Kartesianism - cartesianism
|
Descartes`i ja ta järgijate vaated, eriti dualistlikud vaated. On mõnikord argikasutuses ka positvismi (kui faktidel, eksperimendil põhineva teadmise saamise meetodi) sünonüümina.
|
Kasvatus-, haridus-filosoofia – educational philosophy, philosophy of
education |
Kasvatuse ja filosoofia kombinatsioonil on pikk ajalugu. Paljud
filosoofid on huvitunud haridusest/kasvatusest. Ajast, mil
haridust/kasvatust on uuritud-õpitud eraldi ainena on peetud oluliseks
ka selle filosoofilisi aspekte.
20 saj algul oli hariduse/kasvatuse filosoofiliseks inspireerijaks Platoni idealism ja selle 19. saj re-interpretatsioon.
Haridus- või kasvatusfilosoofia kui õppeaine on sageli ajalooline vaade
filosoofilistele ideedele kasvatuses – Platon, Aristoteles, Rousseau,
Dewey jt. 1960tel rakendas R S Peters haridusfilosoofias analüütilise
filosoofia ideid – püüdis selgitada hariduse põhimõistete ja
põhikontseptide/-ideede tähendust ning kasutada neid järjekindlalt
samas tähenduses. Sellisteks põhimõisteteks olid nt õpetamine,
treening/harjutamine, sõltuvus/tingimuslikkus/ conditioning,
indoktrineerimine, väärtuslikkus / worthwile, võim / authority jm.
1970ndatel leidsid mõned haridusfilosoofid, et see lähenemine on hästi
välja arenendatud ning on aeg vaadata teistele filosoofilistele
lähenemistele haridusele.
Tänapäevaseid suundi: feministlik, konstruktivistlik, holistlik, postmodernistlik (jpt) kasvatusfilosoofia.
|
Kategooria - category |
Mõiste, idee, kontseptsioon, millele vastavalt on korrastatud või
struktureeritud meie kogemus ja arusaam reaalsusest. Filosoofias on
kategooria mõiste kasutusel eeskätt kõige üldisemate, kõige
põhilisemate korrastavate või struktureerivate printsiipide jaoks. Nt
Aristotelesel (nii mõtte kui reaalsuse jaoks): substants, kvaliteet,
kvantiteet, suhe, kus, millal, positsioon/seisukoht, valdamine/omamine,
tegu, kirg. Kantil: kvantiteet, kvaliteet, suhe, modaalsus (sh
võimalikkus-võimatus).
Kasvatusfilosoofias võib kesksete kategooriatena esile tuua nt kasvatus, lapsepõlv, õppimine, õpetamine, kasvataja eetika jpm.
|
Kognitiivne - cognitive
|
Tunnetuslik, tunnetatav. |
Kognitivism - cognitivism
|
Filosoofiline doktriin, mis lähtub seisukohast, et mõte on olemuslikult
nii sümboliline kui internaalne. Tavaliselt vastandatakse kognitivismi
behaviorismile. Kognitivismi väited toetavad õppimisteooriaid, mis
väidavad, et õppimine toimub läbi sümbolilise tegevuse indiviidi
mõistuses (mind). Enamik kognitiviste usub, et need mõistuse tegevused
on seotud reaalse maailma esindatusega mõistuses. Empiirikud on
veendunud, et need esindatused tulenevad kogetust, innatist`id – et
need on mõistuses pärilikult juba sündides, konstruktivistid – need
esindatused konstrueeritakse mõistuse poolt eelnevate mentaalsete
struktuuride kogemusse kaasamise tulemusel.
Õppimise mõistmisel on kaasajal enimlevinud kognitivismi pärilikkuse ja
konstruktivismi vormid (nt Piaget ja ta järgijad), mille kohaselt
inimese mõistus läbib erinevad etapid sünnist kuni nooruseni ikka
konstrueerides maailma ikka täpsemas vastavuses sellele. Elukestva
õppimise vaade käsitleb analoogilisi etappe kuni elu lõpuni.
Chomsky jt innatist`id (päriluslased) peavad mõningaid mentaalseid
struktuure olemasolevateks sünnist peale, eriti nt keele sügav
süntaktiline struktuur ja tetav kulk kontseptsioone. Neis vaadetes on
oluline väide, et mõistus (mind) töötab konstrueerides ja menetledes
mentaalseid representatsioone. See on sarnane maakaardi suhtega sellel
kujutatud paigaga. Sündides on kaardil vaid üldised kujutised, mis elu
jooksul täituvad nimede jmt. Õppimine on paljus hüpoteeside püstitamine
(maailma, tegelikkuse kohta) ja järeleproovimine.
Konnektsionistid (Searle jt) väidavad, et õppimine toimub läbi maailma
mõju neuronite võrgustikele. Seejuures enamasti eitatakse
varemeksisteerinud, sünnipäraseid struktuure. Seda vaadet toetab
tänapäevane teadmine aju arenemisest ja funktsioneerimisest. Mõistete
(nt koer) moodustumine ajus on miljonite erinevates ajupiirkondades
asuvate neuronite võrgustiku korduva aktiveerumise tulemus. Olulisim on
siin ajukoore laubasagarate roll, mis arenevad välja alles sügavaks
täiskasvanueaks ja mida mõned aju-uurijad nimetavad “seesmiseks
õppivaks õpetajaks”. (R Carter, J. Skoyles).
Haridusinimestele on kognitivism oluline, toetades valgustusaegset
vaadet, et öppmine toimub parimal moel kui maailma esitatakse
hüpoteeside kontrollimise kaudu. Samas on see kooskõlas tänapäevaste
teaduslike vaadetega, et inimese tuum (essence) on tema aju. (Winch,
Gingell, 32 jm).
Kognitivistlike vaadete kombinatsioon on enamuse õpiteooriate taga ning
kasutusel peavooluhariduses ja paljudes alternatiivsetes
õppesüsteemides, kombineerudes rohkem või vähem biheivioristlike
lähenemistega.
|
Kolmas iga - Third Age |
Kolmanda ea mõiste tekkimine ja lai rakendus viitab lapse- ja
täislasvanu kõrval vanemate inimeste vajaduste, huvide teadvustamisele
ja arvestamiseke ühiskonnas.
Hariduse kontekstis viitab hariduse juurde tagasi pöördunud vanematele
inimestele (aktiivsest tööelust eemalolijatele). Kolmanda ea haridus
(Eestis ka väärikate haridus) on oma olemuselt täiskasvanute
vabaharidus. Aeg-ajalt kasutatav termin neljas iga (Fourth Age) viitab
väga vanadele inimestele, kes enam aktiivselt õppimises kaasa lüüa ei
jõua.
|
Kompetentsus, pädevus - competency |
Inimese suutlikkus kasutada efektiivselt oma kogemusi, teadmisi ja
kvalifikatsioone; ka suutlikkus võivõimekus, mis on nõutav kindlal
ametikohal toimetulekuks.
Õppeprotsessis on pädevuste arendamine üks õppe eesmärke, Tavaliselt ei
hinnata pädevuste (üldpädevuste) saavutamist normatiivselt, küll aga
hinnatakse (evalveeritakse) nende ilmnemist valdkonna või ainepõhiste
ülesannete täitmisel.
|
Komplekssus ja süsteemid – complexityt and systems |
Süsteeme ja komplekssust puudutavate kirjutiste (teaduslike ja
filosoofiliste) ning teooriate hulk on alates möödunud saj keskpaigast
plahvatuslikult kasvanud. Lihtsate, 1-2-3-mõõtmeliste põhjus-tagajärg
seostele üles ehitatud süsteemide asemel on tänaseks paljumõõtmelised,
juhustel, tõenäosustel ja mitmesuunalistel vastasseostel põhinevad
terviklikud (komplekssed) süsteemid.
Süsteem peab olema piisavalt keeruline e kompleksne, et selles saaks
tekkida mingi „vara”, väärtus. Komplekssus on mittelineaarne. 20 s
algul peeti komplekssust hierarhia jätkuks, 20 s teooriad (nt von
Bertalanffi üldine süsteemiteooria, Haken`i sünergeetika ja Progogin`i
mittelineaarne termodünaamika e kaoseteooria) viisid universumi kui
erinevatel tasanditel organiseeritud mateeria mõistmiseni, Koestleri
avatud hierarhiliste (holarhiliste) süsteemideni. Viimase kohaselt on
elu iseorganiseeruvate paljutasemeliste hoolonite hierarhia, sama
iseloomustab ka teadvust, organisatsioone. Von Bertalanffi üldine
süsteemiteooria püüdis ühendada kõik süsteemid – füüsikalistest
elusateni. Viimaseid käsitles ta avatud vastasmõjus olevate süsteemide
hierarhiana. Laszlo näitas, et süsteemid on iseorganiseeruvad igal
tasandil ning neil on tendents moodustada alamsüsteeme (subsüsteeme).
Sünergeetika (Haken) on seotud mustrite (korduvate protsesside ja
interaktsioonide) tekkimisega attraktorite mõjul, mis võivad olla ka
käitumuslikud. Mittetasakaalulistes süsteeemides on suuremad eeldused
sünergia tekkimiseks, nii on tasakaalutuse läbimine arengu osa. Kord
sünnib kaosest (Prigogine, Haken). Areng sisaldab tsükleid ja
hüpertsükleid (M Eigen) – tsüklite tsüklite tsükleid, mis on ka elu
aluseks (alates elu keemiast). Prigogin näitas, et klassikalise füüsika
alusel funktsioneeriv e mehhanitsistlik maailm oleks elutu, staatiline,
arenguta, kus infohulk oleks jääv. Areng, evolutsioon on pöördumatute
protsesside tulemus, kus tasakaal on erand. Igal tasandil on oma
atraktorid ja bifurkatsioonid (R Thom`i katastroofiteooria). Kauffmanni
iseorganiseeruvate süsteemide teooria näitas, et korra ja kaose piiril
asuvad süsteemid on võimelised kiiresti ja edukalt kohanema. Just
sellised on elavad/elusad süsteemid, organismid. Loomulik valik ja
iseorganiseerumine on vastastikku täiendavad ja loovad arenevaid
süsteeme. Elusolenditest, sh inimestest süsteemide – st
organisatsioonide jaoks kehtivad samad seaduspärasused. (Bertalanffi,
Haken, Prigogin, Koestler, Laszlo, Eigen, Thom, Kauffmann jt).
|
Kontsept - concept
|
Grupp omavahel seotud ideid, sündmusi, objekte.
|
Koostööõpe e kooperatiivne õppimine - cooperative learnin |
Õppeviis, kus õpilased organiseeruvad õpirühmadeks ka ühekordse
õpiülesande täitmiseks või pikemaajaliseks komplekseks tegevuseks.
Õppijate kogu(ne)mine väikestesse rühmadesse on iidne tava.
Kooperatiivse õppimise vormidele ja meetoditele on iseloomulik, et
õpilased töötavad koos selleks, et õppida ning on vastutavad oma
kaaslaste edusammude eest samuti, kui enese edu eest. Tänapäeval toimub
koosõppimine mitut moodi nii korralduslikult kui seatud sihtide poolest
ja oleneb haridustraditsioonist antud riigis ja/või pedagoogilises
süsteemis. Eriti märgatav on erinevus nt USA, (Lääne) Euroopa,
Inglismaa vahel.
USAs on enamasti tegemist mitmeid nädalaid püsivate heterogeensete
täpselt juhendatud rühmadega, mille eesmärgiks on omandada võimeid,
teavet, ideid. Tulemust hinnatakse harva hindeliselt - see on enamasti
rühma kui terviku õppimise või esituse hinnang, kus paljuaspektilised
punktitabelid e hindamisrubriigid aitavad hinnata nii ennast kui teisi.
USAst väljaspool kujutab koosõppimine/kooperatiivne õppimine enesest
sageli üsna struktureerimata diskussiooni või lühemat projekti (vahel
15 – 20 minutit) ning rühmade koosseis vahetub järgmiseks
diskussiooniks või projektiks. Tegevuse eesmärgiks on samavõrd
sotsialiseerumine ja kõrgemate mõtlemisvormide ning probleemi
lahendamise kogemuste omandamine kui aine sisu omandamine.
Kooperatiivse õppimise erinevate meetodite puhul on läbivad kaks
aspekti - rühmal tervikuna on ühine eesmärk, iga rühma liikme tulemusi
arvestatakse individuaalselt.
Virtuaalkeskkonnas toimuv koostööõpe on suhteliselt uus, kiirestiarenev õppevorm. Kooperatiivset õppimist petakse üheks olulisemaks konstruktivistliku
lähenemise viisiks, millel on osalisi väga mitmekülgselt arendav mõju.
|
Kooperatsioon ja võistlus – cooperation and competition
|
Argiteadvuse tasandil nähakse võistluslikkust ja kooperatsiooni sageli
vastanditena ja peetakse poliitiliseks valikuks, mis määrab ühiskonna
loomuse.
Kooperatsiooni ja võistluslikkuse vahekord ja roll pedagoogilises
protsessis on samuti vastuoluline. On koole ja pedagoogilisi süsteeme,
kus võistluslikkus (eriti kaasõpilasega, formaalsete hinnetega
fikseeritavate õpitulemustena) on taunitud (nt waldorfkoolides,
humanistlikus pedagoogikas).
Iseenesest ei saa võistluslikkuse teatavaid tüüpe koolis pidada
halvaks. Halvaks muudab selle ebakohane ja pealesunnitud võistlus (nt
sund võistelda teistega alades, mängudes, kus laps eales ei suuda olla
edukas v mille vastu tal puudub huvi). Moraali seisukohalt on
häbiväärne, et kõigis arenenud maades on lapsed sunnitud sedalaadi
võistluseks ka õppeorotsessis (Winch, Gingell).
|
Kosmos – cosmos, space |
Materiaalne universum kõigi erinevate eluvormidega kõigis oma
esinemisviisides. Vastasseostes tervik mis hõlmab kõike, mis
eksisteerib ja kõike, mis võiks eksisteerida.
|
Kriitiline mõtlemine – critical thinkingm |
Reflekteeriv, käibivaid tõdesid analüüsiv ja ümbervaatav mõtlemine.
Õppemeetod, mis rõhutab õpilase sõltumatuks mõtlejaks kujunemist ning
õpetajate tegevust sellele suunavate küsimuste sõnastamisel, erinevate
teadusteooriate, kultuuriliste ja sotsiaalsete vaatekohtade
esitamisel. (Ennis jt)
|
Kriitiline pedagoogika – critical pedagogy
|
Mõiste on välja arendanud Paolo Freire’st mõjutatud haridusinimeste
võrgustiku poolt (Peter McLaren, Henry Giroux, Michael Apple jt).
Freire poolt kuuekümnandatel Brasiilia täiskasvanutele kirjaoskuse
õpetamisel aluse saanud meetodit on Lääne kultuuriruumis sageli püütud
rakendada vaid tehnikate kogumina jättes tahaplaanile selle
filosoofilise ja teooria.
Freire oli veendunud, et kirjaoskus on üks demokraatia vahendeid, et
“lugeda sõna” tähendab sama, mis “lugeda maailma” – st analüüsida
poliitilisi ja sotsiaalseid tingimusi, mis tingivad inimeste
elu(viisi), et jõuda nägemuseni, kuidas neid tingimusi muuta. Freire ja
ta kaaslased kohtusid külaelanikega nn kultuuriringides vesteldes nende
elu üle. Neist vestlustest keskseteks tõusnud reaalelulised mõisted
olid näideteks lugema õppimisel.Sõnu valiti hoolikalt, et need oleksid
ühiseks aluseks teiste portugalikeelsete sõnade õppimisel, samas ka
olulised poliitilise ja sotsiaalse keskkonna seisukohalt. Külaelanikud
mõistsid oma passiivse oleku põhjuseid ja sotsiaal-poliitilise
keskkonna kostruktsiooni. Nii omandasid külaelanikud funktsionaalse
kirjaoskuse, sotsiaal-poliitilise arusaama ja ka veendumuse, et
suudavad oma olukorda muuta.
Tänapäeval on kriitiline vaade pedagoogikas seotud selliste
kategooriatega nagu võim, variõppekava, rõhumine, võrdsus, kriitiline
praktika (critical practice), kriitiline refleksioon, transformatiivne
õppimine jmt. (Usher, Gore, J Mezirov jt)
|
Kultuur – culture |
Kultuuri määratletakse kui ajalooliselt edasi antud tähendusmustreid,
mis sisaldavad kogukonna liikmete poolt mõistetavaid norme, väärtusi,
tõekspidamisi, tseremooniaid, rituaale, traditsioone, müüte ja mis
kujundavad inimeste mõtlemist ja tegevust. (Stolp, Smith 1994) Üks
antropoloogia keskseid mõisteid. 20 sajandil.
Õppe-kasvatusprotsess on lapse “kultuuristamine” (acculturisation).
|
Kultuuriprobleem - culture-proble |
Kultuuriprobleem on kaasaegse modernse maailma üks põhiprobleeme
(Adorno 1903 - 1969): traditsioonilised minevikukultuurid andsid
inimesele tähtsustunde, tähenduse ja oma koha maailmas, modernsed
kultuurid piirduvad põgenemisega konkurentsis rabelemisest andmata
inimelule tähendust.
|
Kultuuri-relativism - cultural relativism |
Moraalivaade, millles hea ja halb, õige ja väär varieerub olenevalt ühiskonnast, selles käibivatest väärtustest ja uskumustest.
|
Kurjus - evil
|
Filosoofias eristatakse moraalset kurjust ja loomulikku kurjust.
Moraalne kurjus – seondub moraalselt väärade tegude või kavatsustega, mis põhjustavad või põhjustaksid teistele kannatusi.
Loomulik või looduslik kurjus – kannatuste põhjus, mis pole seotud moraaliga (nt maavärinad, haigus).
Kasvatusfilosoofilisest seisukohast on eriti olulised küsimused kurjuse
ja armastuse, kurjuse ja vooruste, kurjuse ja vaba tahte vahekorrast.
Näiteks arvatakse, et (teatav) kurjus on vajalik moraalseks ja vaimseks
kasvuks, sest seistes vastu kurjusele kujunevad ja tugevnevad voorused.
|
Kõlblus - morality
|
Kõlblus on seotud valikutega, vabadusega.
Valikute, eksperimenteerimise võimaluse puudumisel pole küsimust
kõlblusest, vaid inimene tegutseb pigem mehhanistlikult, masinana.
Kõlbluses väljendub ka suhe isikliku ja rühma-, kollektiivse käitumie
ja tõekspidamiste vahel. („Kõik teevad ju nii, mis siis minagi...”)
|