eTeadistuse mõiste
Elektrooniline teadistus e. elektrooniline teatmeteenindus
Teadistus e. teatmeteenindus (reference sevice) on infovajajate päringutele vastamine ja infootsingu nõustamine raamatukogus või infokeskuses.
Elektroonilise teadistuse (e-teadistuse) rakendamisel pakutakse seda teenust Interneti vahendusel. Nii päring saabub kui vastus väljastatakse elektrooniliselt. Infopäringu esitamine ei sõltu raamatukogu lahtioleku aegadest ja päringu esitaja asukohast.
J. Janes jt. defineerisid 1999.aastal e-teadistuse järgmiselt: e-teadistus on “süsteem, mille vahendusel võivad inimesed pöörduda oma küsimustega raamatukogude poole ning saada neile töötajate poolt koostatavaid vastuseid elektrooniliste vahendite kaudu (e-post, veebivorm, chat jm.) tulemata isiklikult raamatukogusse või kasutamata telefoni”.
Kasutusel on ka teenuse sünonüümsed nimetused nt virtuaalteadistus, digitaalteadistus, sidusteadistus (virtual reference, digital reference, online reference).
E- posti vahendusel toimivat elektroonilist teadistust rakendavad raamatukogud alates 1980-ndate aastate keskpaigast. Teadaolevalt tehti esimene katse pakkuda raamatukogu teenusena päringutele vastamist e-posti teel 1984.aastal Ameerika Ühendriikides (University of Maryland Health Sciences Library). Uus teenus kandis nime Electronic Access to Reference Service (EARS). Kolm aastat hiljem alustas toimimist Indiana Ülikoolis e- posti-põhine süsteem LIRN (Libraries Information and Reference Network).
Pärast World Wide Web Internetiteenuse ilmumist siirdus ka raamatukogude e-teadistus peatselt veebi.
1990ndatel aastate teisel poolel kujunes e-teadistus paljude raamatukogude standardteenuseks. Veebiteeninduse teerajajaks oli Internet Public Library (IPL). Teeenuse arendamine sai alguse 1995. aastal Michigan’i ülikooli juures tegutseva Infoteaduste kooli poolt korraldatud seminaril. Tänaseni tegutseb IPL avaliku online raamatukoguna.
Kõige levinum e-teadistusteenuse nimetus inglise keeles on “Ask a Librarian” (Küsi raamatukoguhoidjalt). Meie raamatukogudes kannab teenus nime “Esita infopäring” või “Infopäring”.
E-teadistuse protsess koosneb mitmest etapist:
1. Päringu vastuvõtmine (e-post, veebivorm)
2. Päringu analüüs (fakti-, teema-, nõustamis-)
3. Infootsing
4. Vastuse (teadise) koostamine ja edastamine
5. Efektiivsuse hindamine
Toimivate e-teadistussüsteemide poolt väljastatavad teadised (vastused) võivad sisaldavad:
1. faktiandmeid (allika äratoomisega)
2. viiteid veebimaterjalidele
3. bibliograafiliste viidete loetelusid (kõikudes tavaliselt 5-50 nimetuseni)
4. viiteid varasematele päringutele vastuseks antud teadistele
5. edasise iseseisva otsingu juhiseid
Jagage oma kogemusi raamatukogude e-teadistuse teenuse kasutamisest
- mis tüüpi päringu esitasite
- kui kaua vastust ootasite
- kas vastus rahuldas teie infovajadust