2. Eri kasutajarühmad raamatukogus

 

Eri kasutajarühmade tundmine võimaldab paremini arvestada klientide vajadusi, ootusi ja soove ning pakkuda ja arendada kliendirühmale nende vajadusi rahuldavaid teenuseid.

Raamatukogude (eriti rahvaraamatukogude) eri kasutajarühmadeks on näiteks vanuse alusel – lapsed, noored, eakad

- lapsed (kuni 14. eluaastani),
- noored (12.- 18.aastased)
- eakad inimesed (65+)

Kõigi raamatukogude eri kasutajarühmaks on erivajadustega inimesed.

Raamatukogud peavad nende kasutajarühmade teenindamiseks välja töötama eraldi strateegiad, sealhulgas ka infoteeninduse tarbeks.

Kasutajate eri rühmade teenindus on seotud nii eetiliste kui õiguslike küsimustega. Infoteenindusega seonduvalt on peamised põhimõtted : igaühe õigus informatsioonile ja kõigi kasutajate võrdne kohtlemine.

Kasutajate üldised ootused ja vajadused teeninduse suhtes:

- tunda ennast teretulnuna;
- saada teenindatud viisakalt ja lugupidavalt
- tunda ennast mugavalt
- tunda ennast olulisena
- saada abi ja toetust teenuse kasutamisel


Raamatukogudes on teadvustatud eri kasutajarühmadele diferentseeritud teenuste pakkumise vajadus. Eri kasutajarühmade infoteeninduse korraldamisel rakendatakse vastavale sihtrühmale kohandatud infoteeninduse mudelit, mille väljatöötamiseks tuleb:


  1. hinnata probleeme - teha kindlaks, mida kogeb erirühma kuuluv klient raamatukogus seoses juurdepääsuga infole ja infoteenustele;
  2. läbi viia uuringud eri rühma kuuluvate kasutajate infovajaduste, ootuste selgitamiseks ja teenindussituatsioonide analüüsimiseks;
  3. kavandada klientide vajadusi arvestavaid tegevusi, nt. kuidas läbi viia päringuintervjuud ja pakkuda sobivaid teenuseid
  4. koolitada töötajaid/teenindajaid, andes teadmisi eri rühmadesse kuuluvate inimeste iseärasustest ja oskusi nende teenindamiseks
  5. korraldada eri kasutajarühmade infoteeninduse perioodilist hindamist.

Käesolev õpiobjekt osutab nende kasutajarühmade iseärasustele ja nende iseärasuste arvestamisele infoteadistuse korraldamisel.