Lk 5
Reliikviatest
Kõige sagedamini realiseerusid imed pühades reliikviates. Ebastabiilses keskajas oli reliikviatel tohutu tähtsus tavainimese psüühika maandamisel, tema rahustamisel ja lohutamisel, talle uue lootuse andmisel. Reliikviatega ujutati Euroopa üle eriti peale esimesi ristisõdu. Issanda Haual käinud ristisõdalased tõid kaasa tohutu hulga Kristuse elu ja kannatustega seotud esemeid, uusi kummalisi kombeid, mis olid rafineeritumatelt idamaalastelt üle võetud, luksuskaupu sõjasaagina ja kiiresti legendideks kujunevaid lugusid kangelastegudest. Nüüd pidas iga endast lugupidav kirik ja klooster hädavajalikuks mingi reliikvia omamist. Reliikviate kummardamise tõttu hoogustusid palverännakud.
Kristuse ristipuu tükk, oda, millega ta külg lõhki lõigati, okaskrooni okas, surilina tükike, pühakute säilmed, jms. - kõik levitasid enda ümber pühaduse lõhna, jumalikku valgust ja parandasid. Peamine oligi nende parandav toime. Palverännakute keskustes koostati Libri miraculorum, imede kogumikud, mis samal ajal olid ka keskaegsed meditsiinilised kogumikud, s.t. kuidas ja millise pühaku või reliikvia abiga on võimalik üht või teist haigust ravida. On säilunud ühe prantsuse kloostri ajavahemikus 1180-1213 kogutud reliikviate nimekiri. Siia kuuluvad Püha Peetruse, Püha Laurentiuse, Püha Vincenti, Püha Tooma, Püha Andrease, Püha Nicolause ja paljude teiste pühakute ja märtrite maiste jäänuste osakesed, hangitakse ka Püha Tooma mantlitükike, üks kividest, milledega Püha Stephanus surnuks visati, Püha Peetruse mõned juuksekarvad, loomulikult tükike Kristuse ristist, Jumalaema kleidi tükikesed, tükk Petlema sõimest, tükk Jumalaema jalanõust, Hommikumaa tarkade kingitusi, Püha Andrease risti tükk, tükike kivist, millel seisis Kristus, enne kui taevasse tõusis, Ristija Johannes sõrm, Püha Mauritiuse hammas, Maria Magdaleena rüü tükike, jne, jne. Nimekiri on pikk ja põhjalik, reliikviad tellitakse, kingitakse, ostetakse ja hangitakse muul moel, sealhulgas on eriti suur väärtus otse Pühalt Maalt toodul. Üks nutikas itaallane lasi tuua Pühalt Maalt üle 50 laevatäie mulda, kattis sellega küllalt suure maaala ja võimaldas soovijatel lasta end matta Püha Maa mulda. Loomulikult oli matmispaiga hind sellele pühadusele vastav.
Kõige sagedamini realiseerusid imed pühades reliikviates. Ebastabiilses keskajas oli reliikviatel tohutu tähtsus tavainimese psüühika maandamisel, tema rahustamisel ja lohutamisel, talle uue lootuse andmisel. Reliikviatega ujutati Euroopa üle eriti peale esimesi ristisõdu. Issanda Haual käinud ristisõdalased tõid kaasa tohutu hulga Kristuse elu ja kannatustega seotud esemeid, uusi kummalisi kombeid, mis olid rafineeritumatelt idamaalastelt üle võetud, luksuskaupu sõjasaagina ja kiiresti legendideks kujunevaid lugusid kangelastegudest. Nüüd pidas iga endast lugupidav kirik ja klooster hädavajalikuks mingi reliikvia omamist. Reliikviate kummardamise tõttu hoogustusid palverännakud.
Kristuse ristipuu tükk, oda, millega ta külg lõhki lõigati, okaskrooni okas, surilina tükike, pühakute säilmed, jms. - kõik levitasid enda ümber pühaduse lõhna, jumalikku valgust ja parandasid. Peamine oligi nende parandav toime. Palverännakute keskustes koostati Libri miraculorum, imede kogumikud, mis samal ajal olid ka keskaegsed meditsiinilised kogumikud, s.t. kuidas ja millise pühaku või reliikvia abiga on võimalik üht või teist haigust ravida. On säilunud ühe prantsuse kloostri ajavahemikus 1180-1213 kogutud reliikviate nimekiri. Siia kuuluvad Püha Peetruse, Püha Laurentiuse, Püha Vincenti, Püha Tooma, Püha Andrease, Püha Nicolause ja paljude teiste pühakute ja märtrite maiste jäänuste osakesed, hangitakse ka Püha Tooma mantlitükike, üks kividest, milledega Püha Stephanus surnuks visati, Püha Peetruse mõned juuksekarvad, loomulikult tükike Kristuse ristist, Jumalaema kleidi tükikesed, tükk Petlema sõimest, tükk Jumalaema jalanõust, Hommikumaa tarkade kingitusi, Püha Andrease risti tükk, tükike kivist, millel seisis Kristus, enne kui taevasse tõusis, Ristija Johannes sõrm, Püha Mauritiuse hammas, Maria Magdaleena rüü tükike, jne, jne. Nimekiri on pikk ja põhjalik, reliikviad tellitakse, kingitakse, ostetakse ja hangitakse muul moel, sealhulgas on eriti suur väärtus otse Pühalt Maalt toodul. Üks nutikas itaallane lasi tuua Pühalt Maalt üle 50 laevatäie mulda, kattis sellega küllalt suure maaala ja võimaldas soovijatel lasta end matta Püha Maa mulda. Loomulikult oli matmispaiga hind sellele pühadusele vastav.
Maria Tilk, Tallinna Ülikool 2009