Page 19 - Tallinn University
P. 19
17
Konverentside korralda- mise kaudu saab ülikool ühiskonda teadmistega rikastada. Tallinna Ülikooli konve- rentsikeskus võõrustab aastas ligi 200 sündmust väikestest nõupidamistest suurte rahvusvaheliste teaduskonverentsideni.
Samas on staatuse küsimus pidevalt õhus ja seda võimendavad meie kultuur, ühiskond ja poliitika. Ka paremradikaalsete liikumiste tõus käib koos ebavõrdse staatusega, olgu see siis tõeline või kujutletud.
Muusika ja selle tellija
Üks pingekoldeid on seotud ka rahastamisega, eriti n-ö kõvades teadustes. Teaduslike ideaalideni ei ole jätkusuutlikult võimalik jõuda ilma koguka investee- ringuta, mistõttu teadustööst kasu saajad (nt tööstus- sektor) toetavad uurimist.
Kas see mõjutab tulemuse aatelist puhtust? Mõnes harus kindlasti, aga teises jälle peaaegu üldse mitte. USA sõja- väe tugi tehnikauuringutele tõi meieni näiteks interneti. Samal ajal on sellise mudeli osas tihti kõhklusi – krii- tikud lähtuvad vanasõnast „Kes maksab orkestri eest, tellib ka muusika”.
Kui üritame, siis ka mõistame
Sellegipoolest on valgustusajast pärit teadmiste eden- damise ehk nn kognitiivse kasvu mudel kaugel sure- misest, isegi kui sellele survet avaldada. Minu uuri- misvaldkonnas ehk sotsiaalteadustes on viimase poole sajandi jooksul selgelt näha arusaamade kasvu ja seda just sotsiaalsete protsesside osas. Seega: kui me vähegi proovime, mõistame palju paremini muutuste toimu- mise põhjuseid.
Selleks aga, et see süsteem töötaks ja ühiskonnas ka heakskiidu leiaks, peavad valdkonna töötajad olema valmis lisaks kritiseerimisele ka kriitikat vastu võtma. Muidu lõpetame külmunud teadmistega ja sellest pole kellelegi kasu.
Sestap on asjades põhjuste otsimine ülikooli keskne ülesanne tänapäeval sama palju kui Wilhelm von Humboldti ajal kaks sajandit tagasi. Tuletan meelde – Humboldti järgi peaks ülikool olema laiahaardelise õppimise keskus.
ühiskond ja avatud valitsemine


































































































   17   18   19   20   21