Ärimudel on lühike ja ülevaatlik kirjeldus sellest, millist väärtust ettevõte loob ja kuidas tulu teenib. Ärimudelit nimetatakse ka äriplaaniks ühel lehel. Ärimudeleid on mitmeid, tuntumaid on Alex Osterwalderi ärimudeli lõuend (Business Model Canvas) ja sellest tuletatud Lean Canvas (joonis 8).
Lean Canvas ärimudeli koostamise soovituslik järjekord on joonisel 8 (Ash Maurya 2012)
Ärimudeli käivitab klient, kliendirühm (1), kellel on probleemid (2) või vajadused, millele nad lahendusi otsivad. Võimalikke kliente kaardistades on oluline eristada klient ja kasutaja.
Kui tootel on erinevad kasutajarollid, määratle oma kliendid.
Klient on see, kes toote eest maksab, kasutaja mitte.
Lahendamist väärt probleem taandub kolmele küsimusele:
- Kas see on midagi, mida kliendid tahavad? (peab olema)
- Kas nad maksavad selle eest? Kui ei, siis kes seda teeb? (elujõulisus)
- Kas seda saab lahendada? (teostatavus)
Kliendi probleemile lahenduse pakkumine, tema vajadustele või soovidele vastamine on ühtlasi talle väärtuse loomine. Lahenduse tegeliku väärtuse üle otsustab klient, kes selle ostab. Üks suurimaid riske äris on arendada toode või teenus, mida keegi ei soovi. Lahendus või idee iseenesest on odav, kuid selle arendus tooteks või teenuseks on üsna kulukas.
Ärilisest vaatenurgast tuleb lahenduste pakkumisel või vajadustele vastamisel ehk kliendile väärtuse pakkumisel arvestada kindlasti ka sissetuleku võimalusega pakkujale. Seetõttu on vajalik võimalikele tuluvoogudele (3) mõtlemine ärimudeli koostamisel.
Lahendus (4) kliendi probleemile on potentsiaalne äriidee, mille esialgne hinnang põhineb küsimustel – kas pakutud lahendus (äriidee) lahendab kliendi probleemi ja millist väärtust (5) pakutud lahendus kliendile annab?
Mõlemale küsimuse puhul tuleb klienti hästi tunda ning olla teadlik tema tegelikest vajadustest, soovidest, erineval tasemel probleemidest, väärtushinnangutest. Selle teadmise kindlustamiseks onn tõenäoliselt vajalik kliendi profiili koostamine ja probleemianalüüs.
Kliendid ei osta tooteid ega teenuseid, vaid lahendusi probleemidele või vajadustele.
Lean Canvase järgmiste osadega: turunduskanalid (6), võtmemõõdikud (7) ja kulude struktuur (8), konkurentsieelis (9), hinnatakse ärimudeli teostatavus ja kasumlikkus.