1. peatόkk Algteadmisi
Esimeses peatükis antakse Mathematica kasutamiseks vajalikud algteadmised ja selgitatakse mõisteid, mida hilisemas töös tarvis läheb. Et siia on püütud koondada vastuseid paljudele võimalikele küsimustele, võib osa materjali algul tunduda igav ja mittevajalik. Põhimõtteliselt võib lugeja alustada juhendiga tutvumist oma jaoks kõige huvitavamast teemast, kuid sel juhul võib-olla hiljem esimese peatüki juurde tagasi pöörduda.
 

§1. KUIDAS TÖÖTAB MATHEMATICA

1.1. Töö alustamine

Mathematica käivitamisel avatakse automaatselt ka uus tööfail, seetõttu võib kohe pärast paketi avanemist sisestada esimese ülesande.
Sisestame klaviatuuril näiteks 1+2+3 .
Seejärel vajutame ühekorraga klahve [Shift] ja [Enter]. Ühe sõrmega vajutatakse [Shift]-klahv alla ja teisega tehakse lühike vajutus [Enter]-klahvile. (Te ei usu, kui palju probleeme tekitab selline operatsioon algajatele!) Sellega anname märku, et ülesanne on sisestatud ja arvuti võib seda lahendama hakata. Tulemus näeb ekraanil välja järgmine:
Mathematica 2.2 screenshot
Kiri In[1] tähistab sisendrida ning Out[1] temale vastavat väljundrida. Number 1 näitab, et see oli käesoleva töösessiooni esimene arvutus. Mathematica annab kõigile arvutusele automaatselt järjenumbri. Nummerdamist alustatakse 1-st iga kord peale paketi käivitamist.
Nii sisend- kui väljundrida on piiritletud akna paremas servas paiknevate klambritega. Kolmas pikem klamber grupeerib sisend- ja väljundrea üheks tervikuks.
Peenike must joon väljundrea järel on tegelikult kursor, mis näitab järjepunkti asukohta. Uue ülesande sisestamisel asendub joon tavalise tekstikursoriga.

1.2. Mathematica avaldise koostamine

Selleks, et Mathematica abil ülesannet lahendada, tuleb ülesanne sõnastada sellele paketile arusaadavate väljendite abil. Seda nimetatakse Mathematica avaldise koostamiseks. Kuna erinevaid võtmesõnu on küllaltki palju ja süntaksireeglite poolt pakutavad võimalused laialdased, võib avaldise koostamine keerukamate ülesannete lahendamiseks olla väga komplitseeritud.
Esitame siinkohal mõned esmavajalikud põhitõed.

1.3. Üldteadmisi Mathematica kasutamisest

§2. TEHTED. KONSTANDID. FUNKTSIOONID

2.1. Tehted

Aritmeetiliste tehete tegemisel võib kasutada tehtemärke, kuid olemas on ka tehtele vastavad sõnalised operaatorid.
x+y+z            Plus[x,y,z]     liitmine
-y               Minus[y]           lahutamine, negatiivne arv
x*y*z või  x y z  Times[x,y,z]  korrutamine
x/y              Devide[x,y]    jagamine, harilik murd
x^y              Power[x,y]      astendamine
Korrutamismärgina võib kasutada tühikut. Kui ei teki võimalust mitmeseks tõlgendamiseks, võib ka tühiku ära jätta. Näiteks võib kirjutada 4(2+3) , 3Sin[2] jne. Avaldis  tuleb kirjutada kujul a Sin[2] ja mitte aSin[2], sest viimasel juhul aSin omaette väljendiks.
Tehtemärkide +, -, * ja / ette ja järele võib lisada tühikuid, et muuta avaldist paremini loetavaks. Näiteks x+y+z asemel võib kirjutada  x + y + z.
Kõigepealt tehakse astendamised, siis korrutamised ja jagamised ning lõpuks liitmised ja lahutamised. Tehete järjekorda saab muuta ümarsulgude abil.
Kui avaldis sisaldab harilikke murde, tuleb sageli kasutada täiendavaid ümarsulge, mida traditsioonilise murrujoonega kirjaviisi korral pole tarvis.
Näide 1.— 1/(5.2-0.2) ---> 0.2
— 8^(2/3)     ---> 4
Mõnel juhul on lubatud kahe tehtemärgi kõrvutikirjutamine.
Näide 2.           —   3^-4        ---> 
                 2 ( – 3)       —  2*-3        ---> -6
                 (Siin korrutamismärgina tühikut kasutada ei tohi.)

2.2. Konstandid

Sagedamini esinevate konstantide tähistamiseks on olemas spetsiaalsed väljendid.
    Pi                 — p
    E                   — e
    I                   — i
    Degree         —  (1 kraad)
    Infinity     — ¥ (lõpmatus)
Konstantidega võib teha tehteid nii nagu arvudega. Konstant loetakse täpseks arvuks, seega Pi + 2Pi annab tulemsueks 3Pi, aga mitte 9.42478. Vajaduse korral esitab Mathematica ka ülesande vastuse konstantide abil.
Näide 3. Arvutame kahe kompleksarvu jagatise .
    In[1]:=      (-1+4I)/(3+2I)
    Out[1]= 5   14 I
             -- + ----
             13    13

2.3. Funktsioonid

Kuna meie vaadeldav tarkvarapakett on loodud spetsiaalselt matemaatiliste ülesannete lahendamiseks, siis on talle sisse ehitatud võrdlemisi suur hulk matemaatilisi funktsioone. Käesolevas punktis vaatleme neist tuntumaid. Funktsiooni argument esitatakse enamasti kandilistes sulgudes. Kui argumente on mitu, siis eraldatakse nad komadega.
 
Trigonomeetrilised funktsioonid
Arkusfunktsioonid
Hüperboolsed funktsioonid
Areafunktsioonid
Siinus
Sin[x]
ArcSin[x]
Sinh[x]
ArcSinh[x]
Koosinus
Cos[x]
ArcCos[x]
Cosh[x]
ArcCosh[x]
Tangens
Tan[x]
ArcTan[x]
Tanh[x]
ArcTanh[x]
Kootangens
Cot[x]
ArcCot[x]
Coth[x]
ArcCoth[x]
Seekans
Sec[x]
ArcSec[x]
Sech[x]
ArcSech[x]
Kooseekans
Csc[x]
ArcCsc[x]
Csch[x]
ArcCsch[x]

Näide 4. Arvutame tan täpse väärtuse.
       In[2]:= Tan[Pi/3]
       Out[2]= Sqrt[3]
       Tulemuseks saime .
Näide 5. Arvutame  väärtuse kümnendmurruna. Kuna argument on antud kraadides, korrutame ta konstandiga Degree. Et saada tulemust kümnendmurruna, kasutame funktsiooni N, mida kirjeldame pisut allpool.
    In[3]:= N[Cos[62 Degree]]
    Out[3]= 0.469472
Lisaks matemaatilisest analüüsist tuntud funktsioonidele esineb ka rida teisi funktsioone, mida tavaliselt funktsioonideks ei nimetata. Sellised on näiteks avaldise ligikaudse väärtuse leidmine, ümardamine, ühisteguri leidmine, juhuarvude genereerimine jne.

§3. LOENDID

3.1. Loendi mõiste

Loend (list) kujutab endast avaldiste jada, mis on omavahel komadega eraldatud ja paigutatud loogelistesse sulgusesse. Tüüpiline loend on näiteks {a,b,c,d,e,f}.
Ühetüübiliste andmete loendisse grupeerimine muudab esituse ülevaatlikumaks ja kompaktsemaks, seda nii arvuti kui inimese seisukohalt. Loendeid võib vaadelda kui matemaatikas kasutatavate vektorite ja maatriksite analooge. Programmeerimises nimetatakse selliseid andmetervikuid tavaliselt massiivideks.

3.2. Tehted loenditega

3.3. Loendite koostamine

Loendite abil on lihtne lahendada funktsioonide tabuleerimisega seotud ülesandeid. Üks lihtsamaid võimalusi vajaliku loendi koostamiseks on korraldus Table.

Table[f(i),{i,imax }]  Tulemuseks saame loendi {f(1),f(2),f(3),…,f(imax)}. Koostatakse loend funktsiooni väärtustest, kui argument i muutub 1-st kuni imax-ini sammuga 1.
Näide 8. Koostame loendi, mille elementideks on naturaalarvude 1 — 10 ruudud.
    In[13]:=  Table[i^2,{i,10}]
    Out[13]=   {1, 4, 9, 16, 25, 36, 49, 64, 81, 100}
Käsul Table on olemas mitu erinevat süntaksivarianti.

Table[f(i),{i,imin ,imax }]  Siin määratakse i algväärtuseks imin.
Table[f(i),{i,imin ,imax ,di}] Muutuja i väärtust muudetakse sammuga di.

Näide 9. Koostame funktsiooni  f(x) = 3x3 –  väärtuste tabeli piirkonnas [1; 2] sammuga 0,1.
    In[14]:=  TableForm[
              Table[{x, 3*x^3-Sqrt[x]}, {x, 1, 2, 0.1}]
          ]
    Out[14]//TableForm=

1     2
1.1   2.94419
1.2   4.08855
1.3   5.45082
1.4   7.04878
1.5   8.90026
1.6   11.0231
1.7   13.4352
1.8   16.1544
1.9   19.1986
2.    22.5858
Tulemuseks on kahemõõtmeline loend. Selles on võimalik veenduda, kui jätta ära korraldus TableForm.

Table[f(i ; j ; …),{i,imin ,imax ,di},{j,jmin ,jmax ,dj},…]  Nii saab koostada mitmemõõtmelisi loendeid.
Näide 10.  Koostame tabeli, mille esimses veerus oleksid naturaalarvud 1 — 10, teises veerus nende ruudud, kolmandas kuubid ja viimases neljandad astmed.
     In[15]:=     TableForm[Table[ i^j,
              {i,10},{j,4}]]
    Out[15]//TableForm=

     1   1    1     1
     2   4    8     16
     3   9    27    81
     4   16   64    256
     5   25   125   625
     6   36   216   1296
     7   49   343   2401
     8   64   512   4096
     9   81   729   6561
     10  100  1000  10000
    Järgmine peatükk    Sisukord