Kaardistus 1. Kasvatusvaated läbi võimu, kultuuri, kasvukeskkonna iseärasuste ja võimalike ohtude
Tutvuge tabeliga 1. Soovi korral täiendage seda ja seadke see ümber oma tegevusvaldkonna kohaselt – nt kodune kasvatus, kasvatus lasteaias, nõustamine jne.
NB! Tabel looge ja täitke omas arvutis allpool toodud tabeli eeskujul.
Kasvatus-vaade, -praktika | Võimusuhe |
Kultuurisuhe – seesmine (moraal, väärtused) ja väline (käitumine, kultuurihuvi), loovus |
Kasvukeskkonna omapära |
Negatiivne ilming või tulemus, oht |
|
Autoritaarne kasvatus | Kasvataja võimule sunnitud allumine, enesekindluse puudumine, orientatsioon välisele motivatsioonile | Kultuuri väline omaksvõtt, sageli seesmise tunnetuse ja tähenduseta. Madal loovus |
Matkimine. Hirmul/karistusel ja tasul põhinev kasvukeskkond |
Seesmine protest, vastuhakk, manipuleeritav väärtustevaene inimene |
|
Autoriteedi-põhine kasvatus | Kasvataja autoriteedi, võimu vabatahtlik tunnustamine, kasvav enesekindlus, orientatsioon nii sisemisele kui välisele motivatsioonile | Kultuuri nii väline kui (vanuse kasvades) seesmine omaksvõtt. | Matkimine, eeskuju järgimine, moraalsuse ja tarkuse tunnustamine. Turvalisust ja tuge pakkuv kasvukeskkond | Jääv sõltuvus autoriteedi olemasolust, kui ei toimu koostöösuhte väljakujunemist eale vastavalt |
|
Vabadus-kasvatus | Vastav lapse ealistele vajadustele – autoriteedilt vastustundlikule koostööle.Sisemise Mina tugevdamine. | Tugev vaimne-moraalne “selgroog”, tähenduste otsimine, mõistmine ja loomine. Läbielatud ja omaksvõetud kultuur |
Lapse (seesmisi) vajadusi arvestav nii füüsiliselt (värvid, pildid, mööbel, ruumijaotus), vaimselt kui emotsionaalselt. Enesearendusele, eneseväärikusele suunatud tegevus. Avastuslikkus, kõigi meelte ja võimete haaratus. Sisukas koostöö lapse individuaalsuse arvestamiseks. |
Suur roll õpetaja isiksusel, meisterlikkusel – õpetaja vahetus (kuni 6. klassini) või probleemsus võib anda tagasilööke. |
|
Vabakasvatus | Selgete piiridega | Loov suhe kultuuriga, eneseteadlikkus ja vastutus. |
Lapse seemisi vajadusi arvestav, arengupotentsiaali toetav, kokkulepetel ja vähestel selgetel piiridel põhinev kasvatuskeskkond. Sisukas koostöö ja koos-kasvamise kultiveerimine. |
Minnalaskmine nii kasvataja kui kasvandiku poolt. |