Page 46 - Tallinn University
P. 46
digipööre
hariduses
Uue põlvkonna digitehnoloogia imbumine igapäevaellu ja õpikeskkonda muudab hariduse alustalasid alates õpikäsitusest ning õppevarast kuni õppekava ja hindamiseni. Õpetajast on saanud nutitreener.
Digipöörde all mõistame radikaalset innovatsiooni haridusvaldkonnas, mille on toonud kaasa senisest oluliselt nutikama, mobiilsema ja personaalsema digi- tehnoloogia omaksvõtt õpetajate, õppijate ja haridus- asutuste poolt.
Nutiseadmete ja muu uuendusliku digitehnoloogia kasutamise viisides toimub kultuurinihe, mis koolis tähendab peamiselt muutusi õpilase ning õpetaja rollis, aga ka meie arusaamade teisenemist teadmiste olemuse, loomise ja rakendamise osas.
Õppekava, õpik ja õpitulemuste hindamine, traditsioo- nilise hariduse nurgakivid, pole viimase poolsajandi jooksul kuigi palju muutunud. Digipöörde eestvedajad aga uurivad ja uuristavad neid, katsetavad õppeainete piire lõhkuvaid ainetevahelisi digiõpiprojekte, uudseid õpikeskkondi ja digiõppevara, aga ka teistsuguseid hindamisviise.
mart laanpere
Mart Laanpere, haridustehnoloogia vanemteadur
Kujutage ette kas või tuleviku digiõpikut, millest profes- sionaalsete kirjastajate poolt valmib vaid tehniliselt ja sisuliselt kõige keerukam osa, samas kui suurema jao õpiku sisust lisavad õppeprotsessi käigus õpetaja ja õpilased ise.
Digipööre hariduses ei tähenda lihtsalt sagedamat arvu- tikasutamist paljude õpetajate ja õpilaste poolt, vaid pigem kvalitatiivselt uut koolikultuuri, milles olulist rolli mängivad teadmised, andmed ja meie keha digi- taalseks pikenduseks olevad nutiseadmed
Tänapäeva digirikastatud õpikeskkonnas pole ju õpetaja teadmiste monopol ja absoluutse tõe valdaja, vaid pigem nutitreener. Samas võtavad õppijad ise seni- sest suurema vastutuse oma teadmiste pagasi loomise, kriitilise ümberhindamise ja rakendamise eest. See rollimuutus toob kaasa vajaduse mõtestada ümber digipädevuste sisu, sihiseaded ja mõõtmisviisid. Uued digipädevuste standardid ja hindamisinstrumendid


































































































   44   45   46   47   48