3. Lapsed infoteenuste kasutajatena

 

Lapsed on raamatukogu kasutajarühm väikelapseeast kuni 14.eluaastani. Noorte kasutajarühma kuuluvad 12 – 18- aastased. Konkreetne üleminekuiga noorte kasutajarühma sõltub iga lapse lugemusest ja sotsiaalsest küpsusest.

Rahvaraamatukogudes teenindatakse lapsi tavaliselt eraldi osakondades (lastekirjanduse osakondades) või teenindusruumi eraldi piirkondades. Noorte vanusegruppi kuuluvad raamatukogukülastajad võivad pöörduda veel lasteosakondadesse, kuid hakkavad järk-järgult kasutama kõigile raamatukogu lugejatele mõeldud teenuseid.



Laste teenindamisel peetakse silmas järgmisi põhimõtteid:


  • Lapsele tuleb pöörata sama palju tähelepanu ja olla sama abivalmis ja viisakas kui täiskasvanutegagi suhtlemisel;

  • Kui last saadavad raamatukogus vanemad või vanavanemad, peab teenindaja koondama oma tähelepanu lapsele ja suhtlema lapsega. Samal ajal tuleks hinnata ja tunnustada vanemate aktiivset rolli laste raamatukogusse toomisel ja huvi tundmisel nende lugemisvara rikastamise suhtes.

  • Lapsega suhtlemisel peaks olema asendis, mis võimaldab rääkida tema silmade kõrgusel, rääkides lapsega kui isiksusega, mitte õpetav-käskival toonil.
  • Laste infopäringutesse tuleb suhtuda tähelepanelikult. Kõik lapse esitatud päringud ei ole seotud kooliga (ka televisioonisaated, filmid, sport, harrastustegevus võib tekitada infovajadusi). Suurem osa laste päringuid on seotud koolitööga. Kool on laste töö, seega koolitööga seotud küsimused on laste jaoks väga tähtsad;

  • Päringuintervjuu käigus püütakse välja selgitada päringu esitamise põhjustanud infovajadus. Laste piiratud sõnavara ja vähesed elukogemused põhjustavad päringu sõnastamisel sageli raskusi. Seetõttu esitatakse neile sageli suunavaid küsimusi. arvestatakse rohkem konkreetse lapse lugemusega (mitte eaga) ja antakse õige väärtusega informatsioon;

  • Kõik lapsed peaksid saama neile vajaliku info. Lapsi abistatakse sageli ka selle tõlgendamisel.



Ka noorte vanuserühma kuuluvate kasutajate infopäringud on suures osas seotud õppetööga – referaatide, ettekannete ja uurimistööde jaoks materjali otsingutega.

Nii põhikooli lõpuklasside kui gümnaasiumiastme õpilaste infoteadistuses on oluline osa nende infootsingu juhendamisel ning erinevate raamatukogus kättesaadavate infoallikate kasutamise õpetamisel. Nt ajastukriitilist abi tekstide tõlgendamisel võib vajada ka noorte kasutajarühm.

Kuna õpilaste päringute teemad korduvad aastast-aastasse, on otstarbekas säilitada leitud materjalid nn. teadiste arhiivis, mida kaasajal on kõige kergem korraldada andmebaasi vormis.