Ülesandeid mõtlemiseks ja harjutamiseksi
Ülesanne 1.
Vaadake teadmuse konversatsiooni kajastavaid jooniseid (1 – 4). Analüüsige ja kirjeldage üht oma õppetundi või loengut vmt teadmusringluse seisukohast. Koostage detailne tabel konkreetsetest tegevustest ja teadmuselementidest (täiustatud ja personaliseeritud joon. 3-4 eeskujul).
Millised teadmusringluse aspektid on õnnestunud, millele pidanuks enam tähelepanu pöörama?
Ülesanne 2.
Valige Teile hästi tuntud organisatsioon (kool, lasteaed vm) ja püüdke seda teadmuspõhise organisatsiooni tunnuste põhjal konkreetselt kirjeldada. Võite valida kirjeldamiseks ka konkreetsema tasandi - nt klassis toimuva õppetöö või õpetajate kogukonna vm. Ideaalis võiksite selleks kasutada kolleegide või õpilaste abi (so – luua teadmusloome rühma).
Organisatsioon, ettevõte (Sallise jt põhjal):
- Teadmuspõhine organisatsioon peab teadmust oma edu põhiliseks pandiks ja mootoriks
- Teadmuspõhisel organisatsioonil on selgelt formuleeritud visioon teadmuse loomisest ja loomiseks organisatsioonis
- Teadmuspõhise organisatsiooni väärtused rõhutavad pühendumust teadmuse juhtimisele
- Teadmuspõhises organisatsioonis on laialtlevinud pühendumus ja entusiasm teadmusloomeks
- Teadmuspõhise organisatsiooni töötajaid hinnatakse ning väärtustatakse nende intellekti/tarkuse ja uue teadmuse loomise võime poolest
- Teadmuspõhise organisatsiooni töötajatel on individuaalse, tiimi- ja organisatsiooni-õppimise kõrge tase
- Teadmuspõhise organisatsiooni töötajad kasutavad IKT jt uusi tehnoloogiaid ning vahendeid loovalt
- Teadmuspõhise organisatsiooni kultuur toetab ja soodustab teadmusloomet
- Teadmuspõhise organisatsiooni kultuur toetab ja soodustab prototüüpide arendamist ja kontrollimist
Ülesanne 3
Koostage oma kooli vm haridusasutuse vertikaalse ja horisontaalse teadmusringluse kaart – õpilase ja õpetaja seisukohast. Ideaalis võiksite selleks kasutada kolleegide või õpilaste abi (so – luua teadmusloome rühma).
Kes millistes teadmusringlus-rühmades osaleb? Kas on olemas tasakaal formaalsete (seadusega ettenähtud) ja semi- ning mitteformaalsete rühmade ja tiimide vahel? Millised on tiimide tegevuse (teadmusringluse) tasandid või eesmärgid? Mis iseloomustab tiimide/rühmade koosseisu (ühetaolisus v mitmekesisus) ja tegevust (juhuslikkus, spontaansus või regulaarsus) jne.