3. Väljast sõltuv/sõltumatu kognitiivse stiili määramine
Eeltoodut kehalise aktiivsuse aspektist vaadates ilmnenud põhjus, miks kehalise kasvatuse tundides või treeningutes jäävad ühed lapsed pidevalt aktiivsemateks ja teised hoiavad tahaplaanile, viitab sellele, et tuleb leida võimalus kognitiivse stiili määramiseks ja ületada keeruline ülesanne õpetada ühes ja samas tunnis erinevaid lapsi erinevalt.
Peamised väljast sõltuva/sõltumatu kognitiivse stiili määramise vahendid on Witkin, Dyk, Faterson, Goodenough, & Karp (1962) poolt väljatöötatud RFT (Rod and Frame Test) ja Witkin, Oltman, Raskin, & Karp, (1971) poolt väljatöötatud EFT (Embedded Figures Test). RFT korral istub vaatlusalune pimendatud ruumis, kus ta näeb stiimulina helendavat pulka, mida ümbritseb helendav raam. Uurija, kes testi läbi viib, saab muuta nii pulga, raami kui ka vaatlusaluse istme asendit toetuspinna suhtes. Seega luuakse olukord, kus vaatlusalusel puudub võimalus näha tausta ning tema ülesandeks on seadistada pulk vertikaalasendisse. Kui vaatlusaluse jaoks tuleneb pulga vertikaalne asend raami asendist, on tegemist väljast sõltuva kognitiivse stiiliga. Kui vaatlusaluse jaoks pulga vertikaalne asend ei sõltu raami asendist, mille sees pulk asub, on tegemist väljast sõltumatu kognitiivse stiiliga (Joonis 1).
Joonis 1. Joonise vasakpoolsel kujundil on väljast sõltuvale kognitiivsele stiilile iseloomulik seadistus ja joonise parempoolsel väljast sõltumatule kognitiivsele stiilile iseloomulik seadistus.
EFT korral tuleb vaatlusalusel leida lihtsam kujund keerulisemast kujundist. Aeg, mis kulub keerulisemasse kujundisse peidetud lihtsama kujundi leidmiseks, näitab väljast sõltuvat või sõltumatut kognitiivse stiili. Nende puhul, kellel kulub rohkem aega või kes leiavad üles vähem lihtkujundeid kindlaks määratud aja jooksul, on tegemist väljast sõltuva kognitiivse stiiliga, vastupidisel juhul on tegemist väljast sõltumatu kognitiivse stiiliga.
Käesolevas õpiobjektis on kasutusel väljast sõltuva/sõltumatu kognitiivse stiili määramiseks Eesti Spordipsühholoogia Seltsi poolt eestindatud Group Embedded Figures Test (GEFT), mille tutvustus on toodud joonisel 2. Teavet juhendis mainitud testi viimasel leheküljel paiknevate lihtkujundite, testimise, selle läbiviimiseks vajaliku instruktaaži, õiglase testimise eetikajuhendi ja tulemuste interpreteerimise võtme kohta saate TLÜ TSI vanemteadur Kaivo Thomson, Ph.D, poole pöördudes.