Page 51 - Tallinn University
P. 51
49
Tallinna Ülikool asutas 2015. aastal Meediainnovatsiooni
ja Digikultuuri Tippkesksuse MEDIT, et vahendada ja võimendada kultuuriloomet ja loome- ettevõtlust digitaalsetel platvormidel.
andmeid avatariga interaktsioonis olevatelt inimestelt. Mõõdetakse vaataja ajus toimuvaid muutusi, signaale, aga ka pulssi, silmade liikumist jms, et mõista viise, kuidas inimesed vastavad väljamõeldud tegelasele ekraanil. Uurimistöö võimaldab saada uusi teadmisi ka sellest, kuidas me tõeliste inimestega interaktsioonis olles reageerime.
Kujutle näiteks, et dramaatilises olukorras olev tege- lane pöörab järsku end sinu poole. Ta vaatab sind ja sinu keha-aju süsteem reageerib tema tähelepanule. Biosensorid mõõdavad just sinu füsioloogilisi reakt- sioone ja see muudab kogu loo käiku. Nii saabki avatar reageerida sinu meelele, sa võid temasse kiinduda või aru saada dramaatilisest olukorrast ja probleemidest, millega ta silmitsi seisab.
„Me arendame tehisintellekti, mis on võrreldav inime- sesarnase robotiga. Selle üldine eesmärk on toota tehis- likke tegelasi, kes mõistaksid inimese emotsioone ja
vastaksid nendele empaatiliselt, positiivsete näoilme- tega,” selgitab Pia Tikka. Edaspidi on sel alal kavas ka ettevõtetega koostööd tegema hakata.
Teadustöö rõhutab vaataja kogemuse sõltuvust konteks- tist. Seega, teadlaste vaates saab avatarist, kui see ümbrit- sevast narratiivist eraldada, vaid tühi kest. „Konteksti ja olukorda mõistmata on raske tunnetele reageerida, seetõttu ongi meie kolmas uurimisobjekt just avatari ümbritsev narratiiv ja loo kontekst,” nendib Tikka.
Tikka uurimistöö raskeim ülesanne peitub ilmselt aga andmete tõlgendamises. Nii mõnigi kord tekitavad aju-uuringud ju hirme, et masinate võimuses on peagi lugeda inimeste mõtteid.
Teadlane mõistab seda muret, aga tema kogemus ütleb, et seda ei ole lähiaastatel veel oodata. „Läheb kaua, enne kui teadlased pääsevad ligi mõtetele viisil, nagu inimene ise neid mõtleb,” selgitab ta.
digi- ja meediakultuur


































































































   49   50   51   52   53