Enesejuhtimine on protsess, mille käigus võtab õppija initsiatiivi oma õpitegevuse juhtimisel, määratleb oma õpivajaduse, formuleerib õpieesmärgid, määrab kindlaks õppimiseks vajaminevad ressursid, valib ja rakendab sobivaimaid õpistrateegiaid ning hindab oma õpitulemust (Knowles, 1975). Enesejuhtimise kontseptsioon eeldab optimaalsete protsesside sihipärast kasutamist erinevate probleemide lahendamiseks, kasutades olemasolevaid ressursse kõige tulemuslikumal viisil.
Täiskasvanud õppija on sõltumatu isiksus, kes tahab ise otsustada oma elu puudutavate küsimuste üle ja selle üle, mida õppida (Knowles, 1975). Seetõttu on enesejuhtimise oskus hädavajalik. Ennastjuhtiv õppija suudab iseseisvalt püstitada eesmärgid, valida sobivad õpistrateegiad, planeerida oma õppimisele kuluvat aega ning analüüsida tehtut (Knowles, 1975). Enesejuhtimisoskus on kõrgharidustasemel eriti oluline, sest õppijatelt eeldatakse iseseisvat õppimisoskust, kus õppija peab olema suuteline jälgima ja reguleerima enda õppimist minimaalse juhendaja toetusega (Broadbent & Poon, 2015; Jansen et al., 2019).
Siiski ei saa eeldada, et ülikoolis õpingutega alustav täiskasvanud õppija on väljakujunenud ennastjuhtiv õppija. Tasub teadvustada, et ennastjuhtiv õppija on oma olemuselt ideaal- püüdlus, mille õnnestumises on suur roll õppijal, aga ka õppejõul. Ennastjuhtivaks õppijaks ei sünnita, vaid selleks kujunetakse. Õpingud kõrgkoolis loovad väga head võimalused ennastjuhtivaks õppijaks kujunemiseks.
Enesejuhtimist toetav Grow mudel
Õppimine on alati situatiivne (Grow, 1991). Hea õpetamine vastab õppija enesejuhtimise astmele ja annab õppijale võimaluse liikuda suurema enesejuhtimise suunas. Grow mudel (1991) jaotab õppijad nelja erineva taseme vahel, et sobitada õppija valmisolek õppija õppimist toetava õptetamisviisiga. Siinkohal on äärmiselt tähtis veelkord rõhutada, et enesejuhtimise võime on situatsioonist sõltuv: õppija võib ühes õppeaines olla ennastjuhtiv, teises aga sõltuv õppija ja samuti alla joonida seda, et sõltuv õppija olemises pole midagi halba.
Tabel 1. Õppimise neli erinevat autonoomia faasi (Grow, 1991)
Tase | Õppija | Õpetaja | Näited |
1 | sõltuv | autoriteetne ekspert | juhendamine koos kohese tagasisidega. Informatiivsed loengud, lünkade täitmine ning vastupanu ületamine. Treenimine. |
2 | huvituv | motivaator, juhendaja | Inspireeriv loeng ning suunavad küsimused. Eesmärkide seadmine ja õppimisstrateegiad. |
3 | kaasatud | toetav | Arutelu, kus õpetaja ise on samuti osaleja. seminarid, grupitööd. |
4 | ennastjuhtiv |
nõuandev/delegeeriv |
Praktika, lõputöö, iseseisev töö või töötamine õpperühmas. |