Uurija paradigmast
Oma kasvatusfilosoofilise vaate/paradigma esitamisel ning uurimismetodoloogia valikul on vaja vastata küsimustele.
Milline on tegelikkus? Milline on minu käsitus uurimisainest, nt – inimpilt, kasvatusfilosoofiline vaade? (Ontoloogia – küsimus sellest, milline on tegelikkus ja vaade tegelikkusele). Levinuimad on kolm vaadet: realism, kriitiline realism ja relativism.
Realistlik vaade – tegelikkus on meist sõltumatu, objektiivne, loodusseadustega või samal tasemel seadustega määratud ning vaja on need avastada.
Kriitiline realism – tegelikkus eksisteerib küll meist sõltumatult, objektiivselt, kuid inimestena oleme sellega vastasmõjus ja mõjutame seda/selle ilmnemist ka seda uurides.
Relativism – teadmine tegelikkusest on sotsiaalne, väärtuseline, ilmneb läbi individuaalse interpretatsiooni.
Kuidas me midagi teame? Millist teadmist ja mil viisil uuringuga saab ? (Epistemoloogia, suhe avastatava teadmisega, mis oleneb ontoloogilisest vaatest.)
Objektivistlik lähenemine näeb teadmist enesest (uurijast) sõltumatu loodusseadusena, subjektiivne aga näeb teadmist inimese poolt interpreteeritavana.
Eelnevatest tuleneb metoodoloogia ja metoodika – kui uuringu ülesehituse loogika. Keskne küsimus on, kas lähtuda positivistlikust või tõlgendavast paradigmast?
Küsimus uuringu mõttest ja tähendusest (e teleoloogiline küsimus) on oluline nii selle kavandamisel kui järelduste tegemisel.
Milline on tegelikkus? Milline on minu käsitus uurimisainest, nt – inimpilt, kasvatusfilosoofiline vaade? (Ontoloogia – küsimus sellest, milline on tegelikkus ja vaade tegelikkusele). Levinuimad on kolm vaadet: realism, kriitiline realism ja relativism.
Realistlik vaade – tegelikkus on meist sõltumatu, objektiivne, loodusseadustega või samal tasemel seadustega määratud ning vaja on need avastada.
Kriitiline realism – tegelikkus eksisteerib küll meist sõltumatult, objektiivselt, kuid inimestena oleme sellega vastasmõjus ja mõjutame seda/selle ilmnemist ka seda uurides.
Relativism – teadmine tegelikkusest on sotsiaalne, väärtuseline, ilmneb läbi individuaalse interpretatsiooni.
Kuidas me midagi teame? Millist teadmist ja mil viisil uuringuga saab ? (Epistemoloogia, suhe avastatava teadmisega, mis oleneb ontoloogilisest vaatest.)
Objektivistlik lähenemine näeb teadmist enesest (uurijast) sõltumatu loodusseadusena, subjektiivne aga näeb teadmist inimese poolt interpreteeritavana.
Eelnevatest tuleneb metoodoloogia ja metoodika – kui uuringu ülesehituse loogika. Keskne küsimus on, kas lähtuda positivistlikust või tõlgendavast paradigmast?
Küsimus uuringu mõttest ja tähendusest (e teleoloogiline küsimus) on oluline nii selle kavandamisel kui järelduste tegemisel.