Käsitöötehnoloogiad ja disain
Tallinna Ülikooli Haapsalu kolledži käsitöötehnoloogiate ja disaini õppekava eesmärgiks on oskuslikult kasutada traditsioonilisi käsitöö võtteid tänapäevases tootedisainis. Õppetöös on rõhuasetus inimkesksel disainil, mille lähtekohaks on kasutajate vajaduste mõistmine ja loov probleemilahendamine. Töötatakse erinevate materjalidega, kuid peamiselt puidu, plastiku ja metalliga.
Haapsalu kolledži eeliseks õppekava rakendamisel on head töökojad, kus tudeng saab oma ideid praktiliselt realiseerida. Toodete sünnil on lähtutud ideest teostuseni põhimõttest ühendades muistse ja moodsa, jätkusuutlikkuse ja ettevõtlikkuse, ning traditsioonilised ja tänapäevased tehnoloogiad – õpitakse ka 3D mudeldamist ja graafilist disaini.
Õppekava oluliseks osaks on praktilised tootearendusprojektid koostöös erinevate ettevõtete ja organisatsioonidega. Tudengid koostavad lõputööna akadeemilises vormis kirjaliku uurimuse, millest saadud lähteandmetele tuginedes valmib disainlahenduse prototüüp.
Keda ootame õppima?
Eriala sobib neile, kes on huvitatud kaasaegsest tootedisainist kui probleemi lahendamisest. Samuti neile, kes soovivad arendada erialaseid oskusi ja loovust ning omandada teadmisi toodete väljatöötamise spetsiifikast. Ootame õppima nii gümnaasiumilõpetajaid kui ka juba töötavaid aktiivseid inimesi, kellel on soov ennast teostada erialaseid oskusi pakkuval õppekaval ning mõista disaini protsessi alates probleemi püstitamisest kuni prototüübi loomiseni.
Miks tulla meile õppima?
Tegemist on Eestis ainulaadse käsitööd ja tootedisaini siduva õppekavaga, kus on ühendatud traditsioonilised ja kaasaegsed tehnoloogiad, samuti ka alalhoidlikkus ja ettevõtlikkus, keskkonnasäästlik mõttelaad ja jätkusuutlik tootearendus. Peame oluliseks tervisedenduse valdkonda kuuluvate toodete loomist, millele on kiiresti muutuvas maailmas suur nõudlust. Õppetöö praktiline osa viiakse läbi Tallinna Ülikooli Haapsalu kolledži töökodades erialaekspertide juhendamisel. Praktikad toimuvad koostöös erinevate asutuste ja ettevõtetega üle Eesti vastavalt tudengi soovile. Õppetöösse kaasatakse suurte kogemustega õppejõude ja projektide teostamisse oma valdkonna professionaale. Lisaks on osa õppetööst ja/või praktikatest võimalik sooritada välisriikide kõrgkoolides.
Eriala omandamist toetav õppekeskkond
-
Käsitöötehnoloogiate ja disaini õppimine on inspireeriv! Õpetamise aluseks on teooriate sidumine praktikaga. Erialaprojektid on vaheldusrikkad, nii näiteks on võimalik õppetöö käigus projekteerida mööbli- või tarbeesemeid või hoopis pakkuda välja lahendusi kuidas kujundada koolikeskkonda või milliste lahendustega oleks võimalik tõsta koolinoorte liikumisaktiivsust. Erinevate tehnoloogiatega tutvumiseks külastatakse erinevaid tootmisettevõtteid, kasutajate paremaks mõistmiseks käiakse vaatlustel koolides, taastusravikeskustes või hoopis ratsavõistlustel. Loominguliste praktikate käigus ammutatakse inspiratsiooni loodusest ja arhiividest ning muuseumidest.
-
Õppekava läbimisel on suur roll praktilistel tundidel, mis viiakse läbi kolledži töökodades. Õppereisid toimuvad ka erinevate koostööpartnerite laboritesse või ettevõtetesse. Nii näiteks on plastide tehnoloogiate praktiseerimiseks külastatud Kuressaare Ametikooli ja TalTech laboreid, metallide tehnoloogiate raames on praktiline õppetöö läbi viidud sepikojas või kohalike ettevõtete tootmisruumides. Selleks, et mõista ja omandada traditsioonilisi töövõtteid ning inspiratsiooni ammutada pärandkultuurist, on õppetöös omal kohal ka pärandvara ja mööbli restaureerimise praktikumid.
-
Ühiste õppereiside käigus välismaale on tudengitel ja õppejõududel võimalik omandada uusi teadmisi ja kogemusi ning luua kontakte välisülikoolidega.
-
Kolledži erialade rakenduslik iseloom toetab igakülgset osalemist erinevates projektides, sh välisprojektides.
-
Eriala osaleb aktiivselt Eesti ettevõtete innovatsiooniosakute projektides.
-
Õpingute jooksul on võimalik minna Erasmuse vahetusüliõpilaste programmiga vastava valdkonna Euroopa ülikooli, sihtkriikide valikuvõimalus on väga lai.
-
Õpingute lihtsustamiseks pakub Tallinna Ülikool välja võimaluse kandideerida erinevatele toetustele ja stipendiumitele.
Õppekava ja -ained
Käsitöötehnoloogiate ja disaini õppekava peamiseks eesmärgiks on luua eeldused ennast teostava käsitöötehnoloogiaid ja disaini olemust tundva loovisiku kujunemiseks, kes toetub oma tegevuses pärimuslikule kultuurile, traditsioonilistele käsitöötehnikatele ja kaasaegse disaini meetoditele ning töövõtetele.
Õppeakava läbimine loob eeldused interdistsiplinaarsete seoste äratundmiseks erinevates käsitöötehnoloogia rakendusalades, annab teadmised käsitöötehnoloogia ja disaini põhimõistetest, teoreetilistest printsiipidest ja uurimismeetoditest ja valdkonna probleemide sõnastamiseks ning nende lahendamiseks ning annab ka oskused käsitöötehnoloogia ja disaini valdkonna projektide algatamiseks ning juhtimis- ja meeskonnatööoskuste kujunemiseks.
Eriala kohustuslike üldainete mooduli eesmärgiks on anda teadmised disaini ajaloost ja luua eeldused integreeritud teadmiste kujunemiseks kunsti eri suundadest ja praktikas rakendamise võimalustest; anda õppijale üldiseid kunstilisi väljendusoskuseid oma ideede visualiseerimiseks; arendada joonistamise ja maalimise praktilisi distsipliine ning anda teadmised värvusõpetusest ja kompositsiooni alustest teoorias ja praktikas jpm.
Eriala valikainete mooduli eesmärgiks on luua võimalused individuaalsete arenguvajaduste ja intellektuaalse huvi realiseerimiseks, anda võimalus erialaste teadmiste täiendamiseks ja mitmekesistamiseks ning luua eeldused käelist tegevust ja rahvuslikku esemelist kultuuri väärtustavate loovisikute kujunemiseks.
Tutvu õppekavaga
Õppevormi kirjeldus
Rakenduskõrgharidusõpe (nominaalõppeaeg 3 aastat)
Rakenduskõrgharidus on kõrghariduse esimese astme õpe, mille kestel üliõpilaneomandab kindlal kutsealal töötamiseks või magistriõppes edasiõppimiseks vajalikud pädevused. Õppekava kestus on 3 aastat. Õppe maht on 180 Euroopa ainepunkti (EAP). Käsitöötehnoloogiate ja disaini õppekava läbimiseks peab üliõpilane läbima õppekava etteantud mahus, sh. sooritama kõik kohustuslikud õppeained ning koostama ja kaitsma lõputöö.
Sessioonõpe (õppetöö valdavalt N-L kahel kuni kolmel päeval üle nädala). Erandjuhtudel ja etteteatamisega toimub õppetöö ka mõnel muul nädalapäeval.
Enne õpingute kavandamist tuleks arvestada, et sessioonõppe puhul on iseiseivatöö maht suurem ja auditoorseid tunde vähem.
Olulised erialaained
Traditsiooniliste materjalide ja käsitöötehnikatega seotud õppeained:
- Materjaliõpetus:
- puit- ja saematerjalid - Erinevate puiduliikide makroskoopilise ja mikroskoopilise ehitusega tutvumine. Puidurikete määramine ja nende mõju kasutusotstarbele. Kasutusotstarbele vastava puidu valikupädevus.
- metallid ja sulamid - Enamlevinud metallide ja nende sulamitega tutvumine. Ülevaade nende ehitusest, omadustest ja kasutamisvõimalustest.
- plastid ja vaigud - Omandatakse oskused ja teadmised plastide töötlemise alal ja vaikude kasutamise võimaluste ja tehnoloogiate kohta. Plastide ja vaikude jäätmekäitlust ning ohutustehnikat.
- Klaasi töötlemise tehnoloogiad - Saadakse ülevaade klaasikunsti ajaloost ja tutvutakse erinevate tehnoloogiatega klaasi töötlemiseks.
- Vanatehnika restaureerimine - Omandatakse teadmised ja oskused vanatehnika autentseks taastamiseks, kasutades kõiki metallitöö oskusi.
- Joonistamine I-III - Visuaalse mõtlemise ja manuaalsete oskuste arendamine. Selgitatakse iga õppija joonistamise oskused ja neid arendatakse lähtuvalt õppija oskustest. Visandamine kui visualiseerimise töövahend. Ideede, protsesside ja probleemide kujutamine lihtsate joonistuste abil. Omandatakse praktiline kogemus ja oskus erinevate joonistusvahenditega töötamisel.
Disaini ja disainiprotsessiga seotud õppeained:
- Sissejuhatus disaini - Omandatakse teadmisi disaini olemusest ja oskusi neid rakendada. Saadakse ülevaade disaini tekkimise põhjustest ja rollist ühiskonnas ja majanduses.
- Graafilise disaini alused - Õppeaine eesmärk on anda lühi-ülevaade graafilise disaini põhiprintsiipidest ning nende rakendamisest kujundustöödes; praktiliste ülesannete abil näitlikustada esteetilise ja eesmärgipärase disaini loomeprotsessi.
- Kujundusprogrammid - Kujundamiseks vajalike raster- ja vektorgraafika programmide õppimine edasijõudnud tasemel. Praktiliste loovülesannete kaudu antakse oskused esteetiliselt ja tehniliselt kvaliteetse kujundusgraafika loomiseks. Küljendamise ja trükiettevalmistuse põhitõdede omandamine.
- Erialaprojekt I-V (temaatilised arendusprojektid) - Omandatakse oskused temaatilise arendusprojekti kontseptsioonlahenduste loomiseks. Prototüpeerimis- ja visualiseerimisoskuste arendamine.
Eriala aineid toetavad kohustuslikud üldained: õppimine kõrgkoolis, üld- ja sotsiaalpsühholoogia ning erialasid lõimiv uuendus (ELU) mis toetab erialade vaheliste meeskonnatööoskust ja koostöökogemust probleemide lahendamisel. Rakenduskõrghariduses läbib üliõpilane erialase praktika 30 EAP mahus.
Erialane praktika
Erialane praktika sooritatakse disainibüroos, tootmisettevõttes või organisatsioonis, mille raames kavandatakse tootelahendus, mis reaalselt on praktikaettevõttes päevakajaline ja vajalik. Üheks olulisemaks praktikapartneriks on Tallinna Ülikooli Haapsalu kolledži Tervisedenduse ja Rehabilitatsiooni kompetentsikeskus. Koostöös on sündinud mitmeid tervisetoodete lahendusi, mis on äramärkimist leidnud nii üliõpilastööde- kui disainikonkurssidel.
Õppejõud
Arvo Pärenson on lõpetanud Eesti Kunstiinstituudi tootedisaini eriala. Töötanud Eestis kunstiakadeemias õppejõuna alates 1986 ja juhatanud tootedisaini osakonda. Täiendanud ennast erialaliselt Soomes, Itaalias ja Suurbritannias. Teinud koostööd professionaalse disainerina paljude Eesti ja välismaiste ettevõtetega. Alates 2010 töötab lektorina TLÜ Haapsalu kolledžis ja kureerib KTD õpekava. Osaleb TERE KK disainer-projektijuhina rehabilitatsiooni ja tervisetoodete väljatöötamises ja juurutamises.
Arvo Pärenson Eesti Teadusinfosüsteemis
Mati Raal on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia sisearhitektina, hiljem saanud teadusmagistri kraadi restaureerimise ja konserveerimise erialal. Olnud 7 aastat restaureerimise eriala korraline dotsent, hetkel lektor restauraatoritele ja sisekujundajatele. Tartu Kõrgemas Kunstikoolis osalenud viimased 6 aastat lõputööde hindamiskomisjonis ning kuulub ka kooli nõunike kogusse. TLÜ Haapsalu kolledžis on Mati mitu aastat viinud läbi mööblirestaureerimise erikursust, mille käigus õpitakse nii teoreetiliselt kui praktiliselt kasutama vanu tehnoloogiaid ja viimistlemisvõtteid. Lisaks saavad tudengid läbi proovida spetsiifilised, ainult restaureerimisele omased puiduparandamise võtted.
Mati tegeleb mööblirestaureerimisega alates 1979. aastast. Viimased 25 aastat on Mati õpetanud ja läbiviinud koolitusi ja kursuseid mitmel pool Eestis. Perefirma Tsunftijänes OÜ tegeleb lisaks restaureerimisele ja koolitamisele tõelise antiikmööbli müügiga ja stiilsete ruumide sisustamisega. Oleme praktikabaasiks õpilastele paljudest ametikoolidest nii Eestist kui välismaalt.
Mööbli ja interjööri ajaloo uurimise tulemusel on Mati sulest ilmunud mahukas raamat “Mõisate kadunud hiilgus”.
Mati on üks nendest õnnelikest inimestest kelle töö ja hobi langevad kokku. Siiski vahelduseks tubasele tööle meeldib hulkuda püssiga metsas ja mootorpaadiOpen File Browserga kalastada merel. Igal sobival võimalusel aga autoga matkata ja tutvuda teiste maade elu-oluga.
Laura on multimeedia ja disaini õppejõud alates 2013. aastast, ta viib läbi nii graafilise disaini kui ka videotöötluse ja fotograafia loenguid. Õppejõu töös tugineb töökogemustele mitmetes meediaettevõtetes ning on seadnud eesmärgiks arendada tudengite käelisi oskusi ja analüüsivõimet süsteemsete disainilahenduste loomisel. Lisaks õppejõu tööle tegeleb aktiivselt erialaste projektidega graafilise disaini ja videograafika vallas.
Vastuvõtutingimused
Vastuvõtt Tallinna Ülikooli Haapsalu kolledžisse toimub avaliku konkursi korras üks kord aastas, infosüsteemi SAIS (www.sais.ee) kaudu. Dokumente, mida riiklikes andmebaasides ei ole, on võimalik ise SAISi sisestada PDF-failina (koolilõputunnistus, hinneteleht, nime muutuse korral seda tõendav dokument). Lisaks võetakse vastavalt ajakavale paberkandjal lisadokumente vastu kolledži hoones Lihula mnt 12/1, Haapsalu.
Kui eelnev haridus ei kajastu SAISi avaldusel, siis kõrghariduse esimese astme õppesse kandideerimisel tuleb avaldusele lisada skaneering keskhariduse dokumentidest (lõputunnistus ja hinneteleht). Kõrghariduse teise astmesse kandideerimisel tuleb avaldusele lisada skaneering esimese astme lõpudokumentidest (diplom ja akadeemiline õiend). Kui dokumendid ei ole eesti või inglise keeles, siis tuleb üles laadida ka notariseeritud tõlked. Kui eelnev haridus on lõpetatud välismaal ja on lastud hinnata ENIC/NARIC Keskuses, siistuleb lisada dokumentidele ka hinnang.
Kui oled vahetanud nime (st lõpudokumendil ja avaldusel ei ole sama nimi), siis tuleb lisada ka dokument nime muutmise kohta.
Vastuvõtueksam 100%
Sisseastumise ajakava vaata siit
NB! Eksami aega ei ole võimalik muuta.
Vastuvõtueksam koosneb kahest osast:
- Loominguline katse, mille raames kandidaat valmistab etteantud materjalist lihtsustatud tootemaketi. Kandidaatidel palume võtta kaasa: joonlaud (max 30 cm), kolmnurk joonlaud, lõikenuga paberile/papile, liimipulk, harilik pliiats, kustutuskumm, omal valikul värvilised markerid või värvipliiatsid, käärid. Katse kestvus 4 tundi.
- Loomingulise katse esitlus ja vestlus vastuvõtukomisjoniga, Loomingulise katse esitlus ja vestlus vastuvõtukomisjoniga, kus hinnatakse kandidaadi valmisolekut õpinguteks ja sobivust erialale. Kandidaadi iseseisvate loominguliste tööde/portfoolio esitlemine (juhul, kui need on olemas). (30 p)
Peamised hindamiskriteeriumid:
Loomingulisel katsel hinnatakse idee originaalsust, valitud teema aktuaalsust/uudsust, olulisust ja põhjendatust, lahenduse ratsionaalsust ja oskust pakkuda välja ideid tehnilisele teostatavusele. Maketi teostuses hinnatakse etteantud materjalide kasutamise leidlikkust, maketi ja visuaalide esteetilist väärtust, idee ja maketiga/visuaalidega esitletud parameetrite/funktsioonide vastavust püstitatud eesmärkidele.
- loominguline katse/ idee max 40 punkti;
- loominguline katse/ maketi ja visuaalide kvaliteet max 30 punkti.
Loomingulise katse esitluses hinnatakse oma seisukohtade esitamise- ja argumenteerimisoskust, esitatud küsimustele vastamist. Vestlusel hinnatakse sobivust erialale ja õpimotivatsiooni põhjendust.
Vestlusel on võimalik saada kuni 30 punkti (kolm hindajat * (3 kategooriat - loomingulise katse esitlus, kandidaadi valmisolek õpinguteks ja sobivus erialale* 10 punkti)).
Hindamise kirjeldus:
Iga osa hinnatakse eraldi võttes aluseks vastava osa punktiskaala. Osade eest saadud punktid liidetakse kokku (max 100 punkti). Komisjon hindab kandidaati eelnevalt kokkulepitud hindamiskriteeriumite alusel, andes vestluse lõppedes konsensusliku hinnangu.
Eksamil käsitletavad erioskused:
Kandidaadi iseseisvate loominguliste tööde/ portfoolio esitlemine
Vastuvõtulävend on 65 palli.
Kuhu edasi?
Silmapaistvad vilistlased:
Käsitöötehnoloogiate ja disaini eriala on kunsti, inseneeria ja käsitöö kokteil. Millist osa rohkem rõhutada, seda saab tudeng ise valida. Siin juhatatakse võimalike tööriistadeni, kasutamine iga sepa oma kätes. Õppimine on aktiivne protsess, tuleb ise aktiivselt osaleda, oodates vaid õpetamist ja tehes ära minimaalselt nõutava, oleks lati alt läbi jooksmine. See aeg on siin nii üürike. Tuleb olla nõudlik nii enda kui tarkusi jagavate allikate vastu. Ka kaaslaste tuge ei saa alahinnata. Iga isiksus lisab oma maitsenüansi. Ja tuleb olla uudishimulik. Disain on maailma parandamine, pisikeste sammudega. Planeerimise protsess on disaini alus, ent sellesse ei tohi takerduda peljates asjade füüsilisse vormi valamist. Tuleb teha, tuleb ära teha. Teooria suunab, kogemused õpetavad. Eriti käsitööoskuste arendamisel. Koolis saab palju katsetada pelguseta, et äkki ei tule perfektne välja. Kindlasti ei tule. Täiuslikke asju polegi olemas. Seda tunnetan igapäevaselt eritellimusmööblit konstrueerides ja ehitades, otsides kompromisse ja optimaalseid lahendusi. Koolitöödes saab igasugust utoopiat proovida.
Haapsalu kolledžisse õppima sattusin ilmselt eriala nimetuse pärast – pean väga lugu meie kultuuripärandist ja esivanemate käsitööoskusest, samas hindan kõrgelt tänapäevase tehnoloogia arengut ja võimalust neid kahte siduda kaasaegse disaini võtmes. Kui kooli peale tagasi mõtlen, siis esmalt meenuvad inimesed, säravad persoonid õppejõududena kui ka kaasüliõpilastena. Meenuvad ka õpetlikud ekskursioonid ettevõtetesse, kust saadud teadmisi on ka hiljem vaja läinud. Eraldi ühtegi õppeainet välja tuua ei tahaks, sest palju õpetlikku tuli ka n-ö ridade vahelt, millele õppima tulles ei osanud isegi mõelda. Minu jaoks olid need kolm väga õpetlikku ja innustavat aastat.
Millistel erialadel võib tööd leida?
Õppekava läbinul on võimalus suunduda tööle disainerina tööstuses, tehnoloogina käsitööettevõttes, plastmaterjalide modelleerijana, disainer-väikeettevõtjana, käsitöömeister-väikeettevõtjana.
Edasiõppimisvõimalused
Õpinguid on võimalik jätkata magistriõppes Eestis ja välismaa kõrgkoolides. Tallinna Ülikooli tehnoloogiavaldkonna ainete õpetaja magistriõppe läbimisel on võimalus töötada tööõpetuse õpetaja, kutseõpetaja või käsitööringi juhendajana. Lisaks on võimalik edasi õppida Eesti Kunstiakadeemia ja Tallinna Tehnikaülikooli tootearenduse ja disaini valdkondade magistriõppekavadel.