Kokkuvõte
Inimene on õppiv olend. Seetõttu on nii lapse kui lapsevanemaga, nii kodus, koolis kui ühiskonnas toimuv pidev elukestev õpe. Minu Eesti portaalist jäi silma, et kõige rohkem paneb eestlasi muretsema see, kuidas lapsi hästi kasvatada ning teise külje pealt, kuidas kasvatada vanemaid, kes kasvataksid oma lapsi hästi.
Eelkõige mõtlevad eestlased hea kasvatuse all seda, et laps oleks elus edukas ja käituks vastavalt ühiskonna normidele. Nii võib siinkohal ära tuua mõned tüüpilisemad näited: Kuidas kasvatada oma lastest eluga toimetulejaid? Mida teha selleks, et tõsta lapsevanemate vastutust laste kasvatamisel? Kuidas teha nii, et Eesti lapsed oleksid töökad, kohusetundlikud, viisakad?
Hariduse ja hariduse väärtustamise juures on talguliste arvates väga
tähtsal kohal õpetaja ja tema tehtava töö tunnustamine. Meie oleme
seisukohal, et õpetajad peavad ka ise ennast tunnustama, sest muidu ei
tee seda ka teised.
Muret teeb inimestele laste vähene huvi kooli vastu. Püüti välja
pakkuda ideid, kuidas muuta kool inimestele atraktiivsemaks. Üks
võimalus oli seda teha läbi vanemate, teisalt – läbi kaasakiskuva ja
positiivse õhkkonna ning tegevuse nii lasteaias kui koolis.
Palju murelikku toodi esile seoses vähese või hoopis puuduva koostööga
haridusvaldkonnas eneses, aga ka omavalitsuste ja riigiga. Meie
kogemused ütlevad, et koostöö saab toimuda ainult mõlema osapoole
võrdsel soovil ning mõlemad peavad saama sellest positiivseid elamusi.
Eesti haridussüsteemi parandamiseks panid talgulised suure rõhu
väiksematele piirkondadele ja nende koolidele läbi kohalike elanike.
Nimelt on inimestel huvi rakendada kogu piirkond tööle (kohalikud
firmad, raamatukogud, kultuuriseltsid, huvitavate tegevusaladega ja
hobidega inimesed), et muuta kohalikus koolis lastele antav haridus
huvitavaks ja oma kodukoha traditsioone ausse tõstvaks. Selline
õpetamise viis oleks suureks stiimuliks jääda õppima oma kodukohta,
mitte tormata suurlinnadesse põnevat elu otsima.
Väga mitmel korral toodi välja ka lugemishuvi vähenemine ja pakuti ka
selle tekitamiseks välja mitmeid ideid. Arvame, et lugemine peaks olema
inimese elus väga tähtsal kohal. See on võimalus saada uusi kogemusi ja
teadmisi kõige kiiremal ja kättesaadavamal viisil. Kõik meie lapsed ja
tuttavad põnnid on õnneks nakatunud lugemispisikuga ning nende elus on
raamatud väga tähtsal kohal. Me oleme selle üle uhked. On see ju alus
ka edukaks orienteerumiseks Internetimaailmas, kuhu neil kunagi
sukelduda tuleb.
Elukestvast õppest rääkides kasutasid talgulised oma arutelude alusena
noorte inimeste probleeme ja muresid. Elukestev õpe peaks oma olemuselt
haarama kõik vanusegrupid. Leiame, et elukestvat õpet pärsib kõige enam
meeletu võistlemine teistega, tahe olla teistest parem. Aga kui laps
püüab kõigest väest ja saab ikka halva hinde, siis kaob motivatsioon
õppida ja seda kogu eluks.
Oluliseks, aga kahetsusväärselt väheseks peeti koostööd. Koolivälist
koostööd aitab efektiivsemaks muuta huvigruppide kaasamine. Selgus, et
on palju neid, kes vabatahtlikuna on nõus koolitöös kaasa lööma
(tudengid, vanemad, vanavanemad). Vajalik oleks tihedam infovahetus
erinevate institutsioonide vahel ja andmebaaside loomine, et vajadusi
ja võimalusi kokku viia. Huviringides osalemine peaks olema võimalik
igal lapsel, kes seda soovib.
Mistahes vägivald ühiskonnas, eriti aga haridusasutuses peaks olema
rangelt välistatud. Talguliste ja meie arvates saaks koolivägivalda ja
–kiusamist vältida/vähendada, muutes koolisüsteemi laste jaoks
huvitavamaks ja loovamaks, et oleks rohkem praktilist tööd ning
suhtlemist ja vähem faktikeskset tuupimist. Õpilased on siis rohkem
motiveeritud õppima, nad saavad tähelepanu, nendega arvestatakse.
Oluline on ka õpetaja roll õpilaste suunamisel, õpetaja positiivne
suhtumine lapsesse.
Lugedes talguliste mõtteid hariduse kohta, tekkis mulje, et enamus
talgulisi ei olnud õpetajad. Seda seetõttu, et enamus väljapakutud
lahendusi on seotud õpetajatega, õpetaja tegevustega, sooviga, et
õpetajad muudaks hariduse omandamise atraktiivsemaks. Oma kogemuse
põhjal usume, et õpetajad teevad väga palju ja väga head tööd ning
oleks vaja just kogukonna ja kõrgemal seisvate organite toetavat kätt.
Samas peaksid ka õpetajad olema aktiivsemad ja mitte laskma endale pähe
istuda ja oma tööd alahinnata.
Elukestva õppe puhul on väga palju juttu noortest ja nende suunamisest
hariduse juurde, kuid kuhu jäävad vanemad inimesed. Ei olnud üheski
(meie loetud) idees ära toodud vanemate inimeste suunamist hariduse
juurde. Kuidas meelitada neid õppima midagi uut või täiendama varem
õpitut? Ja kuidas leida neile võimalus panustada laste, koolilaste ja
oma kogukonna haridusse? Küllap see on meie Eesti elu õppetund, mille
äraõppimine on alles algamas.
Kokkuvõttes oli Minu Eesti kindlasti paljusid inimesi
haridusprobleemide üle mõtlema innustav. Ja küllap järgneb probleemide
sõnastamisele ja ideede väljmõtlemisele ka tegusaid ettevõtmisi!