Page 76 - Tallinn University
P. 76
hea õpetaja laseb teisel
õppida
Tallinna Ülikool kannab edasi saja-aastase järjepideva õpetajahariduse tava. Milline võiks olla aga hea õpetaja mõiste sisu nüüd, XXI sajandi esimese veerandi lõpus?
Hea õpetaja ei ole inimene, kes valitseb klassiruumi vaid oma särava isiksusega. Hea õpetaja laseb teistel õppida, seab endast kõrgemale tunni eesmärgi jõuda koos tulemuseni. Tal on plaan, kuidas teisi tööle panna, ta teab, kuidas juhtida õppijaid nii, et nad tegutseksid üheskoos.
Õpetajaks saamine algab pühendumisest oma erialale. Seetõttu nimetan ülikoolis õpetades oma kolleegideks ka neid tudengeid, kes alles üksikuid kordi tahvli ees seisnud.
Iga õpetaja – nii tudeng kui ka staažikas vanemõpetaja – õpib alati. Ka kolmkümmend aastat seda tööd teinu peab jätkuvalt uurima ja otsima, kuidas olla oma ametis hea.
Õpetajaks olemise kohta on meil kõigil midagi öelda. Õpilastel, nende vanematel, kogu ühiskonnal. See teki- tab parasjagu stressi, aga me ei pea õpetajale lohutades õlale patsutama, talle kaasa tundma. Pigem võiksime murda müüdi, et õpetajaks sobivad vaid vähesed.
priit kruus
Priit Kruus, kirjandusõpetuse lektor
Tõepoolest, õpetajaks õppides ja seda tööd proovima asudes tehakse kiireid järeldusi mitte oma töösoori- tuse, vaid iseenda kui inimese kohta. Kui alles alustanul midagi ebaõnnestub, on suur kiusatus kiiresti otsus- tada: ma ei sobi selleks!
Kust aga võtame õiguse öelda, et ainult välised tunnu- sed ja iseloom määravad võimekuse saada hakkama ühes keerukaimas ametis?
Põhjused on siin muidugi üldinimlikud. Esiteks mäle- tavad inimesed eelkõige seda, mis tunne oli ühe või teise õpetaja tunnis istuda. Kuidas ta sulle korraks otsa vaatas, häält tõstis, millised riided tal – aastaid ja aastaid – seljas olid, kuidas ta astus ja hingas.
Tõesti – igaühel on õigus oma lapsepõlvemälestustele, omaenda sisemistele hirmudele ja ka enesekindlusele või siis ebakindlusele. Aga tunde pealt õpetajaametit mõtestada on sama, mis küsida: äkki ma ikkagi saaksin aru võlaõigusseadusest, kui ma piisavalt enda iseloomu- jooni analüüsiksin?


































































































   74   75   76   77   78