Didaktika koht kasvatustegelikkuse ja –teooria/-filosoofia väljal
Didadaktika kui utilitaarne retseptuur on olemuselt postivistlik ja
paljus biheivioristlik (kuigi didaktika printsiibid, Komensky’st
alates, sisaldavad nii eetilist aspekti kui õpilase isikupära
arvestamise nõuet).Thorndike’i – Skinneri operantse tingituse teooria
kohaselt toimub õppimine kolmes järjestikuses faasis: stiimul (nt õpetaja esitus, demonstratsioon või iseseisev töö õppematerjaliga); reaktsioon (õpilase esitus, sooritus, mis peegeldab õpitava omandamist), tagasiside (reinforcement)
(vastavalt tulemuse õigsusele kas positiivne või negatiivne tagasiside,
sageli formaalne - nt hindeline). Biheivioristliku lähenemise taustaks
on ka 20. saj algul valitsenud vaade, et inimlapse tegelik areng algab
sünnist n.ö “valge lehena”.
Nende kahe suundumuse olemasolu ja nendevaheline konkurents on probleemiks eelkõige puhtteoreetilisel ja –filosoofilisel tasandil. Õpetaja õppetunnis lähtub oma pedagoogilisest paradigmast (mis sisaldab ka teadvustatud või teadvustamata filosoofilisi vaateid) ja valib sellele vastava didaktilise lähenemise.
Nii on didaktika – distsipliin (kasvatus)filosoofia, õpetamis-õppimisteooriate ja kasvatus-, koolitegelikkuse ühisväljal. (vt nt Sarv 2012)
Nende kahe suundumuse olemasolu ja nendevaheline konkurents on probleemiks eelkõige puhtteoreetilisel ja –filosoofilisel tasandil. Õpetaja õppetunnis lähtub oma pedagoogilisest paradigmast (mis sisaldab ka teadvustatud või teadvustamata filosoofilisi vaateid) ja valib sellele vastava didaktilise lähenemise.
Nii on didaktika – distsipliin (kasvatus)filosoofia, õpetamis-õppimisteooriate ja kasvatus-, koolitegelikkuse ühisväljal. (vt nt Sarv 2012)