1. Organisatsiooni alusuuring infopoliitika väljatöötamiseks – olemus ja eesmärk

Infopoliitika on katusmõisteks kõikidele normidele ja põhimõtetele, mis on seotud informatsiooni loomise, töötlemise, infovoogude ja kasutamisega  aga ka poliitikatega, mis määravad informeerimise, suhtlemise ja organisatsiooni kultuuri.

Iga organisatsiooni  infopoliitika väljatöötamisele peab enamiku autorite arvates eelnemagi organisatsiooni alusuuring -  põhjalik analüüs organisatsiooni olemusest ja identiteedist.
 

Nii nagu ükski organisatsioonis tehtav tegevus  pole mõeldav ilma vajaliku informatsiooni ja teadmisteta, on ka organisatsiooni olemuse ja identiteedi mõistmiseks vaja andmeid,  informatsiooni ja teadmisi: 

  • organisatsiooni väliskeskkonnast, selle mikro-  ja makrokeskkonna  olulisematest  teguritest;
  • organisatsiooni eesmärkidest;
  • organisatsiooni formaalsest  ja mitteformaalsest  struktuurist, juhtimisstiilist ja  organisatsiooni kultuurist, (sh. inimestevahelistest suhetest);
  • organisatsiooni  infovoogudest   ja infojuhtimise korraldusest, 
  • töötajate ja organisatsiooni teadmistest, oskustest ja infovajadusest.
  • infotehnoloogilisest  varustatusest  jms. 


Alusuuring infopoliitika väljatöötamiseks eeldab selle kavandamist,  mida on vaja teada saada ja kuidas seda välja selgitada.  Nii näiteks on iga küsimuse puhul oluline ette kavandada, kuidas sellekohast teavet organisatsiooni kohta saadakse, millistest dokumentidest, kelle käest, milliste meetoditega (küsitlus, intervjuu, dokumentide analüüs jms). 

Alusuuring kavandatakse  järgmiste aspektide kohta kogutava teabe lõikes:

•    Organisatsiooni olemus ja identiteet
•    Organisatsiooni välis- ja sisekeskkond
•    Organisatsiooni infovood
•    Organisatsiooni infotehnoloogiline baas
•    Organisatsiooni infovajadused ja inforessursid
•    Infojuhtimine ja infotegevuse korraldus

Põhimõtteliselt on vaja kavandada, mille kohta on vaja informatsiooni ning millisel viisil seda saab, eelnevalt on vaja läbi mõelda:
•    mida ja kuidas välja selgitada ning
•    kuidas olukorda kirjeldada,
•    milliste kriteeriumide alusel hinnata.
 
Kavandamisel arvestatakse  erinevatele andmekogumismeetoditele kuluvaid ressursse – ajakulu, mahukust, analüüsimeetodite maksumust jms.

Kavandamise esimese sammuna tehakse  kindlaks, kas on olemas kokkuvõtlikke materjale, mis organisatsiooni olemust avaksid, nt. aastaraamatud, kataloogid jms. , sest üldisemad materjalid annavad üldpildi organisatsioonist.
Vastavalt vajadusele kasutatakse andmekogumisallikatena õigusakte, strateegilisi plaane, .
organisatsiooni struktuuriskeemi, sisekorraeeskirju ja tegevusjuhendeid; Vajalikke andmeid saab ekspertide arvamustest, aruteludest juhtkonnaga ja peamiste huvirühmade esindajatega;
aga ka erialastest teaduslikest publikatsioonidest.

Alusuuringu läbiviimiseks on vaja  põhjalikke uurijakogemusi ja –oskusi ( intervjueerimise tehnika valdamist, kvalitatiivse andmestiku analüüsimise oskusi,  viise ja võtteid, et määrata organisatsiooni identiteeti, mitteformaalset struktuuri, organisatsiooni keskkonda, kultuuri jms., teada ja tunda organisatsiooni- ja juhtimisteooriate põhitermineid), sh. struktureeritult metoodilist lähenemist.

Alusuuringu tulemusena peab kujunema selge arusaam, kas võib asuda infopoliitika väljatöötamisele või on  vaja läbi viia põhjalik infoaudit, ja kui, siis millistel eesmärkidel, millises mahus ja kelle poolt.