Riikliku õppekava uues versioonis on kaasajastatud ja täpsustatud nõudeid infotehnoloogia õpetamisele põhikoolis ja gümnaasiumis. Peamiseks erinevuseks võrreldes 1996. a õppekavaga on konkreetsete pädevusnõuete fikseerimine põhikooli ja gümnaasiumi lõpetajatele. Infotehnoloogia (IKT) pädevuste määratlemise vajadust kinnitavad järgmised faktid.
1. Informaatika kui õppekava läbiva teema raames õpilastelt
oodatavad IKT-pädevused olid 1996. a riikliku õppekava üldosas
liiga napilt lahti kirjutatud ega pakkunud aineõpetajaile piisavat
tuge nende integreerimiseks teiste õppeainete ainekavadesse.
2. Igasügisesed kurtmised koolide Internetilistis näitavad,
et paljudel informaatikaõpetajatel on kogemuste puudumise tõttu
raskusi ainekava koostamisega. Haridusministeeriumilt oodatakse konkreetsemaid
juhtnööre - selgemat raamkava, mis kataks nii põhikooli
kui ka gümnaasiumi vajadused. Konkreetse ainekava puudumisel kasutatakse
selle aseainena arvutikasutaja oskustunnistuse standardeid (mõnel
pool isegi algklassides) või gümnaasiumi ainekava.
3. Paljudes koolides keskendutakse informaatikatundides üksnes
arvutikäsitsemise oskuste kujundamisele, mistõttu teiste IKT-pädevuste
arendamine jääb tähelepanuta. Näiteks ei mõista
koolinoored tarkvara autoriõiguste, andmeturbe, infosüsteemide,
kaugtöö jms probleemide olemust, ei oska Internetist leitud infot
kriitiliselt hinnata jne.
4. IKT-pädevusi on võimalik arendada mitmel moel: ainetevaheliste
õpiprojektide kaudu, ainekavu läbiva teemana (integreerituna
teistesse ainetesse), eraldi õppeainena, huviringina, koolivälistelt
– koolile peab jääma vabadus valida oma tee, kuid nõutud
pädevused tuleb tagada. See eeldab just selgelt sõnastatud
IKT-pädevusi, mitte detailset informaatika ainekava.
5. Põhikoolilõpetajate IKT-pädevuste tase on väga
ebaühtlane. Põhikooli lõpetamisel vahetavad paljud õpilased
kooli, seega on just kolmandas kooliastmes vaja IKT-pädevuste taseme
ühtlustamist. Kehtiva riikliku õppekava tegemise ajal oli koolide
varustatus tehnikaga tasemel, mis ei võimaldanud kõikidel
koolidel III kooliastmes infotehnoloogia alast õppetööd
läbi viia, nüüdseks on olukord oluliselt paranenud.
6. Ei ole riiklikule õppekavale vastavad eestikeelseid kooliinformaatika
õpikuid.
7. Paljud aineõpetajad ei ole valmis informaatikat läbiva
teemana oma aine kaudu õpetama.
Uuendatud riiklikus õppekavas on üldharidusliku põhikooli
lõpetajalt oodatavad IKT-pädevused määratletud kõigile
koolidele kohustusliku tasemestandardina. See ühtne pädevuste
süsteem annab õpetajatele riikliku õppekavaga kooskõlas
oleva ühtse raamistiku IKT alaseks ainekava-arenduseks, võimaldab
koolides juba toimivate omanäoliste ainekava-stsenaariumide praktiseerimist
ja edasiarendamist.
Riikliku õppekava uues versioonis jääb (sarnaselt eelmise
versiooniga) informaatikale ja infotehnoloogiale kahene roll:
1) IKT kui gümnaasiumi valikaine, mille sihtrühmaks on tehniliste
huvide ja kalduvustega õpilased. Selle õppeaine valiku eelduseks
on arvuti käsitsemise oskused põhikooli lõpetaja IKT-pädevuste
tasemel. Valikaine sisu muutub varasemaga võrreldes rohkem informaatikateadusel
põhinevaks (infosüsteemid, algoritmid, andmestruktuurid, programmeerimine).
Valikaine eesmärgid, sisu ja meetodid fikseeritakse täpsemalt
ainekavas. Koolid võivad sellele lisaks pakkuda ka informaatika
erikursusi, nt arvutigraafika, veebidisain, digitaalfotograafia, videotöötlus,
animatsioon, digitaalne helitöötlus, tehnilise joonestamine arvutis
jne;
2) IKT kui õppekava läbiv teema, mis integreeritakse nii
põhikoolis kui ka gümnaasiumis erinevate õppeainete
ainekavadesse. Läbiva teema raames õpitakse IKT vahendusel
oma tööd paremini ja efektiivsemalt korraldama, kaaslastega suhtlema
ja koostööd tegema, ühtlasi omandatakse ja arendatakse IKT-pädevusi.
IKT kui ainekavu läbiva teema eesmärgid on reglementeeritud riiklikus
õppekavas loetletud põhikooli lõpetaja IKT-pädevuste
abil. Et varem pole sellelaadseid pädevusnõudeid põhikooli
lõpetajatele kehtestatud, pole kõigil praegustel gümnaasiumiõpilastel
sellel tasemel arvutikäsitsemise oskusi. Seetõttu tegi informaatika
ainenõukogu ettepaneku esialgu (aastail 2001?2004) rakendada nii
põhikooli kui ka gümnaasiumi lõpetajatele samu pädevusnõudeid.
A. IKT käsitlemisoskused ja neid toetavad teadmised
B. IKT majanduspoliitiliste, sotsiaalsete, eetiliste ja inimlike
aspektide mõistmine
C. IKT kasutamine õppevahendina
D. IKT kasutamine suhtlemisvahendina
E. IKT kasutamine info analüüsi vahendina
Riiklikus õppekavas loetletud põhikooli/gümnaasiumi
lõpetaja IKT-pädevused on suhteliselt laiad ja integratiivsed,
üks pädevus võib olla seotud ülal toodud profiili
mitme erineva lõiguga. Näiteks alljärgnev pädevusnõue
puudutab profiili alalõike A, C ja D:
õpilane kavandab, loob ja esitab infotehnoloogia abil nii iseseisvalt kui ka koostöös kaasõpilastega esteetiliselt vormistatud sisukaid tekste, multimeedia esitlusi, kuulutusi jms. |
IKT-pädevustega seotud õpiprotsessi hindamise objektideks
on nii õppetunnis kui ka väljaspool tundi tehtud iseseisvad
ja rühmatööd. Õpiprotsessi hindamise meetoditena
on kasutatavad:
IKT-pädevuste arvestusliku hindamise eesmärk on õpitulemustele
objektiivse hinnangu andmine mingi tervikliku aineosa (nt teema või
kursuse) käsitlemise järel. Arvestusliku hindamise objektiks
on iseseisvalt või rühmatööna sooritatud arvestustööd
(nt uurimistöö, referaat, essee,
õpimapp, multimeedia-esitlus), projektiaruanded
ja -dokumentatsioon (k.a osalemine e-posti vahendusel
toimunud diskussioonides) või testivastused. Arvestusliku hindamise
alusena võib kasutada osaliselt ka õpilase IKT-pädevusi
peegeldavaid protsessihindeid.
IKT-pädevuste arvestusliku hindamise kriteeriumid määratleb õpetaja ise, lähtudes ülaltoodud pädevuste loendist ja enda koostatud ainekavast.
Kui kool on eraldi informaatikakursuse asemel otsustanud integreerida IKT-pädevuste arendamise teistesse õppeainetesse, on võimalik ja soovitatav IKT-pädevusi hinnata arvestuslikult samaaegselt ainealaste õpitulemustega (pannes nt arvuti abil sooritatud emakeele arvestustöö eest ka teine hinde IKT-pädevuste demonstreerimise eest). Samas on IKT-pädevuste arvestuslikku hindamist võimalik korraldada ka eraldi eksamina õppeaasta lõpul.
Perspektiivis on jõuda selleni, et põhikooli ja gümnaasiumi
lõpetamisel demonstreerivad kõik õpilased eksami-
või tasemetöö kaudu ka oma infotehnoloogiaoskusi.
Kuigi Kurevere PK informaatika ainekava näib esmapilgul täiesti
arvutiõpetuse keskne olevat, saavutatakse laiemad pädevused
uute õpiülesannete abil – need on loodud põhikooli lõpetaja
IKT-pädevustest lähtudes. Iga veerandi lõpul toimub teemat
kokkuvõttev kontrolltöö, kevadine informaatikaeksam tehakse
naabruses asuvas suuremas gümnaasiumis.
Aasta lõpul panevad emakeele, võõrkeele ja maateaduse õpetajad üheskoos nende õpiprojektide põhjal igale 8. klassi õpilasele arvestusliku informaatikahinde, lähtudes põhikooli lõpetaja IKT-pädevuste loendist ja teadmisest, et ka 9. klassis jätkub informaatika õpetamine integreerituna teistesse õppeainetesse. 9. klassi lõpul sõidavad Sikepalu õpilased maakonnakeskuse gümnaasiumisse informaatikaeksamit tegema.