Päringuintervjuu käigus tuleks välja selgitada
Infovajaduse taga oleva probleemsituatsioon. Kui on teada põhjus, miks
(milleks) on infot vaja osutub võimalikuks sobiva ja sobivas koguses info
soovitamine.
Ühel ja samal viisil sõnastatud infopäringu taga võib
olla täiesti erinev infovajadus. Ühel juhul on vaja
asjast saada vaid üldettekujutust või leida mõiste definitsioon. Teisel juhul vajatakse aga nähtuse käsitlust
ja kolmandal juhul ammendavat teemakohast teaduskirjandust.
“Kas Teil leidub midagi digitaalse lõhe
kohta?” Üliõpilane, kes kirjutab oma
lõputööd sellel teemal vajab palju ulatuslikumat ja teise suunitlusega
materjali kui näiteks õpilane, kes kirjutab referaati samal teemal või klient,
kes tahab teada, mida see sõnadepaar tähendab.
Õpilane tuleb raamatukogusse ja küsib: “Kust ma leian
“Eesti Ekspressi?”. Tegelikult kirjutab
ta referaati Eesti sõduritest Iraagis ja isa mäletas, et üks artikkel oli Eesti
Ekspressis. Aga näidates õpilasele, kus asub Eesti Ekspress ei aita me teda
peaaegu üldse. Küsimus “Kas Sa otsid Eesti Ekspressist mingit konkreetset
artiklit?” võib edasi aidata.
Järelikult tuleb püüda selgitada – miks infot
vajatakse. Seda tuleb aga teha mittepealetükkivalt, taktitundeliselt, oma
küsimise põhjust selgitavalt. Näiteks
“Mul on kergem Teile midagi soovitada kui ma tean,
millise ülesandega seoses Te seda infot vajate…”
“Kui tean, mis eesmärgil Te infot kasutate oskan Teile
paremini midagi soovitada”.
Täpsustamist vajavad nii otsitava info teema,
ainestikuga seotud aspektid kui ka formaalsed kriteeriumid – mis
keeles peaks materjal olema, kui pika aja jooksul ilmunud materjale klient
vajab, kas materjal peaks haarama küsimuse aja- või arengulugu, kas vajatakse
mingeid materjali eritüüpe nt. teemaga seotud õigusakte või nähtuse
peegeldamist ilukirjanduses…
Kõigi nende aspektide selgitamine leiabki aset
päringuintervjuus, mis algab infovajaja päringu ärakuulamisega ning jätkub
täpsustavate küsimuste esitamisega.
Päringuintervjuus rakendatavad strateegiad on:
*Kontakti
loomine ja tähelepanelik suhtumine
*Aktiivne
kuulamine
*Avatud ja
suletud küsimuste esitamine
*Täpsustamine
ja ümbersõnastamine
*Tunnete
peegeldamine
*Kokkuvõtte
tegemine