Skip navigation

Majanduslik väärtus

Majanduslik väärtus on väärtus, mille inimene annab majanduslikule hüvele: kaubale, tootele, teenusele, lähtudes kasust, mis ta sellest saab.
Majanduslikku väärtust ei tohiks segi ajada turuväärtusega, mis on kauba või teenuse turuhind. Turuhind võib olla kõrgem või madalam kui majanduslik väärtus, mille konkreetne isik kaubale annab.

Majanduslik väärtus on subjektiivne ja seda on raske või võimatu mõõta, kuigi selle hindamiseks on mitmeid lähenemisviise.

Tootjad ja teenusepakkujad kasutavad majandusliku väärtuse hinnanguid oma toodetele-teenustele hinna määramisel, võttes arvesse materiaalseid ja immateriaalseid tegureid.

oun
õunadJoonis 2. Õuna väärtus

Näiteks, kui inimesel on õun, siis selle õuna majanduslik väärtus on kasulikkus, mida ta saab õuna kasutamisest. 

Õuna majanduslik väärtus ei ole õuna objektiivne kvaliteediomadus, vaid sõltub üksnes õuna hindava inimese subjektiivsest kavatsusest seoses selle õunaga. Kui inimene kavatseb õuna süüa, on majanduslik väärtus seotud naudingu ja toitumisega õuna söömisel. Õuna väärtus konkreetsel juhul sõltub sageli ka sellest, kui palju neid parajasti on (joonis 2)

Meetod, mida kasutatakse majandusliku väärtuse määramisel, on vaadata hinda, mida inimesed on valmis kauba eest maksma, st maksevalmidus. Kui inimene ostab kauba, loobudes teatud hulgast rahast, annab ta tõenäoliselt sellele kaubale kõrgema majandusliku väärtuse kui selle eest tasutud rahasumma.

Ettevõtted kasutavad majanduslikku väärtust kliendile (economic value to the customer – EVC) oma toodete või teenuste hinna määramisel, arvestades toote materiaalset ja immateriaalset väärtust. Materiaalne väärtus põhineb toote funktsionaalsusel ja immateriaalne väärtus põhineb tarbijate suhtumisel toote omamisse (investopedia.com)

Mõtlemiseks-arutlemiseks

  • Mõtle ühele tootele või teenusele, mida sageli ostad või viimati ostsid? Mis see on?
  • Kirjuta üles kaks - kolm peamist põhjust, miks sa ostsid just selle toote või teenuse.
    Nendes põhjustes on sinu subjektiivne hinnang sellele tootele või teenusele, kasulikkus või väärtus sinu jaoks.
  • Arutle, kas need põhjused on seotud vajaduse, lahendamist vajava probleemiga või sooviga.
  • Arutle, kuidas võiks neid põhjuseid liigitada lähtuvalt inimvajaduste hierarhia (Maslow) mudelist.

Soovitus

Võid seda ülesannet kasutada ka õpilastele majandusliku väärtuse selgitamiseks,
sest tarbimisega seotud isiklik väärtus on mõistetav igas vanuseastmes.

Vali õige vastus

Küsimus

Ostetud kauba majanduslik väärtus mulle kui kliendile 

Answers

võrdub selle kauba hinnaga eurodes

on minu subjektiivne hinnang selle kauba kasulikkusest mulle

võrdub selle kauba turuväärtusega

sõltub selles, kui palju olen valmis selle eest maksma

Tagasiside

Vaata lisaks

Asjade väärtus - kuidas me selle määrame

The Value of Things – How Do We Determine It

The Value of Things – How Do We Determine It

Arutle vaadatud video põhjal, millest sõltub väärtus, mida me omistame asjadele, nähtustele, toodetele, teenustele jms