2. Ettevõttearhitektuuri mõiste
Ettevõttearhitektuuri (enterprise architecture) käsitlust hakati rakendama organisatsioonide
toimimise efektiivsuse tõstmise vahendina alates 1980-ndatest aastatest.
Seega kujunes ettevõttearhitektuuri mõiste ja käsitlus
välja varem kasutuselevõetud infosüsteemi arhitektuuri käsitlusest ning
selle väljakujunemist seostatakse tavaliselt John Zachmani nimega.
Ettevõttearhitektuuri mõiste avamisel inglisekeelses kirjanduses
selgitatakse tavaliselt, et enterprise architecture kasutatakse nii
äri-, kui ka avaliku ja kolmanda sektori organisatsioonide puhul.
Kuna ettevõttearhitektuuri rakendamises näevad paljud eksperdid põhilist
instrumenti, mida organisatsioonid saavad rakendada oma toimimise tõhususe
tõstmisel (protsesside ümberkorraldamisel, muudatuste läbiviimisel,
teadmusjuhtimises) suureneb loodetavasti selle strateegilise lähenemise
rakendamine ka eesti organisatsioonides.
Seetõttu oleks
ehk otstarbekas kasutada ettevõttearhitektuuri termini kõrval laiemat
mõistet organisatsiooniarhitektuur ja seda just avaliku ning
kolmanda sektori organisatsioone silmas pidades.
Kaasajal
eksisteerib hulk ettevõttearhitektuuri
kirjeldamise metoodikaid. Kõik nad jaotavad selle erinevaks hulgaks
mudeliteks ja määratlusteks, nagu
äritegevus (toimimine), informatsioon, infosüsteemid, tehnoloogiline
infrastruktuur.
Seega võiks kõige
lihtsam ettevõttearhitektuuri määratlus olla:
ettevõttearhitektuur kirjeldab, kuidas organisatsioon toimib, kasutades selliseid ressursse nagu Inimesed,
Äriprotsessid, Informatsioon (andmed) ja Tehnoloogiad.
Infotehnoloogiapõhisest
arhitektuurist protsessipõhise arhitektuurini – selline on olnud
ettevõttearhitektuuri kujunemisprotsess. Ettevõttearhitektuuri väljatöötamise
ja rakendamisega luuakse paindlik ja efektiivne juhtimise vahend nii
äritegevuse kui IKT arendamiseks ja organisatsiooni muutuste juhtimiseks.
Ettevõttearhitektuur aitab lahendada selliseid probleeme nagu :
-
toimimine (äritegevus) ja strateegia ei suuna IKT ala planeerimist ja
sellealaseid otsuseid;
-
infosüsteemid ei suuda tagada informatsiooni ajakohasust ja terviklikkust;
-
taktikaliselt kasutuselevõetav, uus
tehnoloogia takistab infotehnoloogilise keskkonna kui terviku toimimist;
-
organisatsioon ei suuda tagada informatsiooni kaitset/turvalisust;
-
IKT keskkond ei võimalda koostoimet ja seega ka toetust äritegevusele
(toimimisele);
-
IKT tulususe juhtimine on puudulik;
-
tehnoloogiavisioon on üksikisikute käes, kui isik lahkub järgnevad suured
muutused;
-
infosüsteemide juhtimine väljub kontrolli alt ja muutub kohati võimatuks;
-
tehnoloogia hanked on projektipõhised;
- taktikalised IKT- otsused ei vasta muutusvajaduste tempole
Juhtivate
konsultatsioonifirmade prognooside kohaselt kujuneb ettevõtte arhitektuur
organisatsioonimuutuste läbiviimise üheks põhivahendiks, mis pakub:
- abi organisatsiooni juhtidele
potentsiaalsete muutuste analüüsimisel ja läbiviimisel;
- aluse äritegevuse juhtide ja
IT-juhtide koostööks eesmärkide saavutamisel, äriprotsesside korraldamisel
ja ettevõtte kui terviku ülesehitamisel;
- ühise hoidla loomise võimaluse
ettevõtte kogu informatsiooni tarbeks;
- otsuste vastuvõtmise tugisüsteemi
juhtkonnale, kes saab võimaluse jälgida suhteid, esitada küsimusi,
identifitseerida probleeme, modelleerida jne.
Seega on
ettevõtte arhitektuuri loomine esimeseks sammuks, mis võimaldab reageerida
muutustele reaalajas.