Kaardistus 1. Kasvatusvaated läbi võimu, kultuuri, kasvukeskkonna iseärasuste ja võimalike ohtude

Tutvuge tabeliga 1. Soovi korral täiendage seda ja seadke see ümber oma tegevusvaldkonna kohaselt – nt kodune kasvatus, kasvatus lasteaias, nõustamine jne.

NB! Tabel looge ja täitke omas arvutis allpool toodud tabeli eeskujul.

Kasvatus-vaade, -praktika

Võimusuhe
Kultuurisuhe – seesmine (moraal, väärtused) ja väline (käitumine, kultuurihuvi), loovus
Kasvukeskkonna omapära
Negatiivne ilming või tulemus, oht
Autoritaarne kasvatus Kasvataja võimule sunnitud allumine, enesekindluse puudumine, orientatsioon välisele motivatsioonile Kultuuri väline omaksvõtt, sageli seesmise tunnetuse ja tähenduseta. Madal loovus


Matkimine. Hirmul/karistusel ja tasul põhinev kasvukeskkond
Seesmine protest, vastuhakk, manipuleeritav väärtustevaene inimene
Autoriteedi-põhine kasvatus Kasvataja autoriteedi, võimu vabatahtlik tunnustamine, kasvav enesekindlus, orientatsioon nii sisemisele kui välisele motivatsioonile Kultuuri nii väline kui (vanuse kasvades) seesmine omaksvõtt. Matkimine, eeskuju järgimine, moraalsuse ja tarkuse tunnustamine. Turvalisust ja tuge pakkuv kasvukeskkond Jääv sõltuvus autoriteedi olemasolust, kui ei toimu koostöösuhte väljakujunemist eale vastavalt
 
Vabadus-kasvatus Vastav lapse ealistele vajadustele – autoriteedilt vastustundlikule koostööle.Sisemise Mina tugevdamine. Tugev vaimne-moraalne “selgroog”, tähenduste otsimine, mõistmine ja loomine.
Läbielatud ja omaksvõetud kultuur

Lapse (seesmisi) vajadusi arvestav nii füüsiliselt (värvid, pildid, mööbel, ruumijaotus), vaimselt kui emotsionaalselt. Enesearendusele, eneseväärikusele suunatud tegevus. Avastuslikkus, kõigi meelte ja võimete haaratus. Sisukas koostöö lapse individuaalsuse arvestamiseks.
Suur roll õpetaja isiksusel, meisterlikkusel – õpetaja vahetus (kuni 6. klassini) või probleemsus võib anda tagasilööke.
Vabakasvatus Selgete piiridega Loov suhe kultuuriga, eneseteadlikkus ja vastutus.
Lapse seemisi vajadusi arvestav, arengupotentsiaali toetav, kokkulepetel ja vähestel selgetel piiridel põhinev kasvatuskeskkond. Sisukas koostöö ja koos-kasvamise kultiveerimine.
Minnalaskmine nii kasvataja kui kasvandiku poolt.