4.2. Kinnitav käitumine ja selgitav käitumine
Kinnitav käitumine ja selgitav käitumine parandab treenerite ja õpetajate kommunikatsiooni õpilastega.
Kinnitav käitumine.
Kommunikatsioonis kinnitava käitumise komponente rakendades hoomatakse, et indiviide toetatakse, nendega arvestatakse ja väärtustatakse, mille tulemusena motivatsioon ning õppimine paraneb (Ellis, 2000). Sellise käitumise käigus ilmneb, et:
- juhendajat huvitab, kas omandatavaga tehakse piisavalt tööd.
- sportlase või õpilase soorituse kohta antakse tagasisidet.
- treener või õpetaja kontrollib enne järgmise punktini liikumist, kuidas on eelnev omandatud.
- treener või õpetaja usub, et sportlane või õpilane saab hästi hakkama.
- õpilase või sportlase küsimusi ja kommentaare hinnatakse.
Selgitav käitumine.
Selgitava käitumise komponentide rakendamine kommunikatsiooni käigus mõjutab positiivselt õppimise protsessi (Simonds, 1997). Nendeks komponentideks on järgmised võimalused:
- Õpetaja või treener kasutab selgeid ja relevantseid näiteid.
- Õpetaja või treener seob näited kontseptsiooni või reegliga.
- Õpetaja või treener kasutab pigem konkreetset kui abstraktset keelt.
- Õpetaja või treener jääb ülesande juurde ja ei kaldu põhilistest punktidest kõrvale.
- Õpetaja või treener annab selge ülevaate iga ülesande ja selle õppimise eesmärkidest.