Päringuvormi põhine e-teadistus

E-teadistuse arengu järgmine etapp on päringuvormi- põhine teenindus. Raamatukogud hakkasid oma veebilehtedele paigutama spetsiaalseid veebivorme (web forms), mis koosnevad mitmest väljast (fields) või rubriigist, mille peavad täitma teenuse kasutajad.

Päringuvorm võimaldab saada täiendavaid andmeid nii kasutajate kui ka päringute kohta. Viimased on abiks vastuse leidmisel.

Päringuvorm võib sisaldada nii sundvälju, nt :

  • päringu esitaja ees- ja perekonnanimi,
  • e-posti aadress,
  • telefon,
  • küsimus,

kui ka täiendavaid elemente nagu nt :

  • päringu esitaja haridus (tavaliselt etteantud valikutega),
  • päringu valdkond,
  • materjali otsimise põhjus ja kasutamise eesmärk jms.

Väljad tuleks luua kogu info jaoks, mida peetakse teenuse efektiivseks toimimiseks vajalikuks, kuid neid ei tohiks olla liiga palju, et kliendil ei tekiks raskusi nende täitmisel.

Päringuid saab esitada ööpäev ringi, kuid uuringud näitavad, et valdav osa neist (üle 80%) esitatakse raamatukogu lahtioleku aegadel.

Reeglina e-posti põhise teenusega võrreldes on päringuvormi põhine teenus operatiivsem. Süsteem informeerib kasutajat vastamise tähtaegadest , nt ”vastame esimesel võimalusel, mitte hiljem kui 24 tunni jooksul”

Vt näide allpool: Eesti Rahvusraamatukogu päringuvorm