Uudistest on näha, et ka neil riigikogu valimistel kandideerib hulk ühiskonnas tuntud tublisid inimesi, kes ilmselt osutuvad ka valituks. Et iga ametiga kaasnevad käitumisreeglid on erinevad, on hea, kui ees on mingid kirjapandud tavad, millest uues tegevuses lähtuda. Seetõttu on positiivne, et riigikogu plaanib veel enne selle koosseisu tööaja lõppu vastu võtta riigikogu liikme hea tava, et uutele tulijatele oleks võimalik juba seda tutvustada. Poliitika professionaliseerub järjest enam ning ka teiste riikide praktikat vaadates võib öelda, et vajadus eetikakoodeksite järele on parlamentides tekkinud alles hiljaaegu. Näiteks Euroopa Parlament võttis oma eetikakoodeksi vastu alles 2012. aastal. Koodeksi kese on huvide konflikti vältimine, sest parlamendiliikmetel on erinevad huvid lähtuvalt nende erinevatest rollidest. Kui parlamendi liige on näiteks olnud Saksa autotööstuse esindaja, siis kuidas vältida olukorda, et ta parlamendis edasi Saksa autotööstuse asja ei ajaks, vaid püüaks silmas pidada Euroopa Liidu huve? Eetiliselt kaheldavaid tegusid võib toime panna tahtlikult, aga ka teadmatusest. Euroopa Parlamendis on peale eetikakoodeksi abiks ka nõuandev kogu, kes tegeleb parlamendiliikmete nõustamisega mitmesugustes situatsioonides. Ühtlasi lahendab kogu parlamendiliikmete peale esitatud kaebusi ning teeb selle kohta ettepanekuid parlamendi presidendile. Riigikogu eetikakoodeksi esialgses versioonis oli samuti sees nõuandev kogu, mis oleks koosnenud kõige suurema kogemusega parlamendiliikmetest. Kui riigikogulaste hirm on olnud, et tegemist on eelkõige karistava ja näppu viibutava organiga, siis europarlamendi praktika näitab sootuks muud. Esimesel tegevusaastal pärast eetikakoodeksi vastuvõtmist vastas nõuandev kogu 50 küsimusele, mis olid seotud parlamendiliikme tegevusega, ja vaid ühel juhul arutas väidetavat rikkumist. Kuna nõuandvale kogule jookseb kätte informatsioon eetikakoodeksi rakendamise kitsaskohtadest, siis on loogiline, et see kogu tegi ka ridamisi ettepanekuid, kuidas Euroopa Parlamendi eetikakoodeksit täiendada. Kuivõrd eesmärk on rikkumisi ja arusaamatusi ära hoida, siis on oluline, et parlamendiliikmed saaksid piiripealseid küsimusi esitada anonüümselt ja täiesti usalduslikult. Nii ei kajastu nõuandva kogu aastaraportites äratuntavalt küsimusi ega küsijaid. Samuti ei mainita rikkumiste kajastamisel konkreetselt nimesid, aga kuna rikkumistele tähelepanu juhtimine saab sageli alguse meediast, siis on selge, et nende lahendamine ei jää varjatuks. Nõuandva kogu soovituse põhjal teeb lõpliku otsuse parlamendi president, kes kuulutab selle otsuse ka plenaaristungil maha. Tuntud kaasustest mainiksin eelkõige kaht. Esimene puudutab üheksat saadikut, kes käisid Aserbaidžaanis vaatlemas presidendi valimisi sealse valitava presidendi kulul, kuigi Euroopa parlament saatis kohale oma vaatlusmissiooni. See seadis kahtluse alla nende objektiivsuse ja erapooletuse. Nagu teame: tegevus ei pea mitte ainult olema aus, vaid ka aus näima. Kuigi rikkumised olid tõsised, jäid saadikud karistamata proosalisel põhjusel, et uued valimised hakkasid kätte jõudma ja parlamendi president ei soovinud enne ametiaja lõppu enam ebamugava küsimusega tegeleda. Teine kaasus, mille tunnistajaks ka ise olin, puudutas Poola saadikut Janusz Korwin-Mikket, kes sellesuvisel Euroopa Parlamendi plenaaristungil, noorte tööpuuduse arutelul nimetas töötuid 21. sajandi neegriteks. Sellest tõusis suur pahameel. Nõuandev kogu leidis, et rassistlikud märkused ei ole Euroopa Parlamendis kohased, ning tegi saadikule ettepaneku vabandust paluda. Kuna saadik sellega ei nõustunud, tegi parlamendi president otsuse jätta ta karistuseks kümneks päevaks ilma päevarahast. Kui neid kaht kaasust võrrelda, siis kindlasti on võimu legitiimsuse seisukohast huvide segiajamine hullem rikkumine kui ebakohane keelekasutus. Ometi sai just viimane karistatud ja huvide konfliktis olnud saadikud pääsesid karistusest sobivate asjaolude kokkulangemisel. Samas näitab Euroopa Parlamendi praktika, et hirmul, nagu hakataks eetikakoodeksit kasutama üksnes karistamiseks, ei ole alust, vaid sel dokumendil on eelkõige suundanäitav ja nõuandval kogul peamiselt abistav ülesanne, hoidmaks saadikuid õigel teel. Üks kolleeg rääkis olukorrast, kus palus nõuandva kogu abi. Nimelt on ta kaubamärkide regulatsiooni raportöör. Niipea, kui ta raportööriks nimetati, hakkasid talle saabuma pisikesed kingitused luksuskaubamärkide omajatelt. Näiteks käekott, mis tema hinnangul ei olnud küll kallis, kuid siiski tekkis tal kahtlus, kas ta võib selle kingituse vastu võtta. Ilmneb ju psühholoogilistest uuringutest, et isegi pisikese kingituse saanud inimene hakkab käituma, justkui oleks ta tänuvõlglane. Ta saatiski kingituse nõuandvale kogule edasi küsimusega, mida peaks tegema. Vastust veel ei ole. Eestis käis meediast läbi juhtum, kus riigikogu liikmed said tänu oma ametipositsioonile soodsamalt soetada Volvosid. Kui parlamendil oleks olnud nõuandev kogu, siis oleks saanud enne soodustuse kasutamist selle kohta nõu küsida. Ja kui nõuandev kogu poleks näinud sellises tegevuses midagi taunitavat, siis oleks ka riigikogu liikmetel olnud end meedia rünnakute eest lihtsam kaitsta. Mul on kahju, et riigikogu on eetikakoodeksis loobunud nõuandvast kogust ja ka vastavate volituste andmisest korruptsioonivastase võitluse komisjonile, sest sellest oleks abi olnud just uutele liikmetele. Aga kokkuvõttes on hea, et arutelu riigikogu eetikakoodeksi üle on läinud sisuliseks ja Eesti parlament jõuab ilmselt lähiajal selle vastuvõtmiseni. Kui esialgsed põhimõtted paigas, saab seda vastavalt vajadusele jooksvalt täiendada. Nagu on tehtud ka Euroopa Parlamendis.