Haridusest üldiselt
Haridusega seotud küsimused, probleemid ja lahendused olid kõikehaaravad. Siiski tungis esile sügav mure hariduse üldise käekäigu pärast ning väärtuste pärast, mida haridus kannab või millest hariduses puudu jääb. Siinkohal on haridus lai üldmõiste, mis mõttekodades omas veidi erinevaid tähendusvälju.
Edasises toome igast suuremast teemavaldkonnast välja mõttekodades enimesinenud küsimused-probleemid ja neile pakutud lahendused.
KÜSIMUSED
1. Kuidas tuua inimväärtusi igapäevaellu?
2. Kuidas tõsta haridust ja haritust?
3. Kuidas rikastada ja mitmekesistada hariduse andmist?
4. Kuidas muuta haridussüsteemi loovamaks ja efektiivsemaks?
LAHENDUSED
Inimväärtused moodustavad kindla kogumiku väärtusi, mis annavad
võimaluse korraldada elu selliselt, et paraneks ühelt poolt inimeste
rahulolu iseendaga ja teiselt poolt harmoonia ühiskonnas. Selleks on
aga vaja aega, oskust ja ka välist stiimulit - igale inimesele
isiklikult mõistetavat eeskuju ja kogemust. Vaja on aega, et saada
selgusele iseenda olemuses ja sihtides, seejärel on võimalik neid
väärtusi rakendada isiklikus elus, töös ja suhetes kogu ümbritseva
keskkonnaga. Näiteks koolis tuleks keskenduda nende väärtuste
arendamisele, mis aga tähendaks paratamatult edukeskse aineõpetamise
mahu olulist vähenemist, sest aeg tunnis on piiratud. Õpitulemused
oleksid oluliselt kvaliteetsemad, kuid tõenäoselt avaliku tellimuse
täitmine kannataks. Siia võiks lisada ka tingimusteta armastusest
kantud hoolivuse. Alustades armastusest ja hoolivusest, peaks teised
väärtused kõik kaassüsteemina toimima, sest vägivallatuse, tõe ja
õiglase toimimiseta ei ole võimalik armastust usutavalt ja toimivalt
väljendada. Kui inimene on endas need väärtused leidnud ja oluliseks
teinud, siis oskab ta ise segavad kanalid välja lülitada ning
häälestuda positiivse kogemuse suurendamisele. Kuni inimene on enda ja
oma sihtide suhtes teadmatu, laseb ta end mõjutada kõigel, mis temani
jõuab. Kõige suurem jõud on ikkagi laialt levival infol ja selle
tonaalsusel: uudised meilt ja mujalt, massidesse jõudvad kunstiliigid
(muusika, kunst, filmid, mood jpm). Kuivõrd inimeselt inimesele
suhtlemise osatähtsus on paljuski nihkunud massimeediaga suhtlemise
arvele, on sellest kanalist väljuval infol oluline mõju. Seetõttu on
vajalik inimeselt inimesele suhtlemise mahu suurenemine, mis lähtuks
just inimväärtuste rakendamisest ning aitaks igal inimesel oma
lähtekoht selgeks saada. Oluline on emotsionaalse tarkuse omandamine ja
rakendamine. Kui iga inimene on harmooniline ja tasakaalus, siis ei
peaks me arutama ja nuputama (Teder 2009).
Kui iga inimene käituks hoolivamalt enda, teiste ja looduse suhtes,
siis oleks ka meie elu palju turvalisem. Sotsiaalsete olevustena
suudaksime jõustada vaid isiklike kontaktide kaudu. Luua hoolivate
inimeste tugivõrgustik, kes suudaks toetada üksteist ning laiendada
ühise pingutuse ja eeskujuga sarnaste inimeste ringi? Tegeleda
sisevaatluse, mõtluse, meditatsiooniga; tegutseda omakasupüüdmatult,
sallivalt, head peegeldades ja hoidudes halba tegemast. Motiveerida ja
tunnustada õpetajaid, kultiveerida tänutunnet Algatada kodanikualgatus,
mis otsib ning salvestab oma ala ekspertide loenguid, ettekandeid,
elamuste vahendamisi sh otse sündmuskohalt (bioloogiast, geograafia
ühiskonnaõpetuseni välja) sinimägedelt, Amazonase vihmametsadest või
sinivaalade elupaiku avastades. Ettekanded, loengud kogutakse kokku
ning teemati laetakse üles ühtsesse veebiportaali (sarnaselt nagu on
www.ted.com) Õppejõud saab rikastada oma tundi näidates tunni
lisamaterjalina videoülesvõtteid. Õpilasel on võimalik tunni
täienduseks õppematerjali ka kodus vaadata (soovitav lingikogu
õpilasele) (Minu Eesti 2009).