See juhtub just siin, meie enda toas; keskmise eestlase, selle usukauge linnainimese kodus kohtuvad nad - kirik ja mets. Kui soovite, siis EELK ja RMK, sest just need organisatsioonid on eestlase mõtteilmas kiriku ja metsa vardjad, olgu peale, et on olemas ka teisi kirikuid ja religioonegi, ning olgu peale, et peale riigimetsa kasvavad puud ka eramaal, parkides-õuedes jm. Kuid võtkem meie maastikupildilt metsad ning eemaldagem kirikutornid alevike ja linnade panoraamidelt - ja see poleks enam kindlasti see Eesti, mida tunneme! Ka mitte siis, kui pildilt kaovad ainult riigimetsad ja ainult luteri kirikud. Sellepärast pole ka tähtsusetu, kuidas EELK ja RMK kumbki «oma haldusalas» - meie kirikutes ja metsades - toimetavad, majandavad ja korraldavad. Eeskätt seostatakse kirikuga sakraalsust, pühadust, ja seda teevad ka need, kes pole tõsiusklikud. Samasugust püha hardust kogevad inimesed üldiselt ka metsas käies. (Siin ei räägi ma professionaalsetest sae- ega usumeestest, vaid ikka tollestsamast keskmisest eestlasest.) See on üks omapärane tunne: süda on avatud ja meeled on valla, silmapupillid suuremad, eelistatakse pidada harrast vaikust ja mitte häirida rahu, siin esinetakse vähem ja kuulatakse rohkem. Ollakse millegi suurema ees või sees või lähedal. Nii metsa kui kirikuga käib kaasas ka veidi (au)kartust, võimalust pisut üleloomulikku väge kogeda. Kohtuda millegi endast igavikulisemaga, millegi sellisega, mis on kestvam kui meie ajalik eksistents. Saada osadust kas suurest jumalaväest või looduse suurusest ja ülevusest. Sestap usun, et eestlasele on mets ja kirik ühtviisi olulised. Mis sellest, et oleme uskmatum rahvas maa peal ning kirikus käivad meil vaid üksikud. Ometi ummistuvad kirikud kirikulistest jõuluajal ja lihavõttel. Niisamuti ei käi tavaline linnaeestlane, kes me ju enamikus oleme, sugugi igapäevaselt metsas. Metsaski on rahvast rohkem vaid ajuti - marja- ja seeneajal. Ja ega me tegelikult ju ei tunne õigupoolest ei oma kirikute väärtusi ega metsade oma. Kui paljud meist on kohanud Alutaguse laantes lendoravat või näinud Valjala kiriku ristimisvaagnat, kui paljud meist tunnevad Järvselja Kuningamändi või Karja kiriku skulptuurigruppe? Ja ega keskmine eestlane peagi olema neid näinud, rahvuslikus minapildis on hoopis tähtsam teadmine ja kindlustunne, et meie looduses on suuri laasi, kus tõepoolest elavad haruldased metsloomad, ning et meie kirikud on kindlad kojad, kus leidub tõelisi kultuuriväärtusi. Metsa ja kirikut ühendab veel ühe olulise ühisjoonena seegi, et nad on alati olemas. Nad peavad alati käepärast, õigemini jalapärast olema, et me saaksime sinna minna, kui me igapäevaselt nendele ei mõtlegi. Nad on nagu vanaema või ustav sõber, kes sind alati tervitab just siis, kui sul on tahtmist ja aega tema poole pöörduda olgu siis hingeliseks kosutuseks või vaimu värskenduseks. (Ääremärkuse korras: on ka utilitaarsemaid põhjusi, kui nii tohib ütelda: kirikusse pöördutakse hingeõnnistuse nimel, metsa minnakse küttepuude toomiseks ja vanaemale minnakse külla tema maitsvate pannkookide pärast.) Ja nagu vanaemalt, eeldame nendeltki üldiselt ju asju, millega oleme harjunud. Niisiis ei nõua me alateadlikult oma kirikult ja oma metsalt mitte uuenduslikkust, vaid alalhoidlikkust, pigem paigalseisu kui muudatusi. Ja kuigi see kõlab ehk halvasti, pole ta seda mitte. Tahame lihtsalt kindlust, et selles muutuvas maailmas, tänapäeva tormleva elutempo juures oleks vähemalt kusagil võimalik leida paopaika. Seda pagu loodame leida metsa- ja kirikumüüride vahelt. Ka arhitektooniline plaan on oluline: meie kultuurilises eneseteadvuses peab ühel õigel kirikul olema kõrge lagi ja uhked võlvid ning suurte metsapuude võrad peavad samuti puudutama taevast, moodustades meie kohal loodusliku katedraalivõlvi. Orelihelid ja tuulekohin männiladvus - need on vist ühe ja sama pühadustunde osad. Kiriku arhetüüp on ilus kaugele paistva kellatorniga ehitis, mis kõrgub iidsetel alusmüüridel. Ja mille kaarjailt aknailt heidavad vitraažid värvilist valgust arhailisele puupingistikule. Ja veel on seal altarimaal ülemöödunud sajandi tumedates toonides, kujutamas Kristust ristil või tema allavõtmist. Ja kindlasti on seal erudeeritud pastor mustas talaaris, keda igal pühapäeval jumalateenistusel kantslist jutlustamas võib kuulata ja kes eestlauljaks on, kui kogudus omal viisil vanu saksa kirikulaule kaasa jorutab. Selline on kirikupilt, see seisab, ja mitte eelmises, vaid vähemalt üle-eelmises sajandis. Aga paradoksaalsel kombel on vist just selles kiriku väärtus. Kas ei pea aga kirik käima ühiskonna muudatustega rohkem kaasas, olema avatum ning püüdma saavutada kontakti uute põlvkondadega? Kas ei peaks kirik olema atraktiivsem, kasutades ilmalikus elus domineerivaid meetodeid ja konkureerima muude tänapäeva ahvatlustega? Seda on ju püütud ka teha, on muudetud liturgilist korda «kaasavamaks», jumalateenistusi on asendamas missad, mustakuuelistest pastoritest on saanud valgetes albades preestrid, ja ka kirikulised ei kuula enam niisama omaette, vaid neilt oodatakse hoogsat osalust ja üksteisega suhtlemist. «Nagu tänapäeval kõikjal näha saab. » Kuid uuenduste tuules on luteri kiriku mõjujõud ühiskonnas kahetsusväärselt hoopis langenud ning kiriku liikmete arv pigem vähenenud. Ilmselt on üheks põhjuseks just see, et alateadlikult on oodatud kirikult vastupidist, mitte uuenduslikkusega kaasaminekut ega püüdu joosta võidu ilmaliku kiirelt muutuva elulaadiga. Kirikus peaks aja(lik)masin seisma ja võimaldama minna esiisade aega või igaviku puudutuse juurde. Veelgi drastilisemalt väljendas äsja oma uuendusmeelsust Soome luterlik kirik ja koos sellega on seal kiriku liikmete arv langenud veelgi tormilisema kiirusega, päevas on seal loendatud tuhandeid lahkujaid. Samamoodi on metsaga. Me loodame sealt leida neidsamu teeradasid ja käänakuid, neidsamu puid ja puhmaid, mida tunneme. Pilt metsast ei ole ju mitte raiesmik, vaid kõrge päris mets suurte puudega. See võib olla kas hele palu, kus on mõnus astuda, mustikaid süüa ja kukeseeni korjata, või saladuslik kuuse-segamets või hoopis märg kaasik, lodu vm. Meie metsapildil on kindlasti ka igat mõõtu metsaloomad, kui me neid ka alati ei kohta. Ja seal on linnud, kui me ka neid ega nende laulu ei tunne. Seal on pohlad ja puravikud, pihlakad ja sarapuud, seal on sammalt ja jänesekapsaid... ning seal on ka sääski, üraskeid ja põdrakärbseid, murdunud puid ja tohletanud kändusid. Seal kõrgete puude vahel valitseb liigiline mitmekesisus ja looduse stiihiline harmoonia, mitte masinlik ühtlane korrapära. (Ja seda hoolimata sellest, et inimene teeb seal hooldus-, harvendus- ja muid raieid.) Meile läheb mets korda, me teame, et mets on alati olemas, me võime alati sealt hingekosutust saada. Ja iga uuendus - kusagil on rajatud järsku uus siht või lagedaks raitud lank - ajab tavalise metsaskäija veidi ärevusse. Sest metsaskäija, nii nagu kirikuskäijagi, ootab püsi. Ta tahab kindlustunnet, et mets jääb alati mühama. Selles on metsa väärtus, ning tulunduslik kasu, mis tõuseb metsast, on sel väärtusskaalal sekundaarne, olgu peale, et metsast (palgist) tuleb olulisel määral kogu majandust kosutavat raha. See on üksjagu paradokslik tõdemus, millest tuleneb ka alaline vastuseis, kui ühtede meelest raiutakse meie metsa liiga palju ja teiste meelest tuleks raiemahtu veelgi suurendada. Kuid kardan, nii jumalavallatu kui see ka pole, et samamoodi on ka kirikus sakraalne ja religioosne osadus, võimalus palves Jumala poole pöörduda ja tema õnnistus saada, keskmisele eestlasele sekundaarne. Ent, kuigi uskmatud, me tegelikult armastame oma kirikuid. Ja me tegelikult armastame ka oma metsa, kuigi me ei oska määrata metsaliike ega tunne taimi.   Samamoodi ei saa mõista metsamuudatusi, mille tagajärjel jõuaksime liigi- ja elupaigarohke metsa asemel üksluise - kuigi tootmisefektiivse - puupõlluni, kus hiiglaslikel aladel kasvavad sirgetes rivides hoolikalt genotüübi järgi välja valitud puuistikud nagu sõdurid reas. Nii paljudes rikastes riikides ka toimitakse, miks ei võiks siis meiegi? Oleks pealegi nii ju palju efektiivsem majandada, metsapalk saaks kiiremini küpseks ja selle kvaliteet oleks ühtlasem. Saaksime raiuda rohkem ja kvaliteetsemat puitu. Võidaksime palju raha. Aga elu oleks vaesem. Puupõldudel ei kõnni matkajad ja pole sinna asja jahimeestel ega seenelistel, põllul seeni ega ulukeid ei ole. Seal puudub elu oma mitmekesisuses - see, mis teeb metsa metsaks. Nii ei saa maha võtta suuri metsalaamasid ning asendada neid puupõldudes reastikku kasvavate istikutega, ilma et meie mets olemuslikult ei muutuks. Kui inimesed tunnevad, et see pole enam nende kirik või et see pole enam see mets, on juba hilja. Kui metsas jäävadki käima ainult harvesterimehed ning kui metsa ja kirikut mõõdetakse ainult rahas - palgis ja kinnisvaras -, siis ei saa juttu olla enam ei rahvakirikust ega metsast kui meie rahvuslikust väärtusest. Nii torkab eestlase maailma- ja õigluspilti, puudutab meie meelt, kui üks suurkirik peaks minema haamri alla. Niisamuti ei saaks me lubada meie suurimate puude maharaiumist. Nagu Kastre-Peravalla hiidkuuskede väärtus ei võrdu nende palgihinnaga, ei saa ka Narva Aleksandri kirikut mõõta kinnisvaraportaali hinnaskaalal. Nojah, teoreetiliselt on see muidugi mõeldav, aga see lihtsalt ei mahu pähe. Eespool tegime mõtteeksperimendi, kui eemaldasime metsad ja kirikud oma maastikupildilt, ja see polnud enam See Eestimaa. Kuid kui nad eemaldada ka meie kultuuripildilt, siis pole see enam ka See eesti rahvas.