Järjekordne skandaal raputab riigi julgeolekut. Näpuga näitajaid jagub, kirves on peade raiumiseks ihutud. Või siis mitte - see on juba nii mitmes kord, et hakkame tasapisi harjuma. Iga asi, mis järjepidevalt kordub, muutub normaalsuseks. Kuid ei peaks, selles valdkonnas küll mitte. Ametnike peade raiumisest ei ole tegelikult väga kasu - viga on kodeeritud tõenäoliselt hoopis kõrgemates sfäärides. Lühidalt, on puudu olulised vahelülid terves süsteemis. Hakkame altpoolt peale. Meil on kolm julgeoleku- ehk luure- ja vastuluureasutust: kapo, teabeamet ja kaitseväe luurekeskus. Igaühel neist peaks olema oma enda põhifookus ja vastutusala. Varasemalt jagunesid valdkondade põhisuunad laias laastus nii: teabeamet - majanduslik ja poliitiline luure; luurepataljon (praegune kaitseväe luurekeskus) - sõjaväeline luure; kapo - riigisisene vastuluure. Kõik nad olid ja on vajalikud, kuid puudus ja puudub endiselt kaks olulist komponenti - neid sisuliselt koordineeriv ja juhtiv büroo ning sisulist järelevalvet tegev amet (pole vaja tähelepanu pöörata büroo või ameti nimetusele, vaid sisulisele küljele). Väljaspool riiki tegutsesid seega kaks sama ministeeriumi asutust erineva fookusega. Kuna ka potentsiaalse vastase maailmas on kõik valdkonnad piisavalt põimunud, võis ühe informaator tegutseda ka teise luureasutuse vastutusalas või kõigis korraga. Normaalsel kursil oleks pidanud asutused sellised juhtumid selgeks klaarima (inglise keeles öeldakse selle kohta «deconflict») ilma suurema tülita, riigi huve ülemaks tõstes, ja otsustama, kes jätkab sellise informaatori käitlemist. Mis tegelikult juhtus, oli see, et hakati tekki enda poole tirima, kui juhtum tundus paljulubav, ja ka vastupidi - ebamugavad teemad püüti ära sokutada. Iga amet koosneb inimestest, kellel on oma ego ja ambitsioonid. Tekkisid konfliktid ja ussitamine isikute pinnal, mis päädis kaitseväeluure sisulise likvideerimisega 2008. aastal. Mis oleks aidanud sellist olukorda vältida, oleks tõenäoliselt olnud kõigi luureasutuste ülene koordineerimisbüroo. Büroo oli ja on tegelikult küll olemas, kuid ... Kui kaitseväes on pataljoni tasemel S2 ehk luuresektsioon see, kes koordineerib luurerühma ja teiste allüksuste luuretegevust, koostab luureandmete kogumisplaani ja sünkroniseerib, siis riigi tasandil on selline institutsioon reaalselt puudu. Kuid peaks olema, sest see aitab hoida fookust, klaarib konfliktseid olukordi ja taltsutab ka egosid. Sellest ei piisa, kui antakse huvipakkuvaid suundasid valitsuse tasandilt, kus pole kirjas isegi eeldatavat tulemit. Sisuliselt oleks pidanud ja endiselt peaks hakkama oma tööd tegema riigikantseleis paiknev julgeoleku ja riigikaitse koordinatsioonibüroo, analoogselt nagu pataljon S2. Just nende ülesanne on defineerida riigi huvid võimalikult täpselt ja samas hoida kätt pulsil luureasutuste tegevustel ning koordineerida koostööd, olla ühendav lüli nii asutuste kui ka valitsuse ja riigikogu vahel. Nende ülesanne on ka tõlkida «luurekeel» poliitikutele arusaadavasse keelde. Asutustevahelises koordineerimises peab neil olema piisavalt sõnaõigust, et vaidluse korral rusikas lauale lüüa ja mehesõnaga määrata, kelle hallata vaidlusalune informaator jääb. See büroo peab samas olema ka puhver poliitiliste tõmbetuulte ja luurajate vahel. Kui tarvis, siis neid kaitsma, sest riigi julgeoleku huvid on alati kõrgemad hetkel valitsuses olevate erakondade huvidest. Sisekontroll ja järelevalve on loomulikult formaalselt paigas, kuid vähemalt parlamentaarne järelevalve ei toimi üsna erinevatel põhjustel. Riigikogu vastavas komisjonis on puudus neist inimestest, kes saaks aru nn luurekeelest. Lisaks on nii mõnelgi hirm, et liigse torkimise eest leitakse kapist mõni luukere. Kas see ka reaalsus on, ei tea. Võib-olla oli see tõesti juhus, kui pärast eelmise koosseisu kapo-komisjoni juhi suurema uudishimu peale ilmusid ajalehte pildid ta Kreeta sõbra villast, mille ees ta suspede väel päikest võttis. Kindlasti kokkusattumus, kuid piisav, et paljusid teisi pelglikuks muuta. Pakun, et sisuliseks järelevalveks oleks mõistlik luua vastava pädevusega osakond riigikontrolli alluvusse. Lõpuks on see nende põhiseaduslik ülesanne - kontrollida, kas riik tervikuna toimib eesmärgipäraselt (küll majanduslikust aspektist, kuid lõpuks on kõik tegevused nii või naa majandusega seotud). Seega võib olla tarbetu piirang, et julgeolekuasutuste puhul võivad nad vaadata vaid rahaasju. Mõistlik oleks seda laiendada ka vastavate asutuste sisekontrolli üleseks järelevalveks. Pädevad inimesed, keda sinna palgata, on juba olemas: inimesed, kes on ise neist asutustest välja kasvanud ja saavad aru spetsiifikast. See osakond saab ka nn luurekeele tõlkida riigikogulaste keelde, et vastav komisjon ka aru saaks, millele nad otsa vaatavad, ilma et nad peaks kartma luukerede pärast. Vastutus langeb siin eelkõige valdkondade ministritele, nii endistele kui praegustele. Julgesid võtta ministeeriumi, tuleb võtta ka positsiooniga kaasnev vastutus. Minister juhib ministeeriumi ja kogu haldusala, seega on tema kohustus olla kursis vastavate riskidega ning teha kõik, et need riskid saaksid maandatud. Vabandusi ei ole. Siin ei ole mõtet ka kapot peksta ja tema töövõimekusele hoopi anda. Loomulikult on vaja protseduure täiendada, kuid tegelikult olukorda parandavad lahendused on poliitikute käes. Kokkuvõtteks. Kõik toimiks hästi, kui ei oleks ühte segavat asja - inimfaktorit. See ei luba ressursi ja kuulsuse nimel võistlevaid asutusi toimida päris isetult ehk inimsuhetes ei tööta alati iseregulatsioon. Kui toimiks, poleks meil ju ka ühtegi seadust ega kohut tarvis. On tarvis vastavad olemasolevad, kuid seni piisavalt võimendamata vahelülid tööle panna. See on poliitiline otsustuskoht ja sellega on kiire. Lisaressurss selleks on kaduvväike võrreldes kahjuga, mida riik saab iga sellise apsaka eest, mis jälle päevakorral.