Ülikoolis õppimine nõuab ja arendab enesejuhtimisoskust, sest suurem vabadus enda õppimist ise kavandada toob kaasa ka suurema vastutuse enda õppimise ees.
Metatunnetust jaotatakse oma mõtlemise jälgimiseks (teadmised ja kogemused oma mõtlemise kohta) ning selle reguleerimiseks (metakognitiivsed oskused) (Efklides, 2011). Metatunnetuse erinevad protsessid on: eesmärkide püstitamine, planeerimine, tähelepanu kontrollimine, enese motiveerimine, paindlik õppimisstrateegiate kasutamine, oma tegevuse jälgimine, vajadusel välise abi otsimine ja oma tegevuse hindamine. Metatunnetust peetakse enesejuhtimise oskuste katuseks ja ka ülikoolis õppimise kontekstis on oluline enese tegevuste ja saavutuste jälgimine, analüüsimine ning vajadusel senistes tegevustes korrektuuride tegemine.
Metatunnetusliku teadlikkusega üliõpilane võtab endale vastutuse õppimise eest avastades ise, kuidas ta õpib ning milliseid strateegiaid ta selleks kasutab. Siinkohal on oluline ka esile tõsta, et kui tulemusele orienteeritud õppija võrdleb enda tulemusi teistega, siis enda arengule suunatud õppija võrdleb oma tulemusi iseenda varasemate saavutustega.
Metakognitsiooni oluline komponent on eesmärgi saavutamiseks õppimisstrateegiate kasutamine, selle eesmärgi saavutamise tõhususe enesehindamine ja seejärel enesehinnangule vastav eneseregulatsioon (Peirce, 2003). Metakognitiivsed strateegiad on tehnikad, mis aitavad õpilastel õppimise ajal arendada teadlikkust oma mõtlemisprotsessidest. Need tehnikad aitavad õpilastel eesmärgipäraselt keskenduda, mõtiskleda oma olemasolevate teadmiste üle ja märgata, millised teadmised on veel puudulikud ning vajavad täiendamist, tuvastada enda mõtlemisvigu ja arendada tõhusa õppimise strateegiaid.Selleks, et õppida tulemuslikult, on vaja valida tulemuslikud, süvaõppimist toetavad õpistrateegiad. Õppijad, kes kasutavad metakognitsiooni, teadvustavad, et nemad ise on probleemide lahendajad. See tähendab, et selle asemel, et loota teistele (nt õppejõud), kes ütlevad neile, mida teha või millistele küsimustele vastata, otsivad nad ise aktiivselt lahendusi probleemidele, millega nad kokku puutuvad. (McGuire, 2015).