vaatlus - väärtus

 
Vaatlus - observation      
Teatava fakti, tõsiasja sedastamine meelelise kogemuse, meeletaju põhjal.  
Vaba tahe - free will    Vaba tahe on valiku või enesemääramise vabadus. Absoluutses ehk liberaalses  vaates on vaba tahe absoluutselt vastandatud põhjuslikkusele: antud situatsioonis võinuks inimene, tingimusteta, lihtsalt teha teise valiku, toimida teisiti. Selles vaates pole valikutel põhjuseid. Kokkusobivuse või hüpoteetilise vaate kohaselt on vaba tahe vastandatud sundusele, piirangutele – isik on vaba kui ta oleks saanud teha teisiti, kui oleks valinud teise tee, sest meie valikud on eelnevatest sündmustest mõjutatud, põhjustatud. Selles vaates on vaba valik, tegu põhjustatud meie eelistustest ja soovidest, tahtest.
Kasvatuses on igipõline vastuolu vaba tahte ja korra, distsipliini, kohuse vahel.
Vaimufilosoofia philosophy of mind     
Vaimufilosoofia on angloameerika tänapäevase filosoofia peasuundi, mille sihiks on inimese mõtlemis- ja tundmisvõime mõistmine ning seletamine. Suund kujunes välja 20. saj keskel (nt G Ryle, Heidegger).
Vajaduste hierarhia  - hierarchy of needs    Abraham Maslow lõi teooria inimvajaduste hierarhiast: füsioloogilised vajadused, turvalisus, suhtlus, ego, enese-aktualiseerimine.  Oma hilisemates töödes keskendus Maslow olemise-väärtustele  (being-values ehk B-values): tõde, õiglus,  ilu, lihtsus, ausus, unikaalsus, viimistletus ehk lõpuleviidus, terviklikkus, täiuslikkus ehk veatus, elavus ehk spontaansus, rikkalikkus ehk komplekssus, headus, kergus ehk sundimatus, mängulisus ehk rõõm, eneseküllasus ehk sõltumatus. Need on eriti olulised eneseteostuses, eneseloomises.
Valiidne valid, validity     
Tõene, usaldusväärne. Valiidsus kui argumendi omadus: oletuste/eelduste tõesus garanteerib või kutsub vältimatult esile järelduste tõesuse.
Varjatud e variõppekava - hidden curriculum    Kaudsed õpetamismeetodid ja vahendid normide ja väärtuste õpetamisel, ilma et oleks eksplitsiitselt esile toodud, mida õpetati.
Ka: koolikultuuriga kaasnev kasvatus-õpe, nt kiuslikkuse kultiveerimine, mitteõppimise kui väärtuse esiletõstmine jpm.
Viis miksi - five whys
   
Jaapani kogemus – kui probleemiga kokku puutud, küsi viis korda „miks ...?”. Kuni viies „miks?” saab vastatud on ka probleemi peamine põhjus leitud.
Voorus - virtue 
  
Soovitav ja imeteldav iseloomuomadus, mis väljendub tegudes. Voorusteteooria on üks populaarsemaid ja mõjukamaid moraaliteooriaid antiik-Kreekast alates. Aristotelesel: voorused on inimloomuse saavutus, iseloomuomadused, mis aitavad inimesel hästi, õnnelikult elada; keskteevoorused äärmuste vahel (nt julgus versus argus või hulljulgus, heldus versus ihnsus või pillamine). Aristotelesest alates on moraaliteoreetikud näidanud, et moraali ideed väljenduvad iseloomuomadustena, mida lastel tuleb kasvatada (sh Aristoteles, MacInture, Kazepides jmt). Eriti rõhutatakse tänapäeval reflektiivse tegevuse osatähtsust soovitavate iseloomujoonte kasvatamises. Osa neist iseloomuomadustest (nt vaprus, lahkus, ausus jt) ongi tuntud voorustena.
Üldiselt peegeldavad voorused üldist inimloomust, ent erinevates kultuurides ja religioonides erinevad ka voorused mõneti.
Võimekus - aptitude     
Võime omandada kindlat oskust või oskuste gruppi, kui selleks on loodud õppimise tingimused.
Võrgustik - network      
Inimesed, kelle vahel on formaalne või mitteformaalne ajas püsiv, korrastatud infovahetus, kommunikatsioon ja koostöö teatavate probleemide lahendamiseks, eesmärkide saavutamiseks.
Vertikaalne võrgustik haarab organisatsiooni või ühiskonna hierarhias erineval tasandil/positsioonil olevaid isikuid või rühmi. Koolis on vertikaalse võrgustiku näiteks keerulise õpilase toetamiseks koostööd tegev rühm, kuhu kuuluvad nt riidehoiutöötaja, raamatukoguhoidja, klassiõpetaja, ringijuht või treener, lapsevanem jne.
Horisontaalne võrgustik haarab organisatsiooni või ühiskonna hierarhias samal tasandil/positsioonil olevaid isikuid või rühmi. Koolis on horisontaalse võrgustiku näiteks kooliõppekava üldpädevuste realiseerimise vaatlusrühm, keerulise klassi arengu toetamise võrgustik klaasi õpetavatest õpetajatest jmt.  
Võrgustik on teataval määral analoogne tiimiga.
Väärtus - Value     
Millegi hinnalisus, mis võib tugineda mistahes kriteeriumil.