4.1. Kommunikatsioonioskuse parandamine
Kommunikatsioonioskuse parandamisel on soovitav järgida järgnevaid nõuandeid.
- Arutle käitumise või tulemuse üle, mitte ära kritiseeri inimest.
- Igaühel peab olema võimalus oma arvamust avaldada. Näita õpilastele ja sportlastele, et sa oled siiralt valmis nendega suhtlema.
- Ole loomulik ja järjekindel oma kommunikatsioonis. Selgita, miks sa ootad (või miks ei oota) osalejatelt teatud käitumisviise. Uurimused (Duda ja Hall, 2001; Duda ja Whitehead, 1998) on näidanud, et loodav õhkkond võib luua kas konkurentsil või koostööl põhineva keskkonna:
Koostöökeskkond |
Mõõde |
Konkurentsikeskkond |
Individuaalne areng |
Kuidas määratletakse edu |
Teistest parem olla |
Pingutuse suurus |
Mida väärtustatakse |
Eeldusi |
Kasvutempo |
Kuidas isikut hinnatakse |
Võidud |
Osa arengust |
Kuidas suhtutakse kaotusesse |
Läbikukkumine |
Väljakutse, isiklik rekord |
Kuidas seotakse tegevusega |
Väline tunnustus |
Areng |
Millele on isik keskendunud |
Võrdlus teistega |
Võimete avamine |
Millele on treener keskendunud |
Tulemuste võrdlus |
- Ole positiivne, kui sa suhtled. See tähendab tunnustust, instruktsioone, julgustust, toetust, mis leiab sel viisil õigete tegevuste positiivset kinnistamist.
- Säilita konfidentsiaalsus.
- Tuleb leida vähemalt üks positiivne asi, mida teiste arvamuse kohta öelda.
- Väljenda empaatiat, mitte kaastunnet. Õpi panema ennast teise rolli, ainult nii ilmneb sinu empaatia. Empaatia tähendab teiste tunnete mõistmist ja teise inimesega emotsionaalse sideme loomist, tema eesmärkidesse sisseelamist. Kaastunne tähendab aga muretsemist teise pärast enda tõekspidamiste seisukohalt vaadatuna.
- Ära ole kaitsvalt või tõrjuvalt meelestatud.