ELU ehk Erialasid Lõimiv Uuendus
ELU ehk Erialasid Lõimiv Uuendus on Tallinna Ülikooli üleülikooliline projektõppeaine, mille läbimise kohustus on enamusel bakalaureuse- ja magistriastme üliõpilastel. ELU juhendamise eest vastutavad kõik kuus instituuti ja Haapsalu kolledž, et tagada kõikidele üliõpilastele õppekavas ettenähtud ELU õppeaines osalemine.
ELU õppeaine raames viivad erinevate erialade üliõpilased koostöös juhendajatega ellu interdistsiplinaarseid projekte endale huvipakkuval teemal. Hindamine on arvestuslik ja annab tudengile 6 EAP-d. Projekti rühma moodustavad 6 üliõpilast vähemalt kolmelt erialalt.
ELUs saad olla samal ajal autor, liider, leiutaja - nagu päriselus.
ELU õppeaine peamiseks eesmärgiks on toetada üliõpilaste üldpädevuste ja koostööoskuste süvendamist ja selle kaudu tõsta õppijate interdistsiplinaarsete probleemide lahendamise pädevuse kujunemist. ELU õppeaines seisneb õppejõu õpetamisetegevus oskuses kaasata õpilasgruppe aktiivselt õppimisprotsessis osalema. Õppejõust juhendaja peamine ülesanne on kaasa aidata õppijate mõtlemis- ja argumenteerimisoskuste välja kujunemisele, mis edendaksid probleemi lahendamist, metakognitiivsust, kriitilist mõtlemist ja aitaks üliõpilastel kujundada iseseisvaks ja enesejuhtivaks õppijateks. Juhendajate efektiivsus määrab ka kursuse õpiväljundite omandamise. Lähtudes probleemipõhise õpetamise ja õppimise sügavamast eesmärgist õpetab ELU õppeaine üliõpilasele enesejuhtimist, teadmiste rakendamist ja elukestva õppe oskusi.
ELU projekti idee esitamine
ELU projekti idee tuleb esitada ELUveebis. 2023/2024 sügissemestri ELU projekti ideede esitamise tähtaega on pikendatud 10.juulini, 2023.
Semestri jooksul toimuvad ELU ideede esitamise seminarid, kus on võimalik jagada enda ELUkogemusi ja saada osa teiste omadest. Sealjuures on võimalik seminarides saada personaalset tagasiside oma võimalikule ELU ideele. Lisainfot uuri ELU koordinaatoritelt (elu@tlu.ee).
ELU projekti idee võib pärineda õppejõult (ELU 1.0), üliõpilaselt (ELU 2.0) või partnerilt väljastpoolt ülikooli (ELU 3.0: ettevõtjad, MTÜd, organisatsioonid jne).
ELU 1.0: juhendav(ad) õppejõud |
ELU 2.0: juhendav üliõpilane |
ELU 3.0: idee autor väljastpoolt ülikooli |
---|---|---|
projekti idee algatab üks või mitu õppejõudu; | projekti idee algatab üliõpilane; | projekti idee algatab partner väljastpoolt ülikooli; |
õppejõud valmistavad ette projekti esialgse kavandi, mida saavad lahendama hakata kuni kolm ELU rühma; kui projekt on esitatud ühe juhendaja poolt, siis on soovituslik juurde otsida kaasjuhendaja(id); | üliõpilane valmistab ette projekti esialgse kavandi, mida saab tavapäraselt lahendama hakata üks ELU rühm; | ELU koordinaatorid võtavad ühendust ning leitakse ülikoolipoolne kaasjuhendaja; |
sobivad viisid lõpptulemuseni jõudmiseks määravad tudengid. | üliõpilasest juhendajatele pakub sisulist tuge mentorõppejõud, kelle leidmisega saavad abiks olla ELU koordinaatorid. | partneri, üliõpilaste ja ülikoolipoolse kaasjuhendaja koostöös valmib ELU projekt. |
Semestri alguses toimuvad projekti juhendajatele ELU infotunnid, kus räägitakse ELU korralduslikust poolest uuel semestril.
ELUtähtsad sammud
ELU projektis osalemiseks tuleb üliõpilasel ELU veebi TLÜ kasutajakontoga sisse logida ning tutvuda semestriks avatud ELU projektidega. ELU projektidega liitumine toimub kahe-etapiliselt, sisaldades motivatsiooni kirja esitamise võimalust ning avalikku liitumise perioodi (loe täpsemalt ELUveebis).
ÕISis ELU õppeainesse registreerimist ei toimu! Õpingukavasse lisatakse ELU õppeaine peale ametliku registreerimise lõppu automaatse andmete transpordi kaudu. Registreerimisel on oluline jälgida projekti kestvust st kui projekt kestab kaks semestrit, kantakse ainekursus ÕISi õpingukavasse teisel semestril ning üliõpilased saavad ainepunktid kui projekt on lõppenud (ehk teise semestri lõpus).
Kuus kohutuslikku tööd ELU kursusel:
1. ELU projekti tegevuskava koostamine
Ühiste kokkulepete sõlmimine, mille käigus seatakse ühistööna projektile konkreetne eesmärk, lepitakse kokku tegevus- ja ajakavas, sõlmitakse kokkulepped, hindamisülesanded- ja kriteeriumid, valitakse välja sobivad meediakanalid sidusrühmadeni jõudmiseks ja tulemuste esitamiseks.
2. Vahekokkuvõtte koostamine ja esitamine
Vahenädala tagasisidesessiooni eel täidab iga projekti rühm eraldi etteantud vahekokkuvõtte ankeedi. Projekti vahekokkuvõte esitatakse ELU koordinaatoritele selleks ettenähtud tähtajal.
3. Vahenädala tagasisidesessioonil osalemine
Tagasisidesessioonid toimuvad semestri vahenädalal ning sellel osaleb ka ülikoolipoolne õppejõust tagasisidestaja, kes annab rühmadele konstruktiivset tagasisidet projekti vastavuse kohta ELU õppeaine eesmärkidele. Lisaks annavad sessioonil osalevad rühmad ka üksteisele tagasisidet.
4. Projekti portfoolio koostamine
Meeskonnatööna koostatakse ELU projekti portfoolio, mis sisaldab projekti aruannet, tegevuskava, meediakajastust ja hinnangut projektile.
5. Refleksiooni esitamine
Üliõpilane annab hinnangu enda ja rühmaliikmete panusele projektis.
6. ELU projekti tulemuste esitlemine
ELU esitluspäev toimub eksamisessiooni ajal.
ELU alternatiivid magistrantidele
Magistrantidel on võimalus läbida ELU asemel, kas üldpädevusi arendav HÜPE (Homsed üldpädevused eluks) või teadusseminaride sari Akadeemia+.
HÜPE (Homsed üldpädevused eluks)
HÜPE on üleülikooliline valikaine, mille eesmärgiks on arendada üliõpilaste eluks vajalikke üldpädevusi ehk aine- ja valdkonnaüleseid pädevusi, mis on olulised inimeseks ja kodanikuks olemisel. See on kogum inimese teadmistest, oskustest, hoiakutest ning valmisolekust neid kõiki rakendada.
2024/25 õa sügissemestril pakutavad üldpädevusi arendavad õppeained:
Õppeaine | Kirjeldus |
---|---|
YID7013 Ettevõtlik mõtteviis | Kas oled valmis avastama oma sisemist ettevõtlikkust? Ettevõtlik mõtteviis ei tähenda sugugi vaid ettevõtte käivitamist, vaid see on osa nii meie tänase kui ka tulevikuühiskonna jaoks hädavajalikest elu- ja enesejuhtimise oskustest. Meie kursus on loodud just selleks, et aidata sul (taas)avastada oma ettevõtlikku mõtteviisi ja arendada praktilisi oskusi sinule sobiva teekonna valikul. Kursusel ühendame teoreetilised teadmised praktiliste harjutustega, pakkudes ülevaadet ettevõtluse põhimõistetest ja meetoditest. Lisaks saad analüüsida oma isiklikke tugevusi ja väärtusi, mõista ettevõtluspädevusi oma erialal, luua väärtuslikke võrgustikke ning tuvastada ja suurendada oma tegevuste mõjuvaldkondi. Tule meiega arengu teekonnale ja kohtu inspireerivate külalislektoritega! |
YID7014 Kliima- ja innovatsiooniteadlikkus | Suunatud üliõpilasele, kes soovib saada teadlikuks kliimakäitujaks ja - tegutsejaks organisatsioonis ja ühiskonnas. Jätkusuutlikkus läbib eri valdkondi, milles orienteerumiseks tulevad kasuks baasteadmised kliimaeesmärkidest ja - poliitikast sh Euroopa Liidu ja ÜRO säästva arengu eesmärkidest ning seosed uuendustegevustega. Uuendused võivad olla samuti eri laadi sh tehnoloogised, sotsiaalsed, organisatsioonilised, hariduslikud. Avame koos olulisi termineid inimese ja organisatsiooni tasandil ning mõtestame lahti eri valdkondade seoseid. Õpe toimub kombineeritult loengu ja seminari vormis. |
YID7011 Kodanikupädevused | Kodanikupädevuste aine on suunatud tänapäeva avalikus elus tegutsemise võime arendamisele. Õppeaine toetab infokirjaoskust, osaluse, arutelu, kriitilise mõtlemise ja otsustamise pädevusi ja ning aitab paremini mõista igaühe kui kodaniku võimalusi tänapäeva demokraatias. See on kasuks paljudes valdkondades, haridusest ja poliitikast keele ja kirjanduse, keskkonnaaktivismi või pereeluni. Loenguid täiendavad uusi teadmisi ja oskusi kinnistavad praktikumid. Tugevda oma kodanikupädevusi! |
2024/25 õa kevadsemestril pakutavad üldpädevusi arendavad õppeained:
Nimekiri täieneb.
Õppeaine | Kirjeldus |
---|---|
YID7012 Vaimne heaolu ja igapäevane enesehool ülikoolis | Tähelepanuväärse osa vaimsest tervisest ja heaolust määravad ära tegurid, mis ei ole üldse seotud tervishoiuvaldkonnaga. Geenid ja teenused on kahtlemata olulised, kuid tervena elamiseks on oluliselt kaalukamad igapäevasest elukeskkonnast ja eluviisist tulenevad mõjutegurid. Oluline on märgata inimeste haavatavust ning mõjutegurite eelmängu probleemide kujunemisele või süvenemisele. Vaimse heaolu toetamist saab alustada elukeskkonna kohandamise ja (enese)abi võimaluste laiendamisega ning sellele ongi suunatud käesoleva kursuse põhifookus. |
YID7015 Praktiline keskkonnaalane kirjaoskus | Sind huvitavad keskkonnateemad, aga teadmisi napib? Soovid olla hea keskkonnateemade õpetaja, aga tahaksid saada värskeid ideid, kuidas lisaks faktiteadmistele anda edasi ka praktilisi oskusi? Tahaksid paremini orienteeruda keskkonnateabe maailmas? – Siis on praktilise keskkonnakirjaoskuse kursus just sulle. Kursus keskendub keskkonnaalase informatsiooni tarbimisele, kasutamisele ja tõlgendamisele, kasutades selleks praktilisi näiteid, elulisi ülesandeid ja õppekäike. |
YID7017 Peredünaamika ja eneseareng abistavate elukutsete esindajatele | Kas oled kunagi mõelnud, kuidas sinu perekondlik taust kujundab sinu tööd abistava spetsialistina? See kursus pakub võimaluse uurida, kuidas peredünaamika mõjutab sinu isiklikku arengut ja erialast tööd. Kaasahaaravate arutelude, praktiliste ülesannete ja eneserefleksiooni harjutuste kaudu saad väärtuslikke teadmisi iseendast ja oma klientidest. Õpid kasutama oma perekonnakogemusi ressursina and arendama erinevaid enesehoole praktikaid ning tõstad seeläbi oma erialast tõhusust abistavas töös. |
YID7016 Tehisintellekt, kirjutamine ja automatiseerimine | Kursus tutvustab generatiivse tehisintellekti ja keelemudelite kasutusvõimalusi hariduses, teaduses ja sisuloomes. Arutleme tehisaru-tööriistade ja masin-assistentide eeliste, riskide ja piiratuste üle ning õpime neid praktiliste ülesannete kaudu kasutama kirjatöödes ja analüütikas. Kursus lõpeb eksperimentaalse genereerimis-projektiga, mille käigus luuakse ja kaitstakse väike teadustöö või loovuurimustöö ning analüüsitakse praeguste tehisintellekti-põhiste tööriistade võimekust selle koostamisel. |
YID7018 Inimene silmitsi erinevate tulevikega | Käsitleme inimolu uusi väljakutseid antropotseenis ja planetaarses kriisis, sidudes omavahel minevikukogemused ja tulevikuootused. Seejuures mõtestame ka kultuuri ja vaimse heaolu rolli tulevikuootuste kujunemises ja kujutamises. Võimalike tulevike mõistmine on üha olulisem oskus mõjutades erinevaid elusfääre, maastikke ja ideoloogiad. Kursuse käigus viiakse läbi loomingulised rühmatööd, mis võimaldavad osalejatel põnevate teemadega intensiivselt tegeleda. |
Akadeemia+
Akadeemia+ on üleülikooliline interdistsiplinaarne algatus, mille eesmärk on pakkuda üliõpilastele täiendavaid arenguvõimalusi ning õppejõududele võimalust ühendada õppetööd oma teadustöö selle osaga, mille konkreetne sisu jääb väljapoole õppekavades pakutavat raamistikku.
Sügissemestril 2024/2025 alustab üks Akadeemia+ aine.
Õppeaine |
Kirjeldus |
---|
YID6022.YM Võim | Interdistsiplinaarse seminari vormis teostatud kursusel tutvutakse peamiste XX-XXI saj võimuteooriatega, mis on sotsiaal- ja humanitaarteadustes seni mõjukad. Kursuse läbinud üliõpilane omab ettekujutust peamistest tänapäeva sotsiaal- ja humanitaarteaduses käibivatest võimuteooriatest ning nende rollist erinevate teemade käsitlemisel. Kursusel osalemine eeldab head inglise keele oskust. Igaks sessiooniks tuleb lugeda ca 30-50 lk ingliskeelset teksti, kõik osalejad teevad ettekande (või osalevad grupitöös) ning kirjutavad iga sessiooni teema kohta miniessee. |
ELU arendustegevusi toetavad Euroopa Liidu Regionaalarengu Fondi projekti Astra meede TLÜ TEE ehk Tallinna Ülikool kui targa eluviisi eestvedaja nr 2014-2020.4.01.16-0033 tegevus B23.