2.2. Enesekindluse allikad

Teadlased on välja selgitanud peamised enesekindluse allikad nii sportlastele kui ka treeneritele (Feltz et al., 1999; Malete & Feltz, 2000).

a) Sportlased

  • Füüsiline ja mentaalne ettevalmistus: püsivalt fokusseerida ennast eesmärgile ja valmisolek pingutada ennast maksimaalselt.
  • Kaudsed kogemused: teiste sportlaste eduka esinemise vaatamine, mis aitab ennast projitseerida perspektiivis.
  • Keskkonna komfortsus: enda tundmine esinemiskeskkonnas mugavalt.
  • Meisterlikkus: oskuste kõrge tase.
  • Rahulolu välimusega: rahulolu enda kehaga.
  • Soodsad olukorrad: tunne, et takistused on möödas ja kõik läheb hästi.
  • Sotsiaalne toetus: võistkonnakaaslastelt, treeneritelt ja perekonnalt saadud julgustus.
  • Treenerite juhivõimed: treeneri tehtud ostuste usaldamine ja usk tema võimetesse.
  • Võimete demonstratsioon: edukogemus.

b) Treenerid

  • Akadeemilised teadmised: teoreetiliste teadmiste pagas ja nende rakendamisoskus.
  • Juhendatavate sportlaste kõrge rahulolu tase: vähene väljalangevus.
  • Karakteri suunamine: võimekus panna inimesi sporti positiivselt suhtuma.
  • Motivatsioon: sportlaste psühholoogiliste oskuste ja seisundite mõjutamine.
  • Sportlase areng: testimis- ja võistlustulemused.
  • Tehnika: oskus näha ja parandada vigu tehniliste elementide sooritamisel.
  • Töökogemus: spetsiifiliste olukordade lahendamise oskuste teadvustamine.
  • Varasemate võitude protsent: sportlaste tulemused tiitlivõistlustel.
  • Võistkonna efektiivne taktika: sportlaste edu taktikaliselt õigete otsuste kaudu.
  • Võistkonna suutlikkuse tajumine: võistkondliku enesekindluse loomise oskus.
  • Üldsuse ja sportlaste vanemate toetus: tunnustus ja abi.
« Eelmine | Järgmine »