Diadaktika kolmefaasiline mudel
Haridustehnoloogia/didaktika kolmefaasiline mudel (Ellington jt, 1993: 20 põhjal kaasajastanud ES) võimaldab näha didaktikas ilmnevate ja seda kujundavate aspektide muutumist viimase sajandi jooksul. Muutused teoreetilistes alustes, valitsevas mudelis, metoodilis-tehnilistes rõhuasetustes on toonud kaasa õppeprotsessi muutuse. Kui 20 sajandi esimesel poolel hakkas õpet nii koolis kui eriti koolivälist, sh täiskasvanutele suunatud õpet vahendama raadio, hiljem televiisor, õppevilmid jmt, siis 21. sajandi algul on jõutud õppe individualiseerimise võimalusteni tänu arvuti ja interneti kasutamisel. Massiõpe on säilinud õppega haaratava elanikkonna mõttes, kuid igaühel on võimalused “personaliseerida” nii õppe sisu kui õpperotsess. Nii võib kõnelda personaliseeritud didaktikast.
|
Massiõpe,
valitsev 20. s |
Individualiseeritud
õpe, 20. s lõpp/21. s |
Rühmaõpe
20.
s teine pool, -21. s |
Teoreetiline
baas |
Tööstuslik vm massitehnoloogia |
Käitumis- ja/või tunnetusõpetus/-psühholoogia |
Humanistlik
psühholoogia |
Mudel |
Majanduslik
efektiivsus |
Stiimul-vastus |
Rühmadünaamika |
Metoodiline
/meetodite rõhuasetus |
Tehnilised
vahendid |
Tarkvara |
Tehnikad (sh arvuti- ja internetipõhised) |
Tulemused -väljundid (õppeprotsessi uus tasand) |
Raadiosaated,
videod |
Avatud
õpe, arvutitoeline õpe |
Interpersonaalsete
võimete arendamine, mängud, simulatsioonid, e-õpe |