Kordamiseks: ülesanded 1-2
1. Milliseid subkultuure olete täheldanud oma koolis vm haridusasutuses? Püüdke neid üksteisest eristada ja kirjeldada õpiobjektis esitatud dimensioonide põhjal.
2. Allpool on toodud õpilaste poolt järjestatud väärtuste koondtabel (67 kooli, 3883 õpilast, 2004 a küsitlus, töövariant V-R Ruusi käsikirjadest). Kirjeldage sellest lähtuvalt nö “keskmise kooli kultuuri õpilase silma läbi”.
Õpilaste küsimustikus oli esitatud 14 positiivset väärtust, mis peaksid erinevalt tähtsustuma, sõltuvalt eesmärgiks seatud inimesetüübist. Palusimegi õpilastel anda hinnang sellele, kui tähtsaks nende kool üht või teist väärtust peab. Oli ka võimalus vastata "nii ja naa", mis tõenäoliselt tähendab, et koolil pole õpilaste poolt vaadatuna selget ja üksmeelset hoiakut antud väärtuse suhtes. Tulemused on esitatud alljärgneval joonisel 16.
Töövariant V-R Ruusi käsikirjadest, joonis 16. Õpilaste arvamus selle kohta, mil määral tähtsustab kool, kus ta õpib, nimetatud väärtusi.
Tuleb märkida, et koolid eristusid selgelt sel alusel, kui kitsas või avar oli õpilaste arvates nende väärtuste repertuaar. Järgmistes alljaotustes esitatakse tõendeid selle kohta, et kooli, mis on fanaatiliselt keskendunud õppeedukuse tagaajamisele, ei ole reeglina sugugi mitte kõige edukamad, kusjuures õpilaste enesetunne neis ei ole hea. Paraku näitab meie analüüs, et põhikooli õpilased tajuvad oma kooli väärtussüsteemi võrreldes gümnasistidega isegi oluliselt ( p<.05) kitsarinnalisemana. See on vastuolus kasvatusloogikaga, mis eeldab, et igasugune profileerumine, spetsialiseerumine või professionaliseerumine peaks toimuma hiljem ning toetuma kindlalt laotud laiapõhjalisele vundamendile, mis peab oluliseks kõiki inimlikke dimensioone.