Lõpumõtteid

Hariduses on vaja rääkida vabaduse ja vastutuse seosest, vabaduse eetilisest aspektist, kohustusest oma eesmärkida saavutamise eest ise vastutada. Vabadus parandab kasvatuse kvaliteeti. (Rydl 2006: 8)

Lev Võgotski ütleb lapse kasvuraskuste ehk arengukriiside kohta nii: „Mulle näib, et iga elamuse taga seiseb keskkonna reaalne dünaamiline mõju lapsele. Sellest seisukohast on iga kriisi olemuseks seesmise elamuse ümberhäälestumine, mille lähtekohaks on selle peamise momendi muutumine, mis määrab lapse suhte keskkonnaga, just lapse vajaduste ja impulsside muutumine, mis on lapse käitumise liikumapanevateks jõududeks. Vajaduste ja impulsside kasv ja muutumine on kõige vähem teadvustatud ja kõige vähem tahteline osa isiksusest ning üleminekul ühest vanusest teise tekivad lapsel uued impulsid, uued motiivid, teisiti öeldes: tema käitumise liikumapanevates jõududes toimub väärtuste ümberhindamine. See, mis lapse jaoks oli oluline, suunav, muutub suhteliselt ebaoluliseks ja vähetähtsaks järgmisel etapil. Vajaduste ja impulsside ümberhäälestumine, väärtuste ümberhindamine on ühelt vanuseastmelt teisele ülemineku peamine moment. Seejuures muutub ka keskkond, s.o. lapse suhtumine keskkonda. Teda hakkab nüüd huvitama muu mis varem, tekib teistsugune tegevus ja häälestub ümber lapse teadvus – kui mõistame teadvust kui lapse suhtumist keskkonda“ (Võgotski 2006: 42).

Kasvataja enesetadvus, oma tegevuse aluste, väärtuste teadvustamine võib olla paljudele kasvandikele uue, väärikama ja rikkalikuma kasvukeskkonna tekkimise alguspunktiks. Tänapäeval on pedagoogiliste süsteemide ja nende taustaks olevate kasvatusvaadete spekter väga lai. Siin tuleb kindlasti märkida nn alternatiivpedagoogikaid - Steiner-e waldorfpedagoogika (ja kool), Montessori-pedagoogika, aga ka fundamentalistlikke, religioosseid kasvatusvaateid. Neist paljud on maailmas väga levinud ja enamus esindatud ka Eestis. Igalt neist on midagi õppida nii lapsevanemal kui õpetajal, nõustajal ja ametnikul. Mida rikkam teadmine ja kogemus, seda huvitavam leida oma tee oma kasvandike heaks.