Näide 12. Olgu meil sagedustabel, kus x omandab väärtusi
1 6.
x
1 2 3
4 5
6
y 15
17 18 17,5 16
25,5
In[15]:=
andmed = {15, 17, 18, 17.5, 16, 15.5}
Out[15]=
{15, 17, 18, 17.5, 16, 15.5}
Kui parameetri PlotJoined väärtuseks määrata
True, ühendatakse punktid murdjoonega. Nii saame joonestada sagedustabelile
vastava jaotuspolügooni.
In[16]:=
ListPlot[ andmed, PlotJoined->True]
In[17]:=
ListPlot[ andmed, PlotStyle->PointSize[0.03]]
Näide 1. Joonestame pinna, mille võrrand on z
= sin(xy), kui x Î [0; 2p
] ja y Î [0; p
].
In[1]:=
Plot3D[Sin[x*y] ,{x,0,2 Pi},{y,0,Pi}]
Koos käsuga Plot3D saab kasutada ka parameetreid. Mõned
neist on analoogilised vastavate kahemõõtmelise graafika
parameetritega, mõned aga on tarvitusel üksnes ruumigraafika
korral. Parameetrite täielik loetelu on toodud lisas B.
HiddenSurface-> ( True või
False )
Vaikimisi True.
Väärtuse False korral joonestatakse pind sõrestikmudelina.
Kuna värve ei kasutata, toimub joonestamine kiiremini.
Näide 2. Joonestame uuesti eelpool toodud pinna, andes
parameetrile HiddenSurface väärtuseks False.
In[2]:=
Plot3D[ Sin[x*y] ,{x,0,2 Pi}, {y,0,Pi},
HiddenSurface->False]
AxesLabel->{"x-nimi","y-nimi","z-nimi"}
Vaikimisi None.
Koordinaattelgede juurde nimetuste kirjutamine. Analoogiline parameeter
on olemas ka kahemõõtmelise jooniste jaoks. Ruumijooniste
korral on telgede tähistamine olulisem, sest pinda võib vaadata
suvalise nurga alt ja iga kord ei ole lihtne aru saada, milline on x-telg
ja milline y-telg.
PlotPoints->{nx ,ny
}
Vaikimisi {15,15}.
Määrab, mitu alajaoutuspunkti arvutatakse pinna joonestamiseks
x-
ja y-telje suunas.
Näide 3. Joonestame võrrandiga z =
sin
x sin 3y määratud pinna, kui x
Î
[ 2; 2] ja y Î [ 2; 2]. Alajaotuspunkte
võtame mõlemas suunas 25. Parameetriga AxesLabel kirjutame
koordinaattelgede juurde tähised.
In[3]:=
Plot3D[ Sin[x] Sin[3y], {x,-2,2}, {y,-2,2},
PlotPoints->{25,25},
AxesLabel->{"x","y","z"}]
ViewPoint->{vpx,vpy,vpz}
Vaikimisi {1.3,-2.4,2} .
Määrab punkti, millest pinda vaadatakse. Vaatepunkti valikut
lihtsustab selektor, mille avab klahvikombinatsioon [Ctrl] + [Shift] +
V või hiireklõps koordinaatteljestikuga nupul
. Selektoril olev kuubik pööratakse liugurite abil sobivasse
asendisse, vajutus nupule Paste kirjutab valitud vaatepunkti käsureale
kursori asukohta.
Näide 4. Teeme eelmises näites antud pinnast veel
ühe joonise, kuid teise nurga alt vaadatuna.
In[4]:=
Plot3D[ Sin[x] Sin[3y], {x,-2,2}, {y,-2,2},
PlotPoints->{25,25},
AxesLabel->{"x","y","z"},
ViewPoint->{-2.5,-1,2}]
PlotRange->{{xmin
,xmax},{ymin
,ymax},{zmin
,zmax}}
Võimaldab täpsustada, milline ruumi osa joonisel kujutatakse.
Oluline erinevus võrreldes vastava kahemõõtmelise
graafika parameetriga on see, et ruumigraafika korral lühike kirjaviis
PlotRange->{zmin ,zmax}
annab piirid
z-telje jaoks. Teiste sõnadega, nii saab määrata,
milliseid z-telje punkte läbivad joonise põrand ja
lagi.