3.3. Infopoliitika väljatöötamine, koostamine



Organisatsiooni infopoliitika määrab:

  • informatsiooni kasutamise eesmärgid,
  • infojuhtimise tehnoloogia,
  • infojuhtimise süsteemid,
  • inforessursid ja nende juhtimise ressursid, aga ka
  • kriteeriumid, mille alusel jälgida ja hinnata informatsiooniga seotud tegevusi ja teabevooge.


Iga organisatsioon peab looma oma infopoliitika dokumendi, kuigi aluseks võib võtta teiste loodud mudeleid.

Kokku tuleb leppida põhimõtetes, mida organisatsioonis kõik olulised isikud jälgivad ja järgivad, arvestades organisatsiooni püstitatud eesmärke. Poliitika peaks suunama inimeste mõtlemist sellest, kuidas organisatsioon kasutab informatsiooni (ja teadmisi).

Poliitikas sõnastatakse kõige olulisemad põhimõtted, mida kõik organisatsiooni allüksused ja liikmed silmas peavad pidama. Need puudutavad printsiipe, mille järgimine peab tagama õige informatsiooni, õigel ajal ja õiges vormis igale infovajajale, on aga spetsiifiliselt ja konkreetselt kohased konkreetsele organisatsioonile.

Infopoliitika dokumendi koostamisel lähtutakse järgmistest põhinõuetest:
infopoliitika tekst peab:

  • olema lühike,
  • selgelt seostatud sellega, mida organisatsioon kavatseb teha (teeb);
  • fokuseeritud võtmeküsimustele;
  • pakkuma raamistikku, mis toetaks inimeste innovaatilisust, uute ideede tekkimist, nende oskuste ja kogemuste rakendamist;
  • olema koostatud organisatsiooni kultuuri ja olemust silmas pidades;
  • visuaalselt hästi kujundatud ja kergesti mõistetav.


Selleks, et infopoliitikas kokkulepitu oleks jätkusuutlik, tutvustatakse dokumendi eelnõud, mustandit kõigile osalistele - juhtkonnale, tippjuhtkonnale, keskastme juhtidele, töötajate gruppidele jne.

Näiteks organisatsioon X infopoliitika dokumendis on kirjas:

1. Inforessursid on organisatsiooni põhivara ja ei kuulu indiviidile või indiviidide grupile;

2. Organisatsioonis töötav inimene

a. on teadlik sellest, mida ta peab teadma oma töö tegemiseks ning teadma nende inimeste infovajadusi, kellega tööülesannete täitmise käigus suhtleb;
b. kasutab informatsiooni nii enesetäiendamiseks kui oma tööülesannete täitmiseks;
c. vahetab informatsiooni kolleegidega ja isikutega väljapool organisatsiooni selleks, et saavutada püstitatud eesmärke;
d. haldab heaperemehelikult kõiki inforessursse, mis tema käsutuses ja kasutuses on.

3. Organisatsiooni kohustus on pakkuda õppimis- ja enesetäiendamisvõimalusi ülalnimetatu ellurakendamiseks