ELU ehk Erialasid Lõimiv Uuendus
ELU on Tallinna Ülikooli üleülikooliline projektipõhine õppeaine, mille läbimise kohustus on enamusel bakalaureusetaseme üliõpilastel ning läbimise võimalus kõigil magistriastme üliõpilastel. ELU õppeaine eesmärk on süvendada üliõpilaste üldpädevusi ning toetada interdistsiplinaarsete probleemide lahendamise oskuste arengut. ELU aine võib puududa ühisõppekavades, aineõpetajate õppekavades ja mõnedes ingliskeelsetes õppekavades.
LOE ROHKEM ELU VÕIMALUSTE KOHTA!
ELU alternatiivid magistrantidele
Magistrantidel on võimalus läbida ELU asemel kas üldpädevusi arendav HÜPE (Homsed üldpädevused eluks) või teadusseminaride sari Akadeemia+.
HÜPE (Homsed üldpädevused eluks)
HÜPE on üleülikooliline valikaine, mille eesmärgiks on arendada üliõpilaste eluks vajalikke üldpädevusi ehk aine- ja valdkonnaüleseid pädevusi, mis on olulised inimeseks ja kodanikuks olemisel. See on kogum inimese teadmistest, oskustest, hoiakutest ning valmisolekust neid kõiki rakendada.
2024/25 õa kevadsemestril pakutavad üldpädevusi arendavad õppeained:
Õppeaine | Kirjeldus |
---|---|
YID7012.YM Vaimne heaolu ja igapäevane enesehool ülikoolis | Tähelepanuväärse osa vaimsest tervisest ja heaolust määravad ära tegurid, mis ei ole üldse seotud tervishoiuvaldkonnaga. Geenid ja teenused on kahtlemata olulised, kuid tervena elamiseks on oluliselt kaalukamad igapäevasest elukeskkonnast ja eluviisist tulenevad mõjutegurid. Oluline on märgata inimeste haavatavust ning mõjutegurite eelmängu probleemide kujunemisele või süvenemisele. Vaimse heaolu toetamist saab alustada elukeskkonna kohandamise ja (enese)abi võimaluste laiendamisega ning sellele ongi suunatud käesoleva kursuse põhifookus. |
YID7015.YM Praktiline keskkonnaalane kirjaoskus | Sind huvitavad keskkonnateemad, aga teadmisi napib? Soovid olla hea keskkonnateemade õpetaja, aga tahaksid saada värskeid ideid, kuidas lisaks faktiteadmistele anda edasi ka praktilisi oskusi? Tahaksid paremini orienteeruda keskkonnateabe maailmas? – Siis on praktilise keskkonnakirjaoskuse kursus just sulle. Kursus keskendub keskkonnaalase informatsiooni tarbimisele, kasutamisele ja tõlgendamisele, kasutades selleks praktilisi näiteid, elulisi ülesandeid ja õppekäike. |
YID7016.YM Tehisintellekt, kirjutamine ja automatiseerimine | Kursus tutvustab generatiivse tehisintellekti ja keelemudelite kasutusvõimalusi hariduses, teaduses ja sisuloomes. Arutleme tehisaru-tööriistade ja masin-assistentide eeliste, riskide ja piiratuste üle ning õpime neid praktiliste ülesannete kaudu kasutama kirjatöödes ja analüütikas. Kursus lõpeb eksperimentaalse genereerimis-projektiga, mille käigus luuakse ja kaitstakse väike teadustöö või loovuurimustöö ning analüüsitakse praeguste tehisintellekti-põhiste tööriistade võimekust selle koostamisel. |
YID7017.YM Peredünaamika ja eneseareng abistavate elukutsete esindajatele |
Kas oled kunagi mõelnud, kuidas sinu perekondlik taust kujundab sinu tööd abistava spetsialistina? See kursus pakub võimaluse uurida, kuidas peredünaamika mõjutab sinu isiklikku arengut ja erialast tööd. Kaasahaaravate arutelude, praktiliste ülesannete ja eneserefleksiooni harjutuste kaudu saad väärtuslikke teadmisi iseendast ja oma klientidest. Õpid kasutama oma perekonnakogemusi ressursina and arendama erinevaid enesehoole praktikaid ning tõstad seeläbi oma erialast tõhusust abistavas töös. |
YID7018.YM Inimene silmitsi erinevate tulevikega | Käsitleme inimolu uusi väljakutseid antropotseenis ja planetaarses kriisis, sidudes omavahel minevikukogemused ja tulevikuootused. Seejuures mõtestame ka kultuuri ja vaimse heaolu rolli tulevikuootuste kujunemises ja kujutamises. Võimalike tulevike mõistmine on üha olulisem oskus mõjutades erinevaid elusfääre, maastikke ja ideoloogiad. Kursuse käigus viiakse läbi loomingulised rühmatööd, mis võimaldavad osalejatel põnevate teemadega intensiivselt tegeleda. |
YID7019.YM Säilenõtkus infoühiskonnas - kuidas navigeerida digimaailmas (aine toimub inglise keeles!) |
Kas sind paeluvad hüperühendatud maailma väljakutsed, nagu usaldusväärsus, (vale)informatsioon ja polariseerumine? Kas soovid leida konstruktiivseid lahendusi keerukatele probleemidele? Uus ja innovaatiline magistrikursus „Säilenõtkus infoühiskonnas – kuidas navigeerida digimaailmas“ on loodud uudishimulikele mõtlejaile, kes soovivad süvitsi analüüsida kaasaegse digiühiskonna probleeme. Kursus keskendub traditsioonilise-, ja sotsiaalmeedia seostele, tähelepanumajandusele, võrgustatud avalikkusele, propagandale, meediakirjaoskusele ja emotsioonide rollile selles kõiges. Uurime ajaloolisi, sotsiaal-majanduslikke ja regulatiivseid tegureid, mis on kujundanud tänapäeva infomaastiku ja analüüsime teemasid nagu usaldus, polariseerumine, risk ja säilenõtkus. |
YID7020.YM Kuidas kujundada muutustega kohanevat karjääriteed? |
Kas oskad kokku sobitada oma isiklikud väärtused, erialased huvid ja tööturu ootused ning võimalused?Käesolev kursus aitab tuua selgust töömaailma toimimisse ja tutvustab erinevate karjääristrateegiate rakendamise võimalusi isikupärase ning rahuldustpakkuva tööelu kujundamiseks. Kursuse jooksul analüüsitakse nii muutuste üldisi psühholoogilisi aspekte ja seaduspärasusi kui isikuomadusi ja individuaalseid huvisid ning kaardistatakse nendega sobituvate töökeskkondade piirjooni. Läbi vestluste, rühmatööde ja individuaalsete mõtteharjutuste jõuavad osalejad endale sobivaimate töömaailmas navigeerimise strateegiateni. |
Akadeemia+
Akadeemia+ on üleülikooliline interdistsiplinaarne algatus, mille eesmärk on pakkuda üliõpilastele täiendavaid arenguvõimalusi ning õppejõududele võimalust ühendada õppetööd oma teadustöö selle osaga, mille konkreetne sisu jääb väljapoole õppekavades pakutavat raamistikku.
Kevadsemestril 2024/2025 alustab.
Õppeaine |
Kirjeldus |
---|
Kõigest, mida oled keskkonnakriisi kohta teada tahtnud, aga pole osanud küsida |
Kursuse käigus kulgevad õppijad läbi keskkonnamuutuste ja metakriisiga kaasnevate nurjatute probleemide mitmetahulise maailma. Alustuseks võetakse juppideks lahti kliimamuutuse olemus ja selle põhjused, inimtekkelisus ja seda kinnitavad faktid. Mänguliste tegevuste käigus tutvutakse kliimaskeptikute maailmaga, õpitakse tundma igapäevategevuste süsinikujalajälge ning ressursikasutust. Seejärel liigutakse metakriisi teiste alamkriiside juurde – elurikkuse kadu, veekriis jne. Ühiselt mõtestatakse Maa süsteemide toimeprintsiipe ja lihtsaid mudeleid koostades harutatakse lahti nendevahelised seosed. Looduslikud komplekssüsteemid seostatakse inimese poolt loodud sotsiaal-majanduslike süsteemidega ning selle kaudu liigutakse metakriisi põhjuste ja tagajärgede murettekitavasse maailma. |
Kursusel käsitletakse filosoofilisi vaateid vaimsele tervisele ja sellega seotud vaimufilosoofia probleemidele alates klassikutest ning valdkonna postmodernsest kriitikast kuni tänapäeva debattideni. Põhiliselt tulevad jutuks Läänes levinud diskursused, kuid osa kursusest käsitleb ka vaimse tervise hoidmise tehnikaid Aasia kultuurides. Kursuse eesmärk on problematiseerida mitmeid üldlevinud vaateid vaimsele tervisele ning pöörata tähelepanu |
|
Ebavõrdsused ja õiglustaju: kohalikust globaalseni (aine toimub inglise keeles!) |
See sotsiaal- ja humanitaarteaduslik seminar uurib, mis on ebavõrdsus ja kuidas seda tajutakse. Mis tüüpi ebavõrdsusi on olemas? Kuidas mõelda näiteks kultuurilisest või keskkondlikust ebavõrdsusest lisaks rahanduslikule ja sotsiaalmajanduslikule ebavõrdsusele? Kuidas on omavahel seotud ebavõrdsus ja õiglus ning nende subjektiivne tajumine? Vaatleme nii siinset lähiajalugu kui ebavõrdsuse pikemat ajalugu ning rahvusvahelist struktuuri. |
Seksuaalsus, kehakeel ja tants: käitumismustrite analüüs argielust lavale |
Tantsus - olgu see siis seltskonnatants või lavatants - kehastuvad seksuaalsus ja soolised suhted eriti selgelt. Traditsioonilises seltskonnatantsus nähakse sageli sooliste normide kinnistamist, lavatantsus seevastu on võimalik tantsukeele kaudu neid norme mitte ainult järgida, vaid ka teadlikult eirata või koguni nende vastu protestida. Tants annab kunstilise vabaduse mängida sooliste stereotüüpide ja ootustega, muutes selle eriliseks vahendiks sotsiaalse ja kultuurilise kriitika edastamisel. |
ELU arendustegevusi toetavad Euroopa Liidu Regionaalarengu Fondi projekti Astra meede TLÜ TEE ehk Tallinna Ülikool kui targa eluviisi eestvedaja nr 2014-2020.4.01.16-0033 tegevus B23.