5. Organisatsiooni sisekeskkond: kultuur ja struktuur
Organisatsiooni sisekeskkonna moodustavad inimesed, organisatsiooni kultuur ja juhtimine.
Organisatsiooni sisekeskkonda mõjutavad järgmised tegurid:
- Inimesed , nende teadmised, oskused, võimed, haridustase
- Organisatsiooni kultuur - normid, väärtused ja üldtunnustatud tõekspidamised.
- Juhtimine ja struktuur, mis koosneb juhtimisest, organiseerimisest, töökorraldusest ja nendega seotud süsteemidest: informeerimine, töötajate värbamine, motiveerimine jms.
Organisatsioonikultuur on kogum hoiakutest, uskumustest, väärtustest ja normidest, mida organisatsiooniliikmed jagavad
Organisatsiooni kultuuri iseloomustatakse enamasti 10 aspektist:
• individuaalne initsiatiiv (õiguste ja vastutuse jaotus); ’
• riski aktsepteerimine;
• organisatsiooni eesmärkide selgus;
• millisel tasemel on koostöö;
• juhtkonna toetus alluvatele;
• selged kontrolli eeskirjad;
• töötajate identiteet ja samastumine organisatsiooniga;
• selge hüvitus/tasustussüsteem;
• kriitika lubatavus ja konfliktide iseloom;
• ametliku/mitteametliku info liikumine.
Organisatsiooni kultuuri mõjutavad.
- artefaktid (nähtavad, vaadeldavad, kuid raskesti lahtimõtestatavad)
- omandatud väärtused (teadvustatud, sõnastatud seletused ja õigustused, strateegiad, sihid, filosoofiad, ideoloogiad) ja
- sügavamad baasarusaamad (alateadlikud, endastmõistetavad arvamused ja uskumused
Organisatsioonikultuuri uurimise meetoditeks on näiteks:
CVF- meetod (Competing Values Framework) – Konkureerivate väärtuste raamistik
Ankeetküsitlus, R.E.Quinn ja J. Rohrbaugh
ja CAOC-meetod (Contextual Assessment of Organizational Culture) – (ankeetküsitlused- intervjuud )
.
Organisatsioonikultuurist sõltub suures osas see, kuidas suhtutakse informatsiooni ja teadmistesse.
Organisatsiooni struktuur on formaalne süsteem reeglitest, ülesannetest ja võimusuhetest, mis kontrollib seda, kuidas inimesed teevad koostööd ja kasutavad olemasolevaid ressursse organisatsiooni eesmärkide elluviimiseks
Organisatsiooni struktuur peegeldab seega viisi, kuidas organisatsioonis on korraldatud tööjaotus ja selle koordineerimine ja määrab paljuski ära infokanalid ja –vood , nende sisu ja töötajate vastutused. Tihti ei kattu infokanalid struktuuriga, sest lisaks formaalsetele suhetele on oluline roll organisatsioonis mitteformaalsetel suhetel ehk mitteformaalsel struktuuril
Struktuuri saab kirjeldada läbi mitme elemendi
• komplekssus, keerukus
• formaliseeritus
• tsentraliseeritus
• spetsialiseeritus
• standardiseeritus
• võimuhierarhia
• juhtimisulatus
• personali koosseis
• ruumiline keerukus
Organisatsiooni struktuur on vormistatud tavaliselt
• ametijuhendites,
• allüksuste põhimäärustes,
• organisatsiooniskeemides,
• protseduurireeglites,
• tööjuhendites,
• organisatsiooni käsiraamatus jne.