2. Juhtmängija
Juhtmängija on mängija, kelle tegevusest sõltub kõigi ülejäänud mängijate tegevus mängus (nt kull kullimängus). Olenevalt mängu iseloomust, võib selle rolli täitmine olla ihaldatav või vastumeelne. Juhtmängija valiku võimalused -
- mängujuht on ise juhtmängija - kasutatakse tavaliselt koolieelikute puhul
- mängujuht määrab juhtmängija - võimalik valida juhtmängijaks sobilikum antud mängu puhul.
Kasvatuslikust seisukohast tuleb siin silmas pidada, et kõik mängijad saaksid täita juhtmängija ülesandeid. Juhtmängija määramisega on võimalik mängijat esile tõsta või laita. Korra säilitamise ja aja kokkuhoiu huvides pole otstarbekas küsida mängijatelt, kes neist soovib olla juhtmängija. Vastus on ette teada - loomulikult kõik!
Juhtmängija määramine mängujuhi poolt on vajalik uue mängu esmakordsel mängimisel, mil osalejatel pole veel täit ettekujutust juhtmängija rollist. Seda moodust saab kasutada aga ainult siis, kui mängujuht tunneb kõiki mängijaid ja tal on ülevaade nende võimetest.
- Juhtmängija valitakse liisuga - see on populaarne ja laialt kasutatav moodus. Üks võimalus siin on salmiliisk. Selle kasutamine võtab küll aega aga võimaldab samas koondada laste tähelepanu või puhata eelmisest mängust. Ühtlasi väldib see ka laste omavahelisi tülisid juhtmängija määramisel ja arusaamatusi.
„Liisutamisel" näitab mängujuht salmi lugemise taktis näpuga kordamööda (päri- või vastupäeva) igale mängijale. Juhtmängijaks saab see, kellele viimane sõna satub. Lugemine algab mängujuhi kõrval seisvast mängijast (või lugejast endast). Lühikeste salmide puhu, võib neid pinge säilitamise eesmärgil ja juhuslikkuse vältimiseks, lugeda mitu korda. Lugemisel võib kasutada ka sellist moodust, kus mängija, kellele v iimane sõna satub, lahkub ringist, ja ei võta liisutamisest enam osa. Viimane mängija, ks ringi jääb, ongi juhtmängija.
Salmiliisu kasutamisel võib kasutada eesti rahvamängudest pärinevaid salmiliiske. Samas on see koht, kus mängujuht saab tugineda oma loovusele, ja välja mõelda midagi huvitavat ja originaalset.
- Juhtmängija määramine kehaliste harjutuste sooritamise järgi - näit. võidujooks, märkivise jm. Ka siin saab mängujuht varieerida võimalusi tuginedes oma loovusele.
- Mängijad valivad juhtmängija - väljendab osalejate ühist tahet ja garanteerib teatud määral kõige sobivama valiku. Tavaliselt kasutatakse seda moodust siis, kui mäng on tuttav ja kõik teavad mängujuhi kohustusi.
Mängu kordamisel tuleb valida uus juhtmängija. Vastase juhul võivad sõbrad omavahel „paremad kohad" ära jagada juba enne mängu algust.
Juhtmängija valimisel tuleb lähtuda töövormist, olukorrast, tingimustest ja mängu iseloomust. Juhtmängija paremaks eristamiseks on soovitav tal kanda eralduslinti, -särki vm.