Sissejuhatuseks

 

Minu Eesti mõttetalgute mõttekodades 2009. a 1. mail osales 11000 inimest. Avatud Ruumi meetodil toimunud rühmatöödes toodi välja nii kohaliku tähtsusega kui üleriigilisi probleeme ja pakuti paljudele neist ka lahendusi. Mitmetest mõttekodadest kasvasid välja tegusad algatusrühmad ja juba sügiseks oli Eesti külades ja linnades üht-teist ühisjõul tehtud. Selle kohta leiab infot Minu eesti koduleheküljel.

Analüüsikeskus PRAXIS koostas probleeme ja ettepanekuid analüüsides 26 teemast koosneva märksõnastiku, kus omal kohal ka haridust puudutav. Analüüsis otsiti vastust järgmistele küsimustele:

• Millest inimesed omavahel tegelikult arutlesid?

• Kuidas olid talguliste aruteludes erinevad teemad omavahel seotud?
• Mis tasandi probleemina üht või teist küsimust talgulised käsitlesid?
• Keda nägid aruteludes osalejad lahendajatena?
• Milliseid ressursse peeti vajalikuks, et aruteludes kerkinud lahendusi ellu viia?

Märksõnastik on muidugi tinglik, sest nt põhiharidusega seotud küsimusi leiab ka regionaalsete probleemide ja väärtuste valdkonnas. Allpool on esitatud haridusega seonduv katke märksõnastikust Praxise uuringus (vt Kodanikualgatuse ...) .

10. Haridussüsteem
e-õpe
Traditsiooniline haridussüsteem
... põhi- ja gümnaasiumiharidus
... kõrgharidus
... kutseharidus
... kooliväline koostöö
... koolivägivald, koolikiusamine
11. Elukestev- ja alternatiivõpe
Haridussüsteemi väline
... elukestev õpe
... alternatiivõpe
12. Hariduse väärtustamine

13. Väärtused
Väärtused
... hoolivus, avatus, sallivus
... loovus, innovatsioon
... eetika
... meedia roll

Praxise koostatud statistiline analüüs näitas, et elukestev- ja alternatiivõpe tuli kõneks 170 aruteluringis 2524-st (7%). Sellega seotud teemad:

• Töökohtade loomine ja tööturg
• Haridussüsteem
• Hariduse väärtustamine
• Stressiga toimetulek
• Noored
• Väärtused

Haridussüsteem - kokku puudutati seda teemat 165 aruteluringis 2524-st (7%)
Seotud märksõnad:

• Elukestev- ja alternatiivõpe
• Väärtused
• Noored
• Lapsed
• Hariduse väärtustamine

Noortega seonduvat puudutati skokku 164 aruteluringis 2524-st (6%).
Seotud märksõnad:

• Kodanikuühiskond, ühistegevus ja koostöö
• Vabatahtlik töö, MTÜ-d
• Elukestev- ja alternatiivõpe
• Hariduse väärtustamine
• Haridussüsteem
• Lapsed
• Vaba aeg ja sport
• Piirkondlik areng
• Väärtused


Hariduse väärtustamist puudutati 66 aruteluringis 2524-st (3%).
Seotud märksõnad:

• Elukestev- ja alternatiivõpe
• Haridussüsteem
• Noored
• Lapsed

Niisiis oli hariduse ja noortega seonduv teiste teemade seas üsna märgataval kohal. Millest aga täpsemalt mõttekodades kõneldi, millisena paistis haridusmaastik sel rohujuure tasandil, seda PRAXISe analüüs esile ei toonud.

Tallinna Ülikooli magistrandid võtsid ette haridusvaldkonna probleeme-lahendusi süstematiseerida. Kokku süstematiseeriti enam kui 300 küsimust-lahendust, mis moodustas üsna suure osa mõttekodades käsitletust. Üliõpilaste kokkuvõtteid lugedes (ja ME eksperdina algmaterjalist ülevaadet omavana) jääb mulje, et tegelikult saavutati nende poolt valitud teemade lõikes  nö andmete küllastumise tase - st küsimuste lisamisel andmepangast ilnes, et need on juba mõnes mõttekojas käsitletud ja kuuluvad üldnimekirja. Seega saab loota, et vastava valdkonna põhiküsimused on järgnevates käsitlustes kajastatud. Nelja üliõpilastöö materjalid on ühendatud kahte suuremasse tekstikomplektimillest loetavuse huvides on jäetud kõrvale suurem osa teoreetilist materjali. Siiski on teoreetilises osas kasutatud kirjandus esitatud allikate loendis, et huvilisel oleks võimalus nendega tutvuda. 

Kindlasti toob iga uus aasta uusi küsimusi-probleeme ja pakub võimalusi uuteks lahendusteks. Seetõttu ongi käesoleva materjali nn enesekontrolli osas pakutud asjahuvilisele võimalus omaenese mõttekojaks - nii probleemide märkamiseks-teadvustamisek kui lahenduste otsimiseks.