Page 54 - Tallinn University
P. 54
ka täiuslikkus võib olla
väsitav
Tänu nutiseadmetele, sotsiaalmeediarakendustele ning selfikultuurile on meil enneolematu kontroll selle üle, kuidas teised inimesed meid näevad ja tõlgendavad. Paljudel meist teeb see enesetunde pigem heaks.
Katrin Tiidenberg, sotsiaalmeedia ja visuaalkultuuri dotsent
Mõned teadusalad uurivad minevikku, teised aga soovivad ennustada tulevikku. Kui mõelda asjadele, mis on aktuaalsed siin ja praegu, meenub kohe Balti filmi, meedia, kunstide ja kommunikatsiooni instituudi dotsendi Katrin Tiidenbergi uurimistöö selfidest ehk endlitest.
Sel d on küllalt uus ja kiiresti populaarsust kogunud sotsiaalne nähtus, mida mõtestab ka Tiidenbergi raamat „Sel es: Why We Love (and Hate)  em“ ehk „Sel d – miks me neid armastame ja vihkame?“, mille avaldas Inglise kirjastus Emerald Publishing.
Paljud meist on kirglikud sel de tegijad. Samas peetakse endleid nartsissismi või edevuse tunnuseks, millel ei ole omaette kunstilist väärtust ja mis on tihtipeale võltsid. Öeldakse ka, et inimesed üritavad sel de kaudu näida sellena, kes nad tegelikult ei ole.
Instagrami nn modellid on justkui täiuslikud inimesed, kelle elu paistab imeline. Neid jälgides haarab meid sama tunne, mida varem tekitasid iluajakirjad – et teis- tel on täiuslik elu.
Populaarsed Instagrami-kontod maalivad võluva pildi troopilistest reisidest, ilusatest riietest ja lõpmatutest meelelahutusüritustest.
Tiidenberg tõdeb aga, et sotsiaalmeedia kasutajad on aina enam sellisest „täiuslikkusest“ väsinud. Perfektsus on saanud normiks, see ei ole enam üllatav. Tendentsist annavad aimu täiuslikkusele vastukaaluks tekkinud erinevad alternatiivid.
Näiteks Instagrami-emmede seas laialt levinud väljen- dile „nämma emme“ (ingl yummy mummy) on tekki- nud alternatiivne, sarkastiline ja humoorikas „ebapä- deva emme“ (ingl slummy mummy) kuvand, mis viitab emadele, kes näitavad ka elu raskemat poolt, näiteks pesemata pesu või hommikust padjanägu.
katrin tiidenberg


































































































   52   53   54   55   56