Ülikooli õpingutega alustav õppija peaks eelisjärjekorras õppima enda tunnete ja emotsioonidega toime tulema. Selleks, et seda saaks tõhusalt teha tuleb appi eneseanalüüsioskus. Eneseanalüüsi puhul analüüsib indiviid mitte ainult eesmärki, vaid ka teekonda, kuidas selleni jõutakse ja mida sel teekonnal kogetakse (Leijen et al., 2012). Eneseanalüüsioskus on oluline enese motiveerimiseks ning ka enese heaolu saavutamiseks. See oskus annab võimaluse teadvustada enesele oma arengut ja edusamme kui ka kitsaskohti, mis vajavad veel arendamist.
1.4. Eneseanalüüsioskus
MÕTLEMISÜLESANNE
Mõtle, miks on vaja enda tööd/õpinguid analüüsida?
Eneseanalüüsil on mitmeid praktilisi meetodeid, kuidas seda tõhusalt teha. Üheks levinumaks viisiks on situatsiooni kaardistamine ehk kirjeldamine. Olukorra kaardistamiseks võib kasutada mõistekaarti kuhu koondatakse märksõnad, mis on seotud töökogemusega (positiivne ja negatiivne). Näiteks tasub mõistekaardi puhul ka mõelda, kes on teised inimesed, kes selle kogemuse puhul on olulised olnud ja milline on enda roll olnud? Mõistekaart aitab muuta olukorrad enda jaoks nähtavaks.
Teiseks võimaluseks on kasutada kolme tulba meetodit, kus meenutatakse konkreetset situatsiooni ning vastavalt sellele täidetakse tabel.
Näide täidetud kolme tulba meetodi tabelist:
Enda ja/või teiste tegevus sündmuse ajal | Mõtted sündmuse ajal | Tunded, mida sündmuse ajal tundsin |
Esitasin kodutöö tähtajast hiljem ära. |
Mida küll õppejõud arvab minust, kui ma töö hiljem esitasin? Äkki ma ei saagi arvestust? Mis nüüd saab? |
Tundsin hirmu õppejõu reageeringu ees. Tundsin ennast halvasti, et ei osanud oma aega paremini planeerida. Tundsin piinlikkust. Edaspidi pean oma aega paremini planeerima ja tegema selleks konkreetsema plaani. |
Sellise tabeli täitmine aitab enda jaoks lahti mõtestada mõtted ja tunded, mida sündmuse ajal tunti ning see annab ka ülevaatliku pildi sellest, kuidas järgmisel korral analoogsele olukorrale teisiti läheneda/ teisiti reageerida.
Eneseanalüüsi oskus on vajalik, sest see aitab näha tegevustes ja probleemides võimalusi arenguks. Samuti võimaldab see oma tegevusi teadvustada ja sellest õppida. Teadvustamata tegevus võib muutuda harjumuseks, kus enam ei kahelda iseendas, sest ollakse kindel. Eneseanalüüsi oskust on vaja ka enda motiveerimiseks ja heaoluks. Õppija peab olema teadlik oma arengust ja ka faktoritest, mis, kuidas ja miks teda mõjutavad. Motivatsioon aitab edasi liikuda, ilma selleta ei toimu ka arengut ning õppija võib tunda, et on saamatu.
PRAKTILINE ÜLESANNE
Palun täida kolme tulba meetodi tabel mõeldes ühele konkreetsele sündmusele, mida soovid analüüsida.
Enda ja/või teiste tegevus sündmuse ajal | Mõtted sündmuse ajal | Tunded, mida sündmuse ajal tundsin |
Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Share Alike License 4.0