed oskused oskab märgata, kui lugedes ei viibi mõte loetu juures, vaid on läinud ekslema ning oskab ka märgata, kui loetu talle arusaamatuks jäi ning esitada endale küsimuse: aga mida siin ikkagi taheti selle lausega öelda? Strateegiline lähenemine lugemisele hõlmab endas lugemiseks häälestumist, lugemiseesmärgi püstitamist ning aeglast lugemist koos enesekontrolliga. Allpool samm-sammult juhis:
1. Lugemiseks häälestumine
Alusta lugemist ülevaate tegemisest - millist infot allikas sisaldab? Kes on autor? Tutvu sisukorraga, silma peatükkide ja alapeatükkide pealkirju ning loo endale suurem pilt sellest, mis on see, mille kohta asud lugema ja kuidas see materjal haakub Sinu varasemate teadmisetega teemast. Selles etapis võid juba tutvuda ka tabelite, visuaalide ja graafikutega. Ettekujutus selle kohta, mida hakkad lugema, aitab ajul ära tunda ja töödelda palju rohkem teavet ja lugemine osutub tõhusamaks kui ilma eelneva taustapildi loomiseta lugemine.
2. Häälestumise järgmine samm: püstita endale lugemisülesanne ehk millistele küsimustele otsid lugedes vastust?
3. Loe üks lõik. Peatu. Sõnasta oma sõnadega kirjalik kokkuvõte, mida said sellest lõigust teada. Nüüd loe järgmine peatükk. Korda sama mustrit: pärast lõigu lugemist sõnasta kirjalik kokkuvõte, mida said sellest lõigust teada. Ja nii, kuni oled terve teksti läbi töötanud.
PQ4R mudel
Teadlased Thomas ja Robinson (1972) pakuvad akadeemiliste tekstide mõistimseks PQ4R mudeli. Mudel seob ühtseks tervikuks mitmeid arusaamiseks vajalikke metatunnetuslikke oskusi, millele osutavate ingliskeelsete sõnade algustähtedest on lühend moodustatud.
PQ4R mudel koosneb kuuest etapist:
I etapp: vaata üle (preview) – ülevaatamise eesmärk on saada ettekujutus põhi- või alateemadest ja tutvuda materjaliga. Ülevaate tulemusena tuleb jõuda selgusele, mida hakatakse õppima või lugema ja milline on loetava laiem kontekst;
II etapp: esita küsimusi (question) – tuleb küsida, milleks hakatakse seda materjali õppima ja mida see lisab olemasolevatele teadmistele. Nende kahe etapi läbimine aitab lugejal aktiveerida teksti mõistmiseks vajaliku eelteadmise ja valmistab ette konteksti uue teadmise interpreteerimiseks;
III etapp: loe (read) – sellel etapil tuleb tekst kiiresti läbi lugeda ja püüda leida vastused esimese kahe etapi läbimisel teadvustunud küsimustele. Tekst tuleb lugeda läbi kiiresti, et ei kaoks ettekujutus tervikprobleemist, millele loodetakse alguses püstitatud küsimuste kaudu vastus leida;
IV etapp: mõtle (reflect) – selle etapi eesmärk on loetu mõistmine ja mõtestamine, et põhjalikumalt seostada loetut olemasolevate kujutluste, mõistete ja põhimõtetega;
V etapp: arutle ja meenuta (recite) – see etapp hõlmab kordamist, põhiseisukohtade formuleerimist ja küsimuste esitamist kujunevate arusaamade paremaks kinnistamiseks;
VI etapp: korda üle (review) – see etapp sisaldab kordamist ja segaste kohtade ülevaatamist.
Teadmiste edastamine
Hinda enda saadud teadmiste põhjalikkust, õpetades enda sõpra (või vaimusilmas olevat auditooriumi). Kui püüad selgitada õpitud kontseptsiooni sõbrale (või vaimusilmas olevale auditooriumile), saad kiiresti teadlikuks nii sellest, mille oled omandanud kui ka sellest, kus on sul jäänud teadmistesse lüngad. Õpetamine on parim viis midagi selgeks saada!
Teadmiste kontroll ehk koosta endale ise test (McGuire, 2015)
Sa ei pea ootama, et õppejõud viiks läbi sinu teadmiste kontrolli. Kontrolli enda teadmisi ise! Kogu kokku kõik teemaga haakuvad materjalid: loengu konspektid, täiendavad lugemismaterjalid, ülesanded, mis lahendatud nii seminaris kui iseseisvalt. Selekteeri materjalidest välja oluline info ning koosta sellele tuginedes enesekontrolli küsimused. Vasta nendele enesekontrolli küsimustele ilma abi materjalideta, et selgitada, millised teadmised on omandatud ja millistes teadmistes lüngad. Kui pead testi kordama, siis tee seda selliselt, et vahetad küsimuste järjekorda - nii väldid tuupimist. Võid sellist õppimisviisi edukalt kasutada ka õpiringina, kuhu saad kutsuda kaastudengid.